וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

WhatsApp: האיום הגדול על חברות הסלולר

אמיתי זיו

3.11.2011 / 12:57

סיבה לדאגה לחברות הסלולר: הצרכנים כבר לא צריכים לשלם על SMS - מיליארד הודעות טקסט מועברות בכל יום בשירות הסלולרי WhatsApp

חברת הסטארט-אפ ווטס-אפ (WhatsApp) מקליפורניה מדווחת על אבן דרך חשובה בתולדותיה: החברה מעבירה ביום מיליארד הודעות טקסט. הנתון המרשים פורסם בפוסט בבלוג החברה, שם היא פירטה כי מדובר בממוצע של 41 מיליון הודעות בשעה, 694 אלף הודעות בדקה ו-11 אלף הודעות טקסט בשנייה.

תוכנת ווטס-אפ מחקה את ממשק המסרונים המוכר, אך העברת ההודעה נעשית על רשת ה-DATA של הלקוח (גלישה סלולרית), ולכן ההודעות בין שני משתמשים הן חינם. התוכנה הפכה כמעט לסטנדרט תקשורת בין מחזיקי סמארטפונים וזאת הודות לכך שבניגוד לתוכנות ייעודיות כמו BBM לבלקברי ו-iMessage של אייפון - ווטס-אפ פועלת על כל מערכות ההפעלה הפופולאריות לסמארטפונים.: אנדרואיד, בלקברי, iOS סימביאן (של נוקיה) ולאחרונה הוכרזה גם גרסאת ווינדוס-פון. כך, התוכנה מאפשרת תקשורת בין בעלי מכשירים שונים.

גם בישראל התוכנה פופולרית מאוד בקרב מחזיקי מכשירים חכמים. אפשר להעריך כי הכנסות החברה עד כה צנועות, אך הנזק שהחברה גורמת לחברות הסלולר הוא עצום, היות והיא פוגעת בהכנסות ממסרונים - אחד השירותים הרווחיים ביותר לחברות.

חיים ישראל, מנהל מחקר טלקום אזור EMEA במריל לינץ', חושב שההודעה של ווטס-אפ היא משל לתמורות גדולות בשוק הסלולר: "תחום ה-DATA מתחיל להיות חרב פפיות עבור מפעילות הסלולר. הן דוחפות את החבילות בחוזקה ורואות בהן מנוע צמיחה, אבל ההשפעות האחרות של הגלישה נהיות גדולות. ווטס-אפ מדווחת על מיליארד הודעות והיא לא פלטפורמת המסרים הגדולה בעולם - BBM של בלקברי גדולה ממנה. אנחנו מכירים את כוחה של אפל ולכן אפשר להניח שפלטפורמת iMessage תהיה גם היא חזקה ומשמעותית ויש עוד תוכנות חשובות כמו סקייפ.

לדבריו, "אנחנו טוענים הרבה זמן לירידה צפויה בהכנסות חברות הטלקום עקב כך; בדרום מזרח אסיה, ההכנסות ממסרונים הן כ-40% מכלל ההכנסות; באירופה, ההכנסות ממסרונים הן כ-15% - ולהערכתי כך גם בישראל. בפיליפינים, שתי חברות הסלולר הגדולות, גלוב וסמארט, הודיעו על ירידה חדה בהכנסות משירותי הערך המוסף עקב התחזקות האפליקציות ו-KPN ההולנדית פרסמה אזהרת רווח בדו"ח הדירקטוריון שלה עם התייחסות ספציפית לאפליקציית ווטס-אפ - זה כמעט לא נתפש".

75% מהתעבורה ברשת הסלולר היא DATA

מבין החברות המקומיות, חברת פרטנר היא היחידה שמדווחת על ההכנסות שלה ממסרונים, וברבעון השני של 2011 עמד הנתון על 113 מיליון שקל, כ-10.5% מהכנסות החברה משירותי סלולר, זינוק ביחס ל-7.5% ברבעון המקביל ב-2010.

ישראל מרחיב את ההשלכות של מהפכת הגלישה: "צריכת ה-DATA צומחת באופן מעריכי, והערכה היא שהתעבורה תצמח בעוד 70% בשנה הבאה. כעת, כ-75% מהתעבורה ברשת הסלולר היא DATA, לעומת 25% לשירותי הקול המסורתיים. המשמעות מבחינת החברות היא שהן יצטרכו להשקיע הרבה בשדרוג הרשת. לדעתי, שנת 2012 תהיה שנת ה-LTE - כולם חייבים לעבור לדור 4 כדי להתמודד עם העלייה בביקוש".

"אם שיעור הרווח של שיחות הקול הוא 40%-50% - בשירותי ה-DATA הוא 20%, אם החברה מאד יעילה, ובהרבה מקרים אחוז חד ספרתי. התחזית שלי לטווח הרחוק, 5-6 שנים, הוא שהחברות יספקו רק גישה", הוא אומר.

יש לציין כי ה-LTE בישראל עוד לא באופק, למרות רצון החברות להשקיע ברשתות מודרניות, וזאת בגלל גרירת רגלים בנושא במשרד התקשורת.

  • עוד באותו נושא:
  • WhatsApp

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully