וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיקר פעילות ארגוני הטרור - במדיה החברתית

קובי מנדל

3.1.2012 / 14:38

ממחקר חדש עולה כי ארגוני טרור בינלאומיים העבירו את רוב פעילותם לרשתות החברתיות, ומשתמשים בהן כדי לגייס פעילים

האקרים שפורצים לבסיסי נתונים הם רק קצה הקרחון של פעילות הטרור ברשת: ארגוני טרור בינלאומיים העבירו את עיקר הפעילות שלהם באינטרנט למדיה החברתית, וכבר כיום פועלות קבוצות פייסבוק שקוראות לתמוך בחיזבאללה, חמאס וקבוצות חמושות נוספות שהוכרזו על ידי המערב כארגוני טרור. כך עולה ממחקר חדש שערך פרופ' גבי וימן מאוניברסיטת חיפה.

לדבריו, כ-90% מהפעילות של ארגוני הטרור ברשת נעשית במדיה החברתית. "השימוש בכלים אלה מאפשר לארגוני הטרור להיות פעילים ואקטיביים בגיוס חברים חדשים, כשהם לא מוגבלים עוד למיקום גיאוגרפי", אומר וימן.

במסגרת מחקר רב שנתי של יותר מעשור, סוקר פרופ' וימן את אתרי האינטרנט - המוצפנים והפומביים - של ארגוני טרור בינלאומיים, קבוצות שתומכות בארגונים אלה, פורומים, סרטוני וידאו ולמעשה כל מידע שזורם ברשת וקשור בטרור העולמי.
לדבריו, המעבר למדיה החברתית, ובעיקר לפייסבוק וטוויטר, לא פסח גם על ארגוני הטרור כשהמטרה המרכזית היא גיוס של מועמדים חדשים בכל זירות המדיה החדשה: פייסבוק, חדרי צ'אטים, ערוצי סרטונים ביו-טיוב, ,מייספייס ועוד. "המדיה החברתית מאפשרת לארגוני הטרור להיות היוזמים, לפנות בבקשות לחברות, להעלות סרטונים ולא להסתפק עוד ביכולות הפסיביות של האתרים הרגילים", ציין.

בנוסף לניסיונות לגייס חברים חדשים דרך המדיה החברתית, משתמשים ארגוני הטרור בפייסבוק כמקור לחומר מודיעיני: כבר דווח בעבר כי החיזבאללה מחפש חומרים על פעילות צה"ל בפייסבוק. מדינות רבות, כולל ארצות הברית, קנדה ובריטניה, כבר הורו לחייליהם להוריד כל מידע אישי מהרשת החברתית הפופולרית, מחשש שאל-קעאידה מנטר אותה. "פייסבוק הפך למקום מצויין לחיפוש מידע מודיעיני. רבים מהמשתמשים כלל לא טורחים לבדוק למי הם מאשרים חברות ולמי למעשה הם מעניקים נגישות למידע אישי רב על חייהם. במקביל, הטרוריסטים עצמם יכולים ליצור לעצמם פרופילים שיקרים וכך להיכנס לקבוצות מאוד מובחנות", אמר וימן.

איך מכינים פצצה בפייסבוק

שימוש נוסף, אותו המדיה החברתית ממקסמת – מבחינת ארגוני הטרור לפחות – הוא העברת המידע "המקצועי": את ההתכתבות הבאה ניתן היה לקרוא בפורום הפתוח והלא מוצפן של הזרוע הצבעית של החמאס, "גדודי עיז-עדין אל-קאסם":

"יש לי קילו של אצטון. אני רוצה לדעת איך להכין פצצה ממנו בכדי לפוצץ ג'יפ צבאי". תשובתו של חבר אחר בפורום לא איחרה לבוא, עם הסברים מפורטים כיצד להפוך את החומר הנפיץ לפצצה הרסנית.

"באופן פרדוקסלי, דווקא טכנולוגית התקשורת המקדמת ביותר של המערב היא זו שארגוני הטרור משתמשים בה כדי להילחם במערב עצמו", סיכם פרופ' וימן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully