וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריכוזיות זה לא דבר רע - במיינפריים

אורי ליפשיץ

5.11.2011 / 21:46

לריכוזיות יש יחסי ציבור גרועים, אבל במחשבי מיינפריים היא שימושית ויעילה. מנהל מסדי נתונים מסביר בטור שני בנושא

מחשב מיינפריים - מה זה?

דייט שני, המסעדה האיטלקית החביבה עלי. היא כבר מאחרת בכמה דקות ונכנסת רק כשאני מסיים לדבר עם המלצרית. "אני מצטערת, העורך שלי רוצה שאני אכתוב מאמר דעה חיובי על הריכוזיות במשק, אתה יכול להאמין לזה? איזה דבר חיובי אפשר לכתוב על ריכוזיות?", היא בערך מתנצלת על האיחור.

"יש הרבה דברים טובים בריכוזיות" אני עונה למרות שאני לא בטוח שאני רוצה להיכנס לדיון הזה עוד לפני האוכל. "אתה נורמלי? פספסת את המחאה החברתית שיש עכשיו במדינה?". "תראי, אני מבין בדברים האלה, זה העבודה שלי", אני עונה. המבט שלה קצת חשדני, "חשבתי שאתה עוסק בשיפור מחשבי מיינפריים". "מסדי נתונים במיינפריים", אני מתקן בעדינות, "אבל מיינפריים זו ההגדרה של מערכת ריכוזית".

"בואי נתחיל מההתחלה", אני ממשיך. "מה זה ריכוזיות? אם אנחנו מזמינים עשרים חברים ללכת למוזיאון ארץ ישראל אז יהיו לנו איזה חמש עשרה מכוניות, אבל אם ניסע במרוכז אז אנחנו יכולים לשכור אוטובוס, שזה חוסך בעלויות ומאפשר להתמחות, כלומר: אנחנו חוסכים בדלק, חנייה וטרחה ונהג האוטובוס מפתח התמחות כי הוא כבר נהג באוטובוס כמה פעמים והוא יודע לדאוג לכל הנסיעה. אם עושים משהו בצורה ריכוזית וחכמה זה אומר שמה שצריך להיעשות נעשה על ידי מי שמומחה לזה. אפשר לראות את זה בכל מקום: בדואר שיש אשנבים נפרדים לחבילות ולמכתבים כי כל אחד דורש טיפול שונה, בבית חולים שכולם הולכים למיון קודם כי הבדיקה הראשונית של כל החולים היא די זהה אז אפשר לעשות את החלק הזה באופן ריכוזי".

"אבל במחשבים אין לך את זה", היא מתנגדת. "כשאתה עובד על מחשב - הוא עושה מה שאתה רוצה, לא משנה אם אתה קורא מיילים או כותב מאמר". "זה נכון", אני מסכים, "אבל יש הרבה דברים שמחשב עושה עבור כל אחת מהתוכניות שלו בנפרד".

"כשאת קוראת מייל, המחשב צריך לבדוק אם מותר לך לפתוח את התוכנית של הדואר או לקרוא את המידע מהדיסק שלו. במחשבי מיינפריים יש לך רכיב מיוחד שאחראי על כל נקודה בתהליך: רכיב אחד שבודק אם מותר או אסור, רכיב אחר שמאחסן את המידע שלך, רכיב נוסף שמריץ תוכניות. במחשבים אחרים, יש הרבה דברים שכל תוכנה מנהלת לעצמה. אם את מגדירה סיסמה לקובץ אקסל - אז רק אקסל יודע לקרוא את הקובץ. במיינפריים, אם את רוצה לגשת לקובץ אז כל מי שרוצה לקרוא אותו יצטרך לבדוק מול הרכיב שאחראי על הרשאות אם זה מותר לו. זה הרבה יותר פשוט. ואם רוצים לראות למי מותר ולמי אסור אז יש רק מקום אחד להסתכל בו ואז אפשר לפתח התמחות".

הבעיה: שמים את כל הביצים בסל אחד

"לפתח התמחות? איך?", היא שואלת. "כמו בכל מקום, נותנים למישהו אחד לעשות את כל העבודה וללמוד איך להשתפר. אם כל תוכנית הייתה כותבת לדיסק בעצמה היה המון בלאגן. כמו שאם כל אחד היה מנסה לשלוח את הדואר שלו בעצמו, היו לנו אלף בעיות בקבלת דואר. בגלל זה הקמנו את רשות הדואר שמרכזת את כל הטיפול בדואר, ובגלל שזה כל מה שהם עושים אז הם יכולים לפתח התמחות בטיפול בדואר. כמו שבמחשב מיינפריים יש רק רכיב אחד שמנהל את הכתיבה לדיסקים והוא מפותח כך שיתמחה בזה".

"אז למה בכלכלה ריכוזיות היא כל כך בעייתית?". "טוב, אני לא מבין גדול בכלכלה, אבל הבעיה הגדולה עם ריכוזיות במחשבים היא כנראה אותה בעיה שיש עם ריכוזיות במדינה - שאם הרכיב שמנהל את כל הכתיבות לדיסקים לא עובד אז אף אחד לא יכול לכתוב לדיסק. ריכוזיות זה הרבה פעמים לשים את כל הביצים בסל אחד ואז אנשים יכולים לנצל את הכוח הזה לרעה".

היא חושבת רגע, "אז נראה אם הבנתי, יש שני מצבים: או שכל אחד עושה הכל בעצמו, ואז כל אחד חייב לעבוד הרבה, וקשה להתמחות כי אתה עושה עוד דברים מלבד העסק המרכזי שלך - או שעושים הכל במרוכז ואז כולם תלויים במישהו אחד והוא יכול לנצל את המעמד הזה כמו המונופולים שיש לנו בארץ, ובמיינפריים אין לך את הבעיה של ניצול השליטה לרעה כי זה מחשב והוא בכלל לא חושב על דברים כאלה". "כן, זה תיאור דיי מדויק".

המלצרית מגיעה עם המנות שלנו בתזמון מושלם, "רגע", היא אומרת, "אני לא זוכרת שהזמנתי". "אני הזמנתי לשנינו בזמן שנכנסת" אני אומר ומחייך. "את יודעת, במרוכז".


עוד בנושא:

- מחשב מיינפריים - מה זה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully