וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיק App: אפליקציית האייפון של סיעת עצמאות: אינפורמטיבית, ולא הרבה יותר מזה

21.12.2011 / 19:00

סיעת עצמאות של אהוד ברק מנסה לזכות באהדת הציבור דרך אפליקציית אייפון חדשה. איך היא? מדור ביקורת חדש

וואלה! TECH שמחה להציג מדור חדש: פיק App יסקור מדי שבוע אפליקציות נבחרות ומעניינות לסמארטפונים (אייפון, אנדרואיד) ולטאבלטים (אייפד, אנדרואיד).

את המדור אנו פותחים עם אפליקציה לא אופיינית - אפליקציית האייפון של סיעת עצמאות, שהיא ככל הנראה אפליקציית המפלגה הראשונה שמושקת בישראל.

הדרך לכנסת רצופה באפליקציות

אם להאמין לסקרים הפוליטיים – סיעת עצמאות לא תעבור את אחוז החסימה בבחירות הבאות. אותה התפצלות מסיעת העבודה, בראשותו של אהוד ברק, לא ממש זכתה לחיבת הקהל מאז שיצאה לדרכה העצמאית (תרתי משמע). בקצב הזה - מתן וילנאי, שלום שמחון, עינת וילף ואורית נוקד יראו את הכנסת הבאה דרך שידורי ערוץ 99 (אהוד ברק, כך מהמרים רבים, ישוריין בצורה זו או אחרת ברשימת הליכוד).

אולי כניסיון להימנע מכך השיקה לאחרונה הסיעה אפליקציית אייפון רשמית. דרך אפליקציה זו מציגה 'עצמאות' – אותה רבים מאשימים כחסרת דרך משלה וכבית אופורטוניסטי למחפשי שררה – את ה'אני מאמין' שלה, את אנשיה ואת פעילותם (ובעיקר את פעילות שר הביטחון העומד בראשה). בדקנו מה מחכה לנו שם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כחול ולבן זה צבע שלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

זו אפליקציה או דגל?

"סיעת עצמאות = מדינת ישראל", כך ברור כבר מהעמוד הראשי של האפליקציה. הכל בצבעי כחול-לבן, עם דגל ישראל ברקע – למי שפספס את ההקשר של הצבעים. אפילו את תמונת החמישיה עוטפת הילה כחלחלה. לחיצה על דמותו של כל אחד מאנשי הסיעה תציג ביוגרפיה קצרה שלו.

בתחתית העמוד ניצב תפריט של חמש אפשרויות ("הבית", "עשרת הדיברות", "עצמאי בשטח", "ברק ואני" ו"צור קשר") ובראש הדף ניצבים ארבעה כפתורים גדולים (בצבע כחול עם טקסט לבן. נו מה) – "מצע המפלגה", "בחן את עצמך", "פייסבוק" ו"הצטרף אלינו".

לא ברור במה נבדלות קונספטואלית האפשרויות העליונות מאלו התחתונות, ומה מצדיק את הפיצול ביניהן על חשבון תפריט אחד מרוכז. אך בכל מקרה – הניווט באפליקציה אינו מסובך וניתן לחזור לתפריט הראשי בקלות בכל שלב – בעזרת חץ "אחורה פנה" המופיע בכל עמוד.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מוטיב חוזר: חוסר בהגהה

כאשר נכנסים למצע המפלגה מקבלים בלוק טקסט ארוך למדי (על רקע כחול-לבן, כמובן), שחבל שלא עבר הגהה. מדובר במוטיב חוזר בטקסטים של האתר. בעמוד הזה הגהה הייתה יכולה למנוע טעות כ"המפלגת תפעל לחיזוק" ואת חסרונם התמוה של לא מעט פסיקים ונקודות בסוף משפט.

באותו עמוד, מתחת לטקסט, ניתן לדפדף בגלריית תמונות של אנשי המפלגה. התמונות אינן באיכות טובה כל-כך, והדפדוף בהן מצריך תשומת לב – שכן הן קטנות וזזות במהירות – מה שמאפשר דילוג לא מכוון על תמונה (חבל לפספס את התמונה של אהוד ברק נוהג בטרקטור, כשלצדו עומדת אורית נוקד). חבל שהתמונה לא יכולה להיפתח על מסך מלא, שכן בגודלה הנוכחי היא נראית עלובה למדי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונות קטנות וקשות לדפדוף לצד חוסר הגהה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אפשרות "עשרת הדיברות" היא סוג של המשך למצע, כאשר לצד כל דיברה ("שמירת הקשר עם העולם היהודי", למשל) ניצב כפתור Play שלחיצה עליו מציגה תמונה רלוונטית לנושא, קטע וידאו מיוטיוב או קטעי עיתונות. התמונות נפתחות באותו העמוד, ויוצרות מראה קצת חובבני של דריסה של האחד על ידי השני. שוב - הוויז'ואל של האפליקציה נכשל ולא מצליח להרשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הם מאוד אוהבים טרקטורים, בעצמאות/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב"עצמאי בשטח" ריכוז המידע יעיל יותר. הוא מחולק לשלושה חלקים: ב"המבזקונים" ניתן ללחוץ על כותרת ולקבל מבזק מידע קצר בצורת נוטיפיקציה של האייפון (גם כאן לא הייתה מזיקה הגהה, שהייתה מונעת את "משרד החקלראות", למשל). "כתבות" מעביר את המשתמש מהאפליקציה לאתר בו אלו פורסמו ו-YouTube, כמו שאתם יכולים לנחש – מרכז קטעי וידאו של חברי הסיעה, רובם של אהוד ברק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עצמאי בשטח, לא צריך טובות. אהוד ברק/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך קוראים לכלב של אורית נוקד?

אך שני החלקים הכי מעניינים ומשעשעים באפליקציה הם "בחן את עצמך" ו"ברק ואני". בראשון יכול המשתמש לבצע מעין "מבחן אמריקאי" הכולל שאלות טריוויה על חברי הסיעה. חלקן סטנדרטיות לחלוטין ("מי מחברי סיעת העצמאות שימש כשר לאיכות הסביבה?"), חלקן קוריוזיות ("איזה שחקן גילם את דמותו של אהוד ברק בסרט 'מיכן'" - השגיאה במקור) וחלקן מוזרות בעליל. דוגמאות: "מה משותף לפיטר פן, אהוד ברק, גולדה מאיר ואינדיאנה ג'ונס" (כולם דמויות בסרטים של סטיבן שפילברג, אם לא הספיקו לכם אזכורי "מינכן") או "מי מחברי הסיעה סולק מבית הספר לפני כיתה י"ב?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתם יודעים את התשובה?/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל הכי מוזר הוא פולחן האישיות שנעשה – דווקא לא לאהוד ברק - אלא לאורית נוקד. במהלך השאלון נדרש המשתמש לענות היכן נולדה, מה שם אמה, מה מקצועה, באיזה פעילות ספורטיבית היא עוסקת, מהו השיר ששומעים כאשר מתקשרים אליה לסלולרי (הימרתי על "תותים". טעיתי) ומה שם הכלב שלה. ייתכן שתשובה נכונה על כל השאלות הללו תזכה את המשתמש בזכות לכתוב את הביוגרפיה הרשמית על נוקד. כאשר משחק הטריוויה מסתיים – לא מופיעים נתוני סיכום של מספר תשובות נכונות ושגויות – וחבל שכך, שכן זה מאבד את גורם המשחקיות.

אני, ברק והמלך חוסיין

החלק השני – "ברק ואני", מאפשר למשתמש להדביק את פרצופו בתמונות לצדו של אהוד ברק. כך תוכלו להוסיף את עצמכם לצידם של ברק והאפיפיור, ברק וערפאת, ברק והמלך חוסיין, ברק ונלסון מנדלה, ברק ורבין וגם ברק והרב עובדיה יוסף – כאשר דמותכם תבוא על חשבונו של אלי ישי (ככל הנראה), ותעוטר בזקנו. תוכלו אפילו להוסיף את עצמכם לצילום הידוע של ברק על כנף מטוס הסבנה. כדי להוסיף את פרצופכם יש לבחור אם להשתמש בתמונה הקיימת באייפון שלכם או לצלם אחת עכשיו. לאחר שתבחרו את אחת האפשרויות – תצטרכו לכווץ את התמונה רבות (בעזרת המולטי-טאץ' של האייפון) כדי שתתאים לחלל הקטן אליו אמור פרצופכם להיכנס. תמונות שצולמו בקלוז-אפ לא יוכלו להתאים, וגם תמונות קטנות יותר לא הצלחנו לסדר כמו כפפה ליד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוצים להיות אלי ישי?/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר מכן ניתן לשמור את התמונה או לשלוח אותה באי-מייל, שזו פונקציה קצת בסיסית מדי לכפתור בשם "שתף" – שכן ציפינו שתהיה כאן אפשרות להעלות אותה ישירות לפייסבוק ולטוויטר. סך הכל מדובר בפיצ'ר משעשע (אם כי קצת שחוק), אך זה גם לא יהיה מפתיע אם אנשים ישתמשו בו ב"הפוך על הפוך" – ללעוג לברק ולמפלגתו המושמצת, במקום להתהדר בתמונה עמו – קצת כפי שקרה כאשר "עצמאות" פתחה עמוד פייסבוק רשמי, ונתקלה באין ספור קטילות והשמצות ומעט מאוד אוהדים אמיתיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם כשזה מצליח - זה לא תמיד יושב טוב. ברק, חוסיין ואלמוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיכום: הצלחה חלקית

בהנחה ששני העמודים האחרונים שצוינו נבנו בהומור ובקריצה – נחמד לראות שהסיעה יודעת להתייחס לעצמה גם לא ברצינות. כך או כך, האפליקציה של "עצמאות" עושה עבודה סבירה עד טובה בריכוז חומרים ומידע על המפלגה וניווט בממשק, ועבודה חלשה בגימור ואיכות גרפית (עם דגש על תמונות). קשה לנו להאמין שהיא זו שתביא ל"עצמאות" את ההמונים שיעזרו לה להיכנס לכנסת הבאה (מי שכן ישתכנע דרכה יוכל ללחוץ באפליקציה על כפתור "צור קשר" שיחייג מהאייפון למטה המפלגה), אך נחמד לראות מפלגה שמנסה לתקשר עם בוחריה הפוטנציאלים בשפת המדיה החדשה – גם כאשר ההצלחה היא חלקית ומרגישה לעתים בעיקר כגימיק.

ציון: 3 כוכבים (מתוך 5)
מחיר: חינם
עמוד האפליקציה


עוד בנושא:

- לא אהוד בפייסבוק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully