וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועצה לצרכנות נגד אורך הודעות SMS: פופוליזם חסר הגיון

טוב תעשה המועצה לצרכנות אם תפסיק עם הפופוליזם המטופש בנושא הגבלת אורך הודעות ה-SMS, ותתחיל לעסוק במחירן

אתם, כנראה, לא אוהבים את חברות הסלולר. בין אם היו לכם בעיות עם אחת החברות בעבר או לא, הלך הרוח במדינה כיום הוא שחברות הסלולר עושקות אותנו, ושר התקשורת מצטייר כמגן העם, שנלחם במפלצות התקשורת האימתניות.

המצב הזה לא נוצר יש מאין. אמנם אפשר לייחס את חלקו להמון בלבול ואי-הבנה שנובעים מכך שאנשים רבים לא מצליחים להבין מה חברות הסלולר רוצות מהם עם חבילות מבלבלות וחיובים שאותם לא הבינו כי יידרשו לשלם, אך חלק נוסף נובע מהרצון המכוון של גורמים בתוך החברות להרוויח כסף על חשבון הצרכנים. זה מתחיל בדיילים ועובדים של מרכזי מכירה שמבטיחים הבטחות מופרכות בלי לעמוד מאחוריהן, ממשיך בשירות שבמקרים רבים אינו תואם את הציפיות ונגמר בקושי כשבאים להתנתק.

מאידך, יש את המועצה לצרכנות – גוף עליו אנו סומכים שיגן עלינו, ויעזור לנו. ואכן, למועצה רקורד מוכח בעשיה ציבורית, הם עזרו להרבה אנשים, ועשו לובי לחוקים צרכניים עליהם אין לנו אלא לברך. אך לפעמים גם במועצה לצרכנות טועים, וניסיון חקיקה חדש בו חברה המועצה לחבר הכנסת אמנון כהן (ש"ס) – שזכור לרעה מניסיון לצנזר לנו את האינטרנט באמצעות הצעת חוק 892, הוא לא פחות מביזיון.

כאן אכניס את הגילוי הנאות – וואלה! היא חלק מקבוצת בזק, לה שייכת גם פלאפון. בו בזמן, אף אחד לא אמר לי מה ואיך לכתוב, חוץ מקול ההיגיון שבראשי.

אז מה קרה? בהודעה אותה פרסמה המועצה לפני כחודש, הכותרת הייתה "המועצה הישראלית לצרכנות קוראת לבטל את מגבלת התווים על ה-SMS". לאחר הסבר על אודות כך שמחירי ה-SMS בישראל גבוהים מדי, צוטט מנכ"ל המועצה עו"ד אהוד פלג, באמרו כי "השערורייה מועצמת בכך שהחברות מגבילות את אורך המסרון ל-70 תווים, הכוללים בתוכם גם מרווחים וסימני פיסוק, וכך גורמים למסרונים רבים להיות מסרונים כפולים ומשולשים המחויבים בהתאם בכפולות של המחיר".

שיחה ארוכה ניהלתי עם עו"ד פלג, ולכל אורכה היה קונצנזוס: האמירה הזו שלו אינה מדוייקת. התקן הבינלאומי של הודעת SMS קובע כי אורכה יהיה 160 תווים לכל היותר בשפה האנגלית, או 70 תווים לכל היותר בשפה שמשתמשת באותיות לא לטיניות או סימנים מיוחדים. חברות הסלולר לא מגבילות שום דבר, מעולם אפילו לא שאלו אותן כמה תווים הן רוצות להעביר – אלה החוקים. ממש כמו החוק שבדקה יש 60 שניות. ומה קורה כשאתם עוברים את ה-60 שניות? אתם משלמים יותר.

ההבדל המהותי בין דקות שיחה לבין הודעות SMS הוא בכך שרשת הסלולר שלכם יכולה "לשבור" את דקות השיחה למקטעים, והיא אף עושה זאת בעקבות חקיקה שהועברה לפני מספר שנים. במקום לשלם פר דקה, אתם משלמים על כל כמה שניות של שיחה, בהתאם לחבילה. במקרה של SMS, אין דרך לשבור אותו, או להבין מה אורכו המדוייק. הוא מגיע בחבילות של 70 תווים, וזהו.

בשיחתנו, חזר עו"ד פלג פעם אחר פעם על כך שהודעות ה-SMS יקרות מדי, ועל כך שמחירן עבור הרשת אפסי, אז מה שהמועצה בעצם רוצה הוא שהחברה תחייב משלוח של הודעה – לא משנה כמה סמסים אורכה – במחיר אחיד. ואלה טענות לגיטימיות, בין אם אתם מסכימים עמן או לא. מה שלא לגיטימי זה הפופוליזם.

כמה אנשים מתוך אלה שייחשפו לחומרים של המועצה יבינו שחברות הסלולר לא באמת אשמות בחלוקה הזו? כמה יבינו שפשוט אי אפשר לשלוח הודעות SMS ארוכות יותר בעברית? וכמה, מאידך, ישתמשו בחומרים האלה כבעוד דוגמה לעושק של חברות הסלולר? מעבר לכך שזה לא הוגן, זה גם יוצר שיח לא מושכל – כזה בו את הטענה האולי-צודקת של התנגדות למחירי ה-SMS אפשר להשתיק בהסבר טכנולוגי שמלכתחילה לא היה אמור להיות רלוונטי.

והטענה על גובה המחירים, הרי שיש לה אחיזה במציאות. ברשתות האירופאיות והאמריקאיות רבות המחירים נמוכים הרבה יותר, ועומדים על מספר אגורות בודדות ל-SMS (ברשת AT&T האמריקאית מוכרים תוכנית בה מסרון עולה 3.5 אגורות). בו בזמן, יחסית לשכנינו במזרח התיכון, מחירי המסרונים בישראל לא גבוהים במיוחד - שם מחיר ה-SMS הממוצע עומד על כ-21 אגורות.

טוב תעשה המועצה אם תפסיק עם הפופוליזם, תפסיק לנסות למצוא דברים בלתי הגיוניים להאשים בהם את חברות הסלולר, ותחל להתמודד עם הבעיה אותה גם היא עצמה מחשיבה לאמיתית – מחירי ההודעות. אם מלכתחילה הייתה תוקפת אותן, ולא משמיעה טענות ביזריות, לא הייתה פה שום בעיה. מהאיש שרצה לצנזר לנו את האינטרנט אנחנו לא מצפים מכך, מאחד הגופים הצרכניים החשובים במדינה דווקא כן.

מה אתם חושבים? האורך קובע? בואו לדבר על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully