וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס וויקיפדיה: לבלות עם אנשים כמוך

8.8.2011 / 10:54

כותבי וויקיפדיה מרחבי העולם בילו שלושה ימים בחיפה בכנס הארגון השנתי. "לא נהפוך לפייסבוק", מבטיחים שם

ערב שישי האחרון, מספר דקות לפני השעה 20:00. על מסך ערוץ 2 מרצד פרומו לתוכנית סיום העונה של השעשועון "אל תפיל את המיליון". הפעם, מכריזים ארז טל ואלירז שדה, המנחים הם אלו שיצטרכו לענות על השאלות. "לך לקרוא בוויקיפדיה", אומר טל לשדה, חותם את התשדיר ומעיד, למעשה, על הקבלה המוחלטת למיין סטרים של האינציקלופדיה הווירטואלית, שרק לפני כעשור הייתה רעיון פרוע של ג'ימי וויילס.

באותו הזמן ממש, נמצאים בחיפה כ-650 איש מהסוג שמאפשר לטל ושדה "לקרוא בוויקיפדיה". הם הגיעו לכאן מ-56 מדינות ברחבי העולם לכנס של שלושה ימים. "וויקימניה" הוא כנס שנתי שיוזם ארגון וויקימדיה העולמי, ארגון הגג של וויקיפדיה. בכל שנה הוא מתקיים במקום אחר בעולם ומושך אליו "וויקיפדים" מושבעים שחוצים יבשות כדי לשמוע שורה ארוכה של הרצאות על המיזם ההתנדבותי. בעבר כבר התקיים הכנס בין השאר במסצ'וסטס, טייוואן וקהיר. השנה הגיש סניף וויקימדיה הישראלי את מועמדותו לאירוח הכנס, ולדברי תומר אשור, מנכ"ל וויקיפדיה ישראל, הופתע כאשר הצעתו התקבלה בחיוב.

בואו לדבר על וויקיפדיה בעמוד הפייסבוק שלנו

טסים בעקבות הכנסים

"אם הכנס השנה היה מתקיים בקנדה, למשל, הייתי עכשיו שם", מתוודה ג'ונתן קרדי, בריטי בשנות ה-40 לחייו. זו כבר הפעם השלישית שהוא עולה על מטוס כדי להשתתף בוויקימניה. הוא עשה זאת גם בשנתיים הקודמות, והפעם אפילו מעביר בעצמו הרצאה קצרה על פרויקט סמנטי מסוים בוויקיפדיה. "אתה רואה את הבחור שם?", הוא מצביע על אדם שעומד לא רחוק מאיתנו. "הוא היה בכל שבעת כנסי הוויקיפדיה שהתקיימו עד היום".

ג'ונתן, שקורא לעצמו בוויקיפדיה בכינוי WereSpielChequers, מספר שההשקעה שלו בוויקיפדיה משתנה בהתאם לכמות הזמן שמשאירה לו עבודתו. הוא אינו כותב ערכים, אלא עובר על ערכים שכתבו אחרים ומתקן בהם שגיאות. חלקן שגיאות הקלדה ובלבול שכיחות. לטעמו, ההגהה הזאת לא פחות חשובה מהכתיבה עצמה. "היו הרבה ערכים על מוזיקאים בהם היה כתוב Preforming במקום Performing", הוא מספר. "תיקנתי הרבה כאלו. היו גם כאלו שרצו לכתוב על זריקת דיסקוס, ובמקום לכתוב Throwing Discus, כתבו Throwing Discuss ("זריקת דיון") – אז תיקנתי וחיסלתי את ענף הספורט החדש הזה", הוא אומר בגאווה.

- אתה מרגיש שהדיונים כאן תורמים לך? שכאשר תחזור ללונדון ותשוב לעבוד על וויקיפדיה יהיו לך כלים חדשים?

ג'ונתן: "בהחלט. יש כאן הרבה הרצאות (125 הרצאות, מצגות ופאנלים – א.ל.) שגם מלמדות את הוויקיפדים דברים חדשים וגם מאפשרים להשוות דרכי טיפול בבעיות בוויקיפדיות שונות ברחבי העולם. זה מאוד עוזר".

יותר נשים, פחות צפונבונים

מי שמסתובב באולמות הכנס וברחבות מבין מהר למדי שמדובר בסוג של כנס מקצועי. מן "לשכת רואי החשבון", אבל של אנשים שהעיסוק הזה, מקצועי וטכני ככל שיהיה, אינו העבודה שלהם, אלא רק התחביב. בין שלל ההרצאות ניתן לשמוע כאלו העוסקות ב"מדיניות שפות בוויקיפדיה", "הצוות הטכני של וויקיפדיה נגד העולם", "סוגיות רב-תרבותיות בפרויקטי וויקיפדיה" ו"כתיבת היסטוריה חברתית". שורה של סדנאות מלמדת בין השאר לעודד קשישים לקחת חלק בכתיבת האינציקלופדיה, כיצד להשתמש בתוספים ואיך לטפל בפניות הציבור.

אין ספק, זה לא המקום לסתם חובבי וויקיפדיה, אלא לפועלי וויקיפדיה. הראשונים ישתעממו מנאומים טכניים בחלקם הגדול, כאלה המועברים לעתים על ידי מרצים אפורים ומונוטוניים. אנשי הסוג השני, לעומת זאת, מתרגשים מכך שכמו בסיסמה הנושנה של בית הקפה קפולסקי - 'לבלות עם אנשים כמוך' - הם אכן מבלים ימים ארוכים עם אנשים בעלי מכנה משותף רחב. כאלו שלא נראה להם מוזר להעביר שעות על גבי שעות בנבירה בחומר, בכתיבתו ובתיקונו - כל זה בהתנדבות. "זו הייתה הזדמנות עבורי להכיר אישית עשרות אנשים שאני מתקשר איתם באינטרנט כבר שנים", אומר דניאל, פיזיקאי גרמני שהגיע לכנס. "עם חלקם זה היה ממש כמו לפגוש משפחה, במיוחד עם כאלו שעוסקים בפרויקטים דומים בוויקיפדיה - ממש הרגשנו את החיבור. אמנם חלק מההרצאות היו משעממות, אבל ככה זה. חבל שבכל רגע נתון נערכו במקביל חמש הרצאות, זה גרם לי לפספס הרבה מהאירועים בהם רציתי להשתתף".

בין אולמות ההרצאות והרחבות מורגש היטב את החיבור עליו מדבר דניאל, זה שגורם לאנשים שהגיעו מקצוות שונים של העולם – להרגיש שיש להם במשותף אחד עם השני יותר ממה שיש להם עם השכן שגר מולם בבניין. אסייתיים בחולצות מכופתרות, הודים בתלבושות מסורתיות, אמריקאים מהסוג שנראים כאילו יצאו מאודישן ל"היפה והחנון", כולם מתקשרים אחד עם השני בהתלהבות ניכרת לעין. דבר שלא מפריע להם, כמובן, להמשיך ולהקדיש זמן רב למסך המחשב, הטאבלט או הסמארטפון שהגיעו איתם, ושנראים בכל מקום ברחבי הכנס.

מה שעוד ניכר לעין הוא שנמצאות כאן מעט מאוד נשים, כנראה איפושהו בין 10% ל-20% מהנוכחים באירוע. ארוחת צהריים מיוחדת לנשים בלבד, שכונתה WikiChicks Lunch, נערכה בחדר קטן למדי ונכחו בה כמה עשרות נשים בלבד. הכמות הזאת מייצגת בצורה מדויקת למדי את אחוז הנשים הפעילות בוויקיפדיה, המסתמנת כעולם של גברים. אחת המטרות לעתיד של הארגון היא לשנות את זה, אומרת בהרצאתה סו גרדנר, מנכ"לית קרן וויקימדיה. בארגון שואפים לכ-200,000 עורכים ברחבי העולם, עם ייצוג גדול יותר מהקיים לנשים ולמה שהם קוראים "הדרום הגלובלי" - מונח המציין את חלקי העולם הפחות מערביים ולבנים. בוויקיפדיה מאמינים שגם קולם של אלו באפריקה ומקומות שונים צריך להישמע (להיקרא, למעשה) באנציקלופדיית הענק. "העורכים של וויקיפדיה הם צפונבונים", אומר בפשטות פרופ' שיזף רפאלי, המדבר בפתיחת הכנס. "המטרה של וויקיפדיה היא לשנות את זה".

"לא נהיה פייסבוק"

מטרות נוספות אותן מגדירה גרדנר הן העלאת מספר המאמרים הקיימים ל-50 מיליון והגדלת מספר המאמרים העוברים בדיקת מהימנות ודיוק מקיפה ל-25% מכלל החומר. מבחינת רייטינג, בוויקיפדיה שואפים ללא פחות ממיליארד קוראים ברחבי העולם. אחת הדרכים להגיע למספר הגבוה הזה, כך הם מקווים, היא דרך הפלטפורמה הניידת. "אנחנו צריכים לפתח פלטפורמה חדשה למובייל, ורוצים שספקי שירות יכללו בטלפון הסלולרי אפליקציית וויקיפדיה מובנית", אומרת גרדנר. "אנחנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש, להתאים את וויקיפדיה לדרך בה משתמשים באינטרנט היום".

אבל בנושא אחד מקפידים להבטיח בוויקיפדיה שלא להשתנות. "אנחנו לא רוצים להפוך את וויקיפדיה לפייסבוק", ממהר להבטיח ג'ימי וויילס כבר במושב הפתיחה. הנקודה הזאת עולה עוד מספר פעמים במהלך ימי הכנס, כאשר שוב ושוב מבטיחים הדוברים שאמנם יש להפוך את וויקיפדיה לדבר אנושי יותר וש"בכל דבר יש סושייל נטוורקינג", אבל אין סכנה שהאינציקלופדיה תהפוך לרשת חברתית, ולא, גם שילוב אלמנט ה-Wikilove, שכונה "הלייק של וויקיפדיה", לא מסמן מגמה כזאת. אך עם זאת, וויילס מתקשה להסתיר את קנאתו בפשטות השימוש של פייסבוק ומציין בנאום הסיכום שהוא נותן בכנס שהיה נחמד אם עריכה בוויקיפדיה הייתה פשוטה כמו כתיבה על הקיר של הרשת החברתית.

אחר הצהריים בשבת הכנס ננעל, והמשתתפים מצטופפים לצילום קבוצתי בגן של מרכז הקונגרסים החיפאי שאירח אותם בשלושת הימים האחרונים. בערב מתקיימת מסיבת נעילה גדולה על חוף הים. מי יודע, אולי מישהו כאן יכתוב עליה ערך בוויקיפדיה.

איזה ערך חסר לדעתכם בוויקיפדיה? בואו לדבר על זה בפייסבוק

עוד בנושא:

- ג'ימי וויילס מייסד וויקיפדיה: מדיניותינו מרחיקה עורכים חדשים
- ח"כ מאיר שטרית בכנס וויקיפדיה: "אפעל לפרסום מסמכי ממשלה ברשת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully