וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף העולם: היום שבו תמות האינטרנט

29.12.2011 / 11:03

הכלכלה והחברה יקרסו, מיליארדים יאבדו את עבודתם ואלף שנים יעברו עד שנתאושש. עתידנים חוזים כיצד יראה עולם בלי אינטרנט

האם אנחנו עומדים בפני השנה האחרונה לקיומו של כדור הארץ? על פי נבואת בני המאיה, סוף העולם יגיע בשנת 2012. ליתר דיוק בתאריך ה-21 בדצמבר 2012 בשעה 11:11, גם הסינים הקדמונים והנביא נוסטרדמוס כתבו על קץ האנושות בשנת 2012. בין אם זה יקרה ובין אם לא, לא כדאי להיתפס לא מוכנים ולכן וואלה! מציגה פרוייקט מיוחד: 2012 – סוף העולם מגיע!

אבל יכול להיות שסוף העולם לא חייב להיות דווקא פיזי, אלא וירטואלי?

דמיינו את המצב הבא: אתם קמים בבוקר, מתיישבים עם כוס קפה מול המחשב, פותחים את הדפדפן ונכנסים לאתר הבית שלכם. אופס, הוא לא עולה. ניסיון להיכנס לתיבת הדואר האלקטרוני מגלה שגם היא אינה זמינה. האייקון של המסנג'ר, מצדו, צבוע באדום. לא און-ליין. בתחילה אתם חושבים שיש לכם בעיית תקשורת מקומית. שוב נפל האינטרנט אצל הספק. אבל הבעיה אינה מקומית. אין אינטרנט. בכלל. בכל העולם. אולי נפל, אולי הורד. זה לא משנה, כי התוצאה זהה: הרשת אליה התרגלנו כל כך ב-15 השנים האחרונות חדלה להתקיים.

התרחיש הזה, כמובן, דמיוני לחלוטין. האינטרנט מורכבת ממיליוני מחשבים בכל העולם. התצורה שלה כל-כך מבוזרת, שאין שאלטר שאפשר להוריד שפשוט יכבה את הרשת לכולם. כן, יכולות לקרות תקלות חמורות שיחסמו את הגישה לרשת למיליונים ברחבי העולם. אבל כיבוי מוחלט? לא, אי אפשר. "אין מטרה אחת שיכולה להפיל את הכל", מבטיח רן ש', מנהל רשתות ואיש IT ותיק. "אבל בגדול אני מאמין שאם רוצים – ניתן להשמיד. אם הצליחו להכניס תולעת ממוקדת לכור האירני, שאפילו לא מקושר לאינטרנט, זה אומר שבצורה ממוקדת אפשר לעשות הכל. למשל לנסות לפתח כלי שפוגע בכולם ביחד. מספיק שיש מטורף אחד שהסתנן למיקרוסופט ומחליף את העדכון שלה בעדכון עם תולעת שמוחקת את כל המחשבים והשרתים שמריצים אותו. זה לא יהיה על 100% מהמחשבים, אבל זה מספיק כדי לסגור את העולם. כבר הצליחו פעם להפיל המוני מחשבים על ידי תולעת שהדביקה מחשבים ושרתים שהריצו פינג לכל חור. היא חנקה את הרשתות ותשתיות התקשורת על ידי הדבקה של מיליוני מחשבים, שהתקיפו רשתות והדביקו מחשבים אחרים. אין סיבה שלא יצליחו פעם נוספת".

אז באווירת סוף העולם, בואו ננסה לדמיין שזה באמת קורה. איך יראה הבוקר הזה? איך יראו כל הימים שיבואו אחריו? המומחים שראיינו מאוחדים בדעה אחת: זה יהיה סוף העולם כפי שאנו מכירים אותו.

חזרה לתקופת החושך

"לקחת את האינטרנט זה לקחת את הציביליזציה של ימינו. במצב כזה הכל לא יהיה כשהיה וכל האנשים לא יהיו כפי שהיו", קובע פרופ' שיזף רפאלי, ראש מרכז שגיא לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה. "אי אפשר לחזור לאחור. כל מערכות חיינו, כל המוסדות שהקמנו, השתנו לבלי הכר על ידי הרשת – מעיתונות, דרך לימודים ועד מוסד הנישואין. מדינת הלאום אינה מה שהייתה ולא יכולה לחזור למה שהייתה. בלי האינטרנט היא פשוט תהיה משהו אחר. אנחנו נמצאים לאחר עשרים שנה שבמהלכן המין האנושי כל הזמן חושב לאיפה עוד אפשר לדחוף את הרשת. כל המוסדות במרוץ אמוק לאינטרנטיזציה. אם הרשת תיעלם - אני לא רואה אף תעשייה, אף תחום עיסוק ואף תחביב – כולל איסוף בולים, שיישאר כפי שהוא. זה כמו לנסות לדמיין את העולם בלי מכוניות, ואפילו יותר מכך".

ד"ר אשר עידן, יועץ לחדשנות ברשתות חברתיות, הולך אפילו רחוק יותר. "להבין מצב כזה זה כמו להבין מה יקרה בעולם בו כל הספרים נשרפו או שכל מערכות החשמל נפלו. האינטרנט הוא מהלך שפחות או יותר התחיל ב-1995 ובינתיים עושה רק טוב. אם זה ייעלם - נחזור לתקופת החושך, לימי הביניים שהיו עד 95'. כל מגמות ביזור הסמכויות שהאינטרנט התחילה ייעצרו. כבר לא יהיו ילדים בני 22 שמקימים דבר כמו פייסבוק. נחזור לשלטון של דיקטטורים, ולא רק במדינות ערב".

פרופ' דוד פסיג, חוקר עתידים וראש המגמה לטכנולוגיות תקשורת וראש המעבדה למציאות מדומה באוניברסיטת בר-אילן, לא נשמע אופטימי יותר משני עמיתיו. "המין האנושי קשר את חייו לטכנולוגיה לטוב ולרע, ואי אפשר לדמיין אותו ללא מערכות המידע האלו", הוא אומר. "זו הדרך היחידה להביא חשמל ומים לבתים. המזון שלנו מגיע בזכותן לסופר. בלי הרשת לא יהיו מזון, מים וחשמל. הרבה מאוד מערכות יקרסו. המין האנושי יצטרך לרדת ברמת המורכבות שלו. החברה והתרבות יצטרכו לרדת בהרבה מאוד רמות קיום, והמשמעות היא שאנשים רבים פשוט לא ישרדו. כפשוטו, הם לא יוכלו להתקיים.

לנפילה כזאת יש משמעויות טכנולוגיות: איך מערכות תקשורת ידברו ביניהן ואיך מטוס ידע איפה הוא נמצא, ויש לה גם משמעויות חברתיות: קיימים היום מיליוני אנשים שמתפרנסים מהרשת. לא תהיה להם פרנסה. גם לרבים אחרים לא תהיה: משבעה מיליארד איש בעולם יישארו אולי מיליארד שימשיכו להתפרנס. לשאר לא יהיה לחם לאכול. גם מבחינה ביטחונית המשמעויות חמורות: מערכות בנקאיות יקרסו, ואיתן הכלכלה. ברגע שמערכת בנקאית קורסת – כל התרבות קורסת. מדינות יהיו חייבות להיכנס למצב חירום שלא היה כמותו - הכי 'חירום' שיכול להיות. יהיה צריך לשנע צבאות. אם מדינה לא תיכנס למצב מגננה ואז למצב מתקפה – היא תקרוס מבחינה תרבותית, כלכלית וביטחונית. זו המשמעות של זה".

עולם שונה לגמרי

- זו לא הגזמה? חיינו בסדר בלי אינטרנט עד לפני פחות מעשרים שנה.

שיזף רפאלי: "לחיות אפשר גם על אי בודד אם יש הספקה מספיק גדולה של אגוזי קוקוס. אבל בלי אינטרנט לא נוכל לחיות באותה רמת חיים לה אנו רגילים היום. זה ישפיע על הכל: בריאות, סדר פוליטי, קיום כלכלי, אינטלקטואלי. זה יהיה פשוט עולם שונה לגמרי, עולם בלי המתווך הגדול עליו למדנו להסתמך. לא נדע היכן לבדוק איפה מציג סרט, איפה עובר קו אוטובוס או אם יש הרשאות פליליות למי שרוצה לצאת איתנו לדייט".

דוד פסיג: האינטרנט היא הדרך בה אנחנו מעבירים היום מידע ממקום למקום בזמן אמת. מרבית מערכות המידע שקיימות ועובדות בעזרת הרשת הן מערכות קיומיות, ובלעדיהן יהיה בלגאן גדול מאחורי הקלעים. ללא היכולת לנהל מידע בזמן אמת, מערכות פשוט לא יתפקדו ואנשים יחוו מחסור".

אשר עידן: "לא נוכל לחזור ל-1990, נחזור למצב הרבה יותר גרוע. כן, יהיה אפשר לדאוג שיהיו ירקות במכולת, אבל יחזרו להוביל אותם בכרכרות סוסים. אפילו לא במכוניות, כי מפעלי הרכב יהיו מושבתים, כמו גם הרמזורים והכבישים. כל שרשרת הייצור היא היום ברשת. בלעדיה יהיה אפשר לייצר, אבל מכשיר כמו האייפון, ש-70% ממנו מיוצר במזרח אסיה בזכות מערכות מבוססות אינטרנט, יעלה 15 אלף שקל. אין יותר מחירים זולים בזכות כך שבהודו מייצרים בעשירית המחיר – מכונית שברולט תעלה 400,000 שקל, ועוד תהיה פחות איכותית מזו של היום"

- אז איך המין האנושי ישתקם?

שיזף רפאלי: "התשובה היחידה שאפשר לענות זה שמישהו ימציא את האינטרנט שוב. אם לא יהיה אינטרנט ייקח מעט מאוד זמן ושוב יהיה אינטרנט, כי בלי הרשת המערכת לא יכולה לחיות – לא הפיננסית, לא המדינית, ואפילו לא היחסים הבין-אישיים. למחרת בבוקר יחזירו את האינטרנט על כנו".

אשר עידן: כוחות הריאקציה ישאירו אותנו אלף שנים בחושך לפחות, עד שיקומו מורדים. השלטונות והטייקונים יגידו שהספיקה להם פעם אחת כזאת ומאותו רגע יחסלו כל תקווה או ניסיון ליצור דבר כזה. נחזור לעולם של ספרים, של סמכויות שסגורות בארכיונים הקרויים 'ספריות', שם הידע נשמר מאחורי מנעולים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הטייקונים ירוויחו ממות הרשת

- יכול לצאת מזה גם משהו טוב?

אשר עידן: תלוי למי. מות האינטרנט הוא משאלה של המערכות, של ה'עיתונוזאורים' וה'טלוויזאורים'. טייקונים בהחלט ירוויחו מזה. גם חברות הטלקום שמנסות לצנזר את האינטרנט וגם תחנות טלוויזיה, עיתונים, פוליטיקאים – בין אם הם דמוקרטיים ובין אם לא. אבל אני לא רואה שום דבר טוב שיצמח מזה לאזרחים. לתפיסתי, הטוב זה שההמון - שהוא הגורם הכי חכם בעולם – ישלוט. כשהכוח מבוזר בידי ה'דגיגים', שלמעשה יותר חכמים מהמנהיגים – זה עבורי עולם טוב יותר. ברגע שנחזור לתרבות הספר ובית-ספר - נחזיר את הריכוזיות לתמונה, ואז יהיו כל מיני גורמים סמכותניים, גאונים, מנהיגים, טייקונים – שייקחו בחזרה את העניינים לידיים. בעיני זה חזרה לימי החושך".

שיזף רפאלי: "חלק מזה אולי יהיה טוב – אם תיקח את האינטרנט אתה לוקח גם חלק מהצדדים השליליים שלו: התנהגות א-סוציאלית, פדופיליה, הימורים. אני דווקא לא חושב שאנשים יפגשו אחד עם השני יותר, אלא פחות. הקיטורים הבון-טוניים שהאינטרנט גורם לפחות אינטראקציה חברתית מופרכים – זה לא האינטרנט, זה הבן אדם. האפקט של האינטרנט מבחינה חברתית – מפעלי שידוכים, רשתות חברתיות – הוא יותר אינטראקציה חברתית ולא פחות".

דוד פסיג: "לא יכול לצאת ממצב כזה שום דבר טוב, שטויות. אנשים אולי ישבו בבית אחד מול השני, אבל יחיו בפחד שלא יהיה להם מחר אוכל. אז ישבו ביחד, נו בסדר".

* * * * *

הערה למגיבים: האינטרנט היא רשת, לכן כאשר מתייחסים אליה יש לעשות זאת בלשון נקבה (ומכאן "האינטרנט תמות, ולא "האינטרנט ימות").

כל הדרכים בהן יכול העולם להיחרב ב-2012

אם לא יהיה אינטרנט, נגור במערות?

2012 - סוף העולם מגיע: פרויקט מיוחד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully