וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניות ברשת: כללי הזהב

גלעד הראל

6.1.2012 / 11:55

חשיפת כרטיסי האשראי הפחידה את כולנו, אך יש מספר דרכים ואמצעי זהירות שאפשר לנקוט כדי לקנות ברשת ולהישאר בחיים

החשיפה הכפולה של כרטיסי האשראי שהתרחשה השבוע (ביום ב' ואתמול) גרמה מטבע הדברים לישראלים רבים לחשוב פעמיים ושלוש אם קניות ברשת ושימוש בכרטיס האשראי בה אינן דבר מסוכן מדי שאולי עדיף לוותר עליו.

לא צריך להיכנס לפאניקה - קניות מקוונות באינטרנט נחשבות לבטוחות למדי, אך זה לא אומר שאין בהן סיכון כלל. היקף הרכישות ברשת נאמד במיליארדים של דולרים בשנה, ורוב רובם של האתרים המספקים שירותים כאלו הם בטוחים. לכן מומלץ לא להימנע כליל מקנייה אונליין, אלא להקפיד על כללים שיבטיחו שהיא תעבור בצורה בטוחה ועם ראש שקט. איך עושים זאת? אז ככה:

1. רגע לפני שאתם שולפים את כרטיס האשראי כדאי שתבדקו שהמחשב שלכם מוכן גם הוא למסע הקניות המקוון. הדברים העיקריים שעליכם לבדוק הם שמותקנת לכם תוכנת אבטחה מעודכנת (אנטי וירוס, פיירוול) ושדפדפן האינטרנט שלכם מעודכן גם הוא בעדכוני האבטחה החשובים. מומלץ גם לוודא שהתקנתם כל עדכון אבטחה שהציעה מערכת ההפעלה. לא מבינים בזה? זה הזמן להרים טלפון ל'חבר שמבין במחשבים' ולוודא שהפינה הזו סגורה. כל אלו יכולים למנוע מתוכנות זדוניות מלהשתכן אצלכם במחשב, לתעד את הקלדותיכם וכך גם לגנוב פרטים כמו סיסמאות לאתרים ומספר כרטיס אשראי.

2. אל תסמכו על כל אתר. האתרים שנפרצו השבוע הם אתרי קופונים קטנים ולא ידועים, שאינם נחשבים למובילי השוק הזה. עשו את הקניות שלכם באתרים של חברות מוכרות ובעלות מוניטין. אתרים וחברות שלא מספקות פרטים ליצירת קשר כמו מספר טלפון או כתובת צריכות לעורר חשד. גם אם סיפקו פרטים, מומלץ להצליב מידע עם אתר כמו 144 או דפי זהב.

3. הנה לכם כלל ברזל: אם זה נראה דיל טוב מדי מכדי להיות אמיתי - זה כנראה באמת כך, במיוחד אם מדובר במבצעים על מוצרים "חמים". זה יהיה בטוח יותר לשמור מרחק ממודעות שמציעות מוצרים או שירותים כלשהם במחירים בלתי הגיוניים בעליל או אפילו בחינם. הונאות כאלה נפוצות בעיקר ברשתות החברתיות כמו פייסבוק, אבל לא רק. זה לא אומר שכל מבצעי ההנחות הם בהכרח הונאות, אבל עליכם להיות מאוד זהירים. אפשר לחפש פרטים על המבצע באמצעות גוגל ולנסות להשיג מידע ממקור נוסף. בכל מקרה, תהיה בטוחים שאפל לא מוכרת עודפי יצור של האייפון בעשרים דולר ושגם גוגל לא מתכננת לחלק לכם מיליון דולר כצ'ופר.

4. תעבורה מאובטחת היא משמרות הזה"ב של האינטרנט. כשרוכשים מוצרים ברשת יש לוודא שהאתר ממנו אתם קונים דואג לאבטח את תעבורת הרשת שלו. טכנולוגית SSL היא הסטנדרט באבטחת תעבורת אינטרנט, ויש לקנות רק באתרים המיישמים אותה. שימוש ב- SSL מצפין את תעבורת המידע בין המחשב שלכם לשרת שאליו נשלחים הנתונים כך שאף גורם שלישי לא יכול לקרוא אותו. רוב האתרים משתמשים בסטנדרט הזה כדי לאבטח את דפי המכירה שלהם ולוודא שפרטי האשראי לא יגיעו לגורמים עוינים. איך תדעו שהאתר שבו אתם מבצעים בו את הרכישה משתמש בתקן הזה? בדרך כלל האתר יציין זאת בצורה זו או אחרת בדף הרכישה עצמו, ואם תסתכלו בשורת הכתובת של הדפדפן ששלכם, בדרך כלל תראו ציור של מנעול או מפתח, תלוי בסוג הדפדפן. גם קידומת העמוד תשתנה מ-http ל-https.

5. תקן PCI, המחייב את אתרי הסליקה לכללי זהירות מחמירים במיוחד, אמור להפוך לסטנדרט ולחובה בשנה הקרובה. כבר עכשיו מומלץ לשקול לקנות באתרים שכבר מיישמים אותו ולא מחכים עד שלא תהיה להם ברירה.

6. כעקרון, מומלץ להימנע מרכישה כאשר מחוברים לאינטרנט באמצעות רשת אלחוטית - אם אתם יכולים לחכות להגיע לעמדה בעלת חיבור רגיל. אם בכל זאת החלטתם לעשות את הקניות שלכם באמצעות וויי-פיי, בין אם בבית, בבית קפה או בכל רשת ציבורית אחרת - ודאו שהרשת מוצפנת ומוגנת בסיסמה שאינה פתוחה לכל אחד. מאוד לא מומלץ למסור פרטי כרטיס אשראי או אפילו לגלוש לחשבון דרך רשת ציבורית פתוחה. אם זה אפשרי, עדיף להימנע גם מהתחברות לרשתות חברתיות או לחשבון הדואר האלקטרוני שלכם דרכה. לא תאמינו עד כמה קל לגנוב דרכה פרטים אישיים.

7. כדאי לדעת שיש אלטרנטיבות גם לכרטיס האשראי. אחת מהן היא כרטיס חיוב דוגמת ויזה נטענת, שניתן לרכוש בסניפי הדואר השונים ולהטעין בסכום נמוך. כך גם אם מישהו הצליח לגנוב את הפרטים של הכרטיס – הנזק הכספי לא יהיה אסון. בנוסף, השימוש בוויזה נטענת הוא אנונימי, כלומר, מי ששם את ידו על מספר הוויזה לא יכול להשיג עליכם פרטים נוספים. אלטרנטיבה נוספת תהיה להשתמש בשירות תשלומים אינטרנטי מתווך דוגמת פייפאל. כך תזינו את מספר האשראי פעם אחת – באתר פייפאל – ובכל קניה שתעשו באתר כלשהו ברשת, הליך החיוב יהיה מול השירות ולא מול האתר, שכלל לא יקבל את מספר כרטיס האשראי שלכם.

8. אם אתם רואים חיובים מוזרים או רכישות שבוודאות שלא עשיתם בפירוט החודשי של כרטיס האשראי, מומלץ לדווח על כך מיד לחברת האשראי. על פי החוק חברות האשראי מחויבות לבטח את הלקוחות שלהן ולהחזיר להם את כספם במידה והם נפלו קורבן להונאה. ככל שתגלו את זה מוקדם יותר, כך הסיכוי שתקבלו את כספכם בחזרה הוא גדול יותר.

גלעד הראל הוא מנהל יחסי הציבור של קומסקיור בע"מ - ESET ישראל


עוד בנושא:

- תקן PCI: השומר של הקניות ברשת
- ההאקר הסעודי פרסם עוד 11,000 מספרי כרטיסי אשראי ישראלים
- האקרים חשפו ברשת פרטי כרטיסי אשראי של ישראלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully