וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע עם דודל

אודליה כהן

8.7.2011 / 13:10

איורי הלוגו המתחלפים של גוגל, ה-Google Doodle, התחילו במקרה והפכו לאלמנט פופולרי ואהוב מאוד באתר. סקירה

ב-9 ליוני 2011 הגיעו משתמשי גוגל עמוד הבית של החברה ומצאו בו גיטרה. לוגו גוגל המיוחד לאותו יום ציין את יום הולדתו ה-96 של לס פול, גיטריסט הקאנטרי-ג'אז האמריקאי האגדי, ממציא ומפתח כלי נגינה וחלוץ בהתפתחות הגיטרה החשמלית המוצקה ("גיבסון לס פול"). ה-Google Doodle שיצרה החברה לרגל האירוע היה אולי הטוב והוויראלי ביותר שלה עד היום: בגיטרה שיצרה את לוגו החברה יכלו הגולשים לנגן על ידי העברת סמן העכבר. הגולשים בארצות הברית יכלו אפילו להקליט דרכה את יצירותיהם ולשתף עם חבריהם. פייסבוק וטוויטר רחשו סטטוסים וציוצים, וזמן כה רב בוזבז באותו יום עד שאנליסטים כלכליים העריכו כי המשק הגלובלי הפסיד 268 מיליון דולר עקב הדודל. הפופולריות הרבה שלו אף הביאה לכך שגוגל הכריזה כי הוא יזכה לעמוד ייעודי קבוע בו ימשיך לתפקד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבש את הרשת. הגוגל דודל של לס פול/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכל התחיל מהודעת 'אנחנו לא במשרד'

דרך ארוכה עשתה גוגל מאז עלה לאוויר הדודל הראשון, ב-30 באוגוסט 1998. מאחוריו עמדו שני היזמים של החברה – סרגיי ברין ולארי פייג'. השניים, שבאותם ימים השלימו את הגיוס הראשון להרצת הסטארט-אפ, לקחו כמה ימי חופש כדי לנסוע לפסטיבל Burning Man, המתרחש מדי שנה במשך שבוע במדבר בנבאדה, ללא כל אמצעי תקשורת לעולם החיצון (או אפילו חיבור לחשמל).

כדי להשאיר הודעת "אנחנו מחוץ למשרד", למקרה שהשרת ייפול ולא יהיה מי שיענה לטלפון, פרסמו השניים בעמוד הראשי של גוגל את לוגו החברה משולב עם לוגו הפסטיבל - סמל "האיש". הדודל הזה הוביל את החברה הצעירה להמשיך ולעצב מדי פעם עיצובי לוגו חדשים לציון ימים מיוחדים. העניין החל לתפוס תאוצה של ממש רק בשנת 2000, אז החל לעבוד בגוגל כמתמחה סטודנט צעיר למדעי המחשב ולאמנות בשם דניס הוונג. למרות שהוונג לא נשכר לתפקיד אמנותי, הבוסים ברין ופייג' זכרו מה למד בקולג' והטילו עליו לעצב את הדודל ליום הבסטיליה (יום העצמאות הצרפתי). השניים התלהבו מהתוצאה ומינו את הוונג לראש צוות מעצבי הדודלים, תפקיד בו הוא מכהן עד היום.

רוב הדודלים בימים ההם ציינו, בדרך כלל, חגים ידועים או אירועים גדולים כמו חג ההודיה, תחילת שנה אזרחית חדשה או פתיחת משחקי האולימפיאדה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגוגל דודל הראשון - פסטיבל Burning Man/מערכת וואלה!, צילום מסך

דודל לכל דומיין

במרוצת השנים ובמקביל להתפתחות גוגל מחברה עם משרדים בגאראז' לענקית גלובלית, ההתלהבות והביקוש והעניין בדודלים הלכו וגברו. כיום יש לגוגל צוות שלם של מעצבים מוכשרים העומד מאחורי הדודלים. בנוסף לדודלים הסטנדרטיים לימי שנה או לימי הולדת של אמנים ומדענים, החברה יוצרת דודלים מיוחדים גם לציון אירועים איזוטריים יותר, דודלים בהתאם להתרחשויות אקטואליות ודודלים לפי מיקום (לגוגל יש, נכון להיום, 184 דומיינים של מדינות שונות). עד היום יצרו ה'דודלרים' כ-300 עיצובים לגוגל העולמי (COM.) וכ-700 דודלים בינלאומיים יעודיים לדומיינים השונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם לנו יש דודלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדודלים הטובים נשארים

גם הגרפיקה ואופן העיצוב של הדודלים התפתחו עם השנים. בתחילה פורסמו מדי פעם סדרות של דודלים, סוג של סיפור בהמשכים - לוגואים שהתפתחו במשך כמה ימים עד לתוצאה סופית.

בהמשך נוספו גם דודלים אינטרטקטיביים - דוגמת זה לציון יום ההולדת של הרקדנית מרתה גרהם, דודל וידאו - דוגמת זה שציין את יום הולדתו ה-122 של צ'ארלי צ'פלין, ודודלים משחקיים, שבזבזו את זמן הגולשים דוגמת זה שציין את יום ההולדת ה-30 למשחק הפק-מן, שכמו דודל לס פול, היה כה פופולרי עד שגוגל נאלצה ליצור לו עמוד יעודי.

גוגל מצהירה שהרעיון הפשוט העומד מאחורי הדודלים הוא להחיות את עמוד הבית שלה ולהעלות חיוך על פני הגולשים. בעידן של סיפוקים מיידיים, מולטיטסקינג ואין ספור הסחות דעת, עניין בעמוד הבית של חברה מסחרית או הייפ בעקבות אלמנט גרפי, כאלה שמשאירים את הגולש עוד כמה שניות בעמוד, ואולי גם גורמים לו לשלוח לינק לחברים, הם לא דבר של מה בכך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היה אינטראקטיבי. דודל מרתה גרהם/מערכת וואלה!, צילום מסך

דודל לכל גולש

גוגל אף מזמינה את הציבור להציע הצעות לדודלים וכן מזמינה את כל מי שמעוניין בכך לשלוח גרסאות דודלים משלו, לכתובת: proposals@google.com

בארצות הברית מתקיימת מדי שנה תחרות Doodle 4 Google, הפתוחה לילדים ולנוער בגילאי גן עד כיתה י"ב מ-20,000 בתי ספר. הזוכה השנה היה מאתיו לופז, תלמיד כיתה ב' מקליפורניה, שקיבל מלגת לימודים בשווי 15,000 ומענק על סך 25,000 דולר לבית הספר שלו עבור רכישת ציוד טכנולוגי. זה, פלוס העובדה שהדודל שלו יופיע בעמוד הבית של גוגל ויחשף לעיניהם של מיליוני גולשים ברחבי העולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדודל הזוכה של מאתיו לופז/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם במקומות אחרים בעולם בהם יש שלוחות של גוגל, מקיימת החברה את התחרות. ב-2008, שנת ה-60 לישראל, התקיימה כאן תחרות תחת הכותרת "ישראל שלי". הזוכה בתחרות הייתה אילונה פלקסמן, (אז) בת 16 מגבעתיים. הסמל שעיצבה הוצג בדף הבית של גוגל ישראל ב-30 ליוני באותה שנה, שהוא היום האחרון לשנת הלימודים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדודל הזוכה של אילונה פלקסמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך תעשו דודל מצליח

מעוניינים לשלוח לגוגל הצעה לדודל?
דניס הוונג, הדודלר הראשי, נותן טיפים:

1. ודאו שהעיצוב שלכם תואם ומחמיא לצורת האותיות בלוגו המקורי של גוגל, אבל אל תתנו לזה להגביל את היצירתיות שלכם.

2. נסו לבדוק מגוון מדיות כמו איור, רישום או ציור ממוחשב וגלו מה הכי מתאים לעיצוב שלכם.

3. אל תעצבו משהו מסובך מדי. לעיצוב פשוט ונקי יש, במקרים רבים, השפעה רבה.

4. זכרו שהעיצוב שלכם עשוי להגיע יום אחד לעמוד הראשי של גוגל. דמיינו איך הוא יראה על מסך.

5. זכרו להשקיע תשומת לב בצבעוניות ובצביעה של העיצוב שלכם, ובאופן בו הוא משתלב עם הרקע הלבן.

6. המנעו משימוש באלמנטים מסחריים או כאלה המוגנים בזכויות יוצרים.

7. חשבו "מחוץ לקופסא". נסו ליצור דודל בסגנון שעוד לא ראיתם בעבר.

8. נצלו את השטח שלפני ומאחורי האותיות של הלוגו המקורי, אבל עדיין נסו לשמור על לוגו מאוזן.

9. זכרו ליהנות! זהו הדבר החשוב ביותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully