וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב אוכפת את שליטתה על .com :החרימה דומיין מחברה ספרדית ומסרבת להחזיר

ארה"ב החרימה לאתר שיתוף קבצים ספרדי, שלא עובר על החוק הספרדי, את כתובת האתר, ומסרבת להחזיר

אתר שיתוף הקבצים הספרדי Rojadirecta לא אשם בהפרת זכויות יוצרים על פי החוק הספרדי, אבל כל זה לא הפריע לאמריקאים לקחת לו את הדומיין. סוכנות בטחון הפנים של ארה"ב, יחד עם משרד המשפטים האמריקאי ורשות המיסים "תפסו" את הדומיין Rojadirecta.com במהלך מבצע לסגירת אתרי שיתוף קבצים, וכעת בית המשפט הפדרלי בארצות הברית אישר את ההחלטה שלהם.

על פי החוק הספרדי, ציון המקום בו ניתן להשיג תוכן שעשוי להפר זכויות יוצרים – או במלים אחרות קישור לתוכן פיראטי – לא מהווה הפרת זכויות, וזה בדיוק מה ש-Rojadirecta עשו. הבעיה היא שהם פעלו תחת הסיומות האמריקאיות .com ו-.org, מה שאפשר לרשויות ארה"ב לקחת את הדומיינים האלה במבצע אכיפה.

עוד בנושא:

הפסיקה של בית המשפט בנושא Rojadirecta

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככה זה נראה עכשיו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארגון EFF, שנלחם למען חופש הביטוי ברשת, ניסה להגן על Rojadirecta, כשהוא משתמש בשני טיעונים. הראשון הוא שלקיחת הכתובות פוגעת בעסקים – החוקיים, על פי החוק הספרדי – של האתר מחוץ לארצות הברית. על כך הגיב השופט שלאתר "יש נוכחות אינטרנטית גדולה, והוא יכול להפיץ מידע על הדומיין החדש ללקוחותיו." לא ברור איך בית המשפט מצפה שהאתר יעשה זאת, בדיוק.

הטיעון השני הוא שמניעת גישה לאתר מונעת מאנשים לגשת לתוכן חוקי, כמו פורומים, וזו כבר הפרה של התיקון הראשון לחוקת ארה"ב, המגן על חופש הביטוי. בית המשפט טען אחרת. "למרות שיש בפורומים דיונים" נכתב בפסיקה, "העובדה שמבקרים צריכים עכשיו ללכת לאתרים אחרים כדי לעסוק בדיונים האלה אינה מהווה קושי משמעותי שיהווה בסיס להחזרת הטובין שהוחרמו".

ההחלטה הזו היא תמרור אזהרה נוסף לאנשים שחושבים כי כתובות הרשת שנגמרות ב-com, net ו-org הן "כלל אינטרנטיות". מדובר בכתובות אמריקאיות, והחברות שמקצות כתובות אלה כפופות לחוקי ארצות הברית.

עוד בנושא:

נייר העמדה של EFF בנושא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully