וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Instagram: להיט אינסטנט

אודליה כהן

17.6.2011 / 12:00

864,000 תמונות מועלות כל יום דרך אפליקציית הצילום "אינסטגרם". מה הופך אותה למובילה בתחומה?

עם מאות אלפי אפליקציות ב-App Store של אפל וזרם לא פוסק של אין ספור חדשות, מה הסיכוי של אפליקציה אחת להגיע למיליוני הורדות בתקופה של שמונה חודשים בסך הכל? זה מה שקרה לאפליקציית הצילום אינסטגרם (instagr.am), שבחודשים האחרונים נראית כמשתלטת על חוויית הצילום הסלולרי ושיתוף התמונות דרך האייפון. רק בסוף השבוע הקודם הצטרפו לשירות עוד 100,000 איש והביאו אותו לציון דרך של 5 מיליון משתמשים. בנוסף, בימים אלו ממש צפויה האפליקציה לחגוג את התמונה ה-100 מיליון המצולמת בה. ל'פליקר', אגב זה לקח שנתיים. אינסטגרם עשתה את כל זה, יש לציין, כשבמצבת כוח האדם שלה רשומים בסך הכל ארבעה עובדים.

אינסטגרם מאפשרת למשתמשיה לצלם תמונה באמצעות מצלמת האייפון (או לבחור תמונה קיימת מהארכיון), לבחור אם להוסיף לה עיבוד מסוים – אחד מתוך מגוון פילטרים ש'משחקים' עם התמונה בצורה זו או אחרת - ולהעלות את התוצר הסופי בלחיצת כפתור למאגר התמונות של האפליקציה, שהוא למעשה גם רשת חברתית לשיתוף תמונות. באותה לחיצת כפתור ניתן להעלות את התמונה במקביל גם לרשתות חברתיות אחרות דוגמת פייסבוק, טוויטר, טאמבלר, פליקר ופורסקוור. משתמשי אינסטגרם יכולים גם לאתר את חבריהם מהרשתות הללו שגם משתמשים באפליקציה, לעקוב אחר התמונות שהם מעלים, להיות נעקבים, וכמובן – לעשות לייק.

נותנת טוויסט לתמונות

אז מה סוד הקסם של אינסטגרם, שמאפשר לה להגיע לנקודת לציון אחת אחרי השנייה (למשל העובדה שבכל שניה מועלות לאינסטגרם 10 תמונות - כלומר 600 בדקה, 36,000 בשעה ו-864,000 ביום)? המשתמשים בה יעידו שיש בה משהו ממכר. בראש נמצאת, ככל הנראה, היכולת לתת טוויסט לתמונות שצולמו במצלמת נייד פשוטה וסובלות בדרך כלל משטיחות. אותה יכולת מאפשרת להעניק בקלות גוון אמנותי אינסטנט לתמונות סלולר, זאת בעזרת אפקטים פשוטים כמו מעבר לשחור לבן, הגדלת הקונטרסט, שינוי בגווני התמונה ותוספת מסגרות. יש גם אפקטים המזכירים את התחושה של תמונות שצולמו באופנים שונים: במצלמה פשוטה, במצלמת שקופיות, תמונה ש(כביכול) נפגמה כתוצאה מחדירת אור ועוד אפקטים שלכאורה פוגמים באיכות הצילום הבסיסית אך מעניקים לו מראה מיוחד.

יתרונות נוספים של התוכנה הם קלות התפעול ונוחות השיתוף, המאפשרת גם לעצלנים לחלוק את תמונותיהם בקלות עם כל רשימת החברים שלהם ברשת חברתית זו או אחרת. העובדה שמדובר באפליקציה חינמית מאפשרת להתנסות בה בלי לחשוב פעמיים, ואימוצה על ידי קהילות היפסטרים בעולם (שלא פעם מצליחות לבשר מראש על אופנות) – הפכה אותה לאופנתית ולאפליקציה החמה של הרגע.

יש שיגידו שאינסטגרם עושה לשורת הסטטוס את מה ששורת הסטטוס עשתה לפוסטים בבלוגים: יצירת דרך להעביר מסר בצורה מתמצתת ואולי קולעת יותר. אינסטגרם הגיעה בזמן הנכון כדי להעצים את החוויה, לאחר שהגולשים עייפו מלכתוב סטטוסים שנונים או מרגשים ומלעשות "לייק". למה לכתוב בפייסבוק "אני נמצא במסיבה מדהימה", כשאפשר פשוט לכוון את הזרקור למבלים, ולהעלות את התמונה לרשת החברתית? היא הרי שווה אלף מילים, לא? קווין סיסטרום, ממייסדי השירות, מבין את זה, כנראה. "אנחנו שואפים לתת לאנשים כלים לספר את הסיפור שלהם בדרך ויזואלית", אמר השבוע בראיון לבלוג הטכנולוגי טק קראנץ'.

ארון הקבורה של פליקר

אינסטגרם לא המציאה, כמובן, את שיתוף התמונות. בעבר הלא רחוק מילאה את התפקיד הזה פליקר – שהיוותה הן אלבום תמונות והן סוג של רשת חברתית מוקדמת. ביאהו, הבעלים של פליקר, לא השכילו להיות דינאמיים מספיק ולהתאים בזמן את המוצר לעידן 140 התווים. כאשר נעשו כבר מעשים בכיוון זה (אפליקציית פליקר לאייפון, למשל) – זה קרה באיחור לא אופנתי (האפליקציה יצאה רק באוגוסט 2010 וזכתה לביקורות פושרות בשל פיצ'רים מתבקשים החסרים בה).

פליקר לתמונות כמעט והפכה למה שהיא מייספייס למוזיקה היום – המקום הלוהט לשעבר של רגע שחלף זה מכבר. אם העלאת התמונות לפייסבוק ולטוויטר היתה ארון הקבורה של פליקר (פייסבוק עברה זה מכבר את כולם וזכתה בתואר "האתר אליו מועלות הכי הרבה תמונות ברשת") – אינסטגרם, החדשנית, הפשוטה והרעננה יותר, היא המסמר האחרון בו.

הטרנדיות של אינסטגרם גורם לה לחלחל גם אל מעבר לקהילות היפסטרים ומשתמשי אייפון צעירים ומעודכנים: סלבס בינלאומיים, כלי תקשורת, רשתות טלוויזיה ובעלי תפקידים מעונבים נמצאים גם כן בין המשתמשים הקבועים ואף מנפנפים בה כדי לסמן עצמם כעדכנים. פיל שילר, בכיר באפל, ידוע כמשתמש כבד של האפליקציה. רשת CBS, למשל, השתמשה לאחרונה באינסטגרם לקידום הסדרה NCIS לוס אנג'לס. צופי התוכנית נתבקשו להוריד את האפליקציה, לעקוב אחרי הסדרה ולהעלות תמונות מהעיר בה הם גרים. בתום התחרות נבחרה התמונה המנצחת, שזכתה להופיע בפרק סיום העונה.

מותג האופנה טופשופ יצא גם הוא לאחרונה בקמפיין אינסטגרמי: הקונים בחנויות הרשת בכמה ערים ברחבי העולם יכולים להצטלם בחנות כשהם לבושים בבגדי המותג, לבחור את אחד מהפילטרים של האפליקציה, להעלות ישירות לפייסבוק שלהם ולזה של טופשופ, ולקבל את התמונה על גלויה מודפסת.

אפילו צלמים מקצועיים, כאלו שבימים כתיקונם לא היו מתקרבים למצלמת סלולר עלובה, מוקסמים מאינסטגרם. אנטוניו דניאל, צלם ניו-יורקי, סיפר לאתר Mashable שאפילו תמונות בינוניות וחשוכות "הופכות לאמנות בזכות הפילטרים של התוכנה". עוד הוא הודה כי "קהילת אינסטגרם" היא גם כן גורם משמעותי בחוויית השימוש. "היא שונה מכל קהילה בה נתקלתי עד היום. כמעט כולם מוכנים לעזור ולהחליף דעות על התמונות שלך", אמר. קהילה כזאת מאפשרת לצלמים מסוגו של דניאל להפיץ את אמנותם ברבים ולייצר לה חשיפה ברחבי העולם. גם הפיצ'ר המאפשר עיבוד ופרסום תמונות ישנות יותר, כאלו שכלל לא צולמו באינסטגרם, מחזק את השימוש בה מצידם.

כל אחד והאינסטגרם שלו

כמובן שכמו בכל הצלחה, גם כאן קמים מתחרים וחקיינים. המתחרה הבולטת של אינסטגרם היא אפליקציית Hipstamatic, שהיא למעשה קודמתה, ולכן גם לא באמת יכולה להיחשב כחקיינית (אם כבר אז ההיפך). האפליקציה, המכריזה בגאון "צילום דיגיטלי מעולם לא נראה כל-כך אנלוגי", קיימת כבר מ-2009 ונחשבת לטובה ולפופולרית (אך לא כמו מתחרתה העיקרית).

אפליקציות פוסט-אינסטגרם הן FilterMania, הנראית כמעט כמו העתק מדויק של מתחרתה, ואפליקציית האייפון החדשה "מאה מצלמות באחת", הכוללת (כפי שמרמז שמה) לא פחות מ-100 אפקטים לעיבוד תמונה.

מתחרה נוספת ממנה כדאי לאינסטגרם להתחיל לדאוג היא לא פחות מפייסבוק הענקית. השבוע נודע כי החברה עובדת על אפליקציית שיתוף צילום כלשהי - שכרגע לא ברור אם תהווה אפליקציה ייעודית או שתוטמע כחלק מאפליצקיית פייסבוק הקיימת.

העובדה שאינסטגרם זמינה רק לאייפון מתסכלת משתמשי אנדרואיד רבים. קווין סיסטרום, ממייסדי אינסטגרם, הצהיר כבר לפני חצי שנה שהחברה עובדת על גרסת אנדרואיד, אך סירב לנקוב בתאריך השקה. היעדרה של האפליקציה מפלטפורמת הסמארטפון השכיחה בעולם כיום מאפשרת למפתחים עבורה לנסות לייצר את ה"אינסטגרם שלהם". כך שעד שיגיע הדבר האמיתי יכולים האנדרואידים להשתמש בתוכנות כגון Dropico, המזכירה מאוד את המקור, picplz וכן Vignette ו-FxCamera.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

אינסטגרם: הנתונים

* 8 חודשים מאז ההשקה

* 5 מיליון משתמשים

* כ-864 אלף תמונות חדשות ביום

* כמעט 100 מיליון תמונות סה"כ

* 4 עובדים

* כ-2,500 אפליקציות המשתמשות בממשק הפיתוח

(מקור: Business Insider)

  • עוד באותו נושא:
  • אינסטגרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully