וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגרף של פייסבוק: פתוח מדי?

גדי להב

21.2.2012 / 14:39

"הגרף הפתוח" של פייסובק נראה כהצלחה עצומה, אך מה יקרה כאשר אלפי אתרים יתחילו להשתמש בו?

ההנפקה של פייסבוק נועדה לתת לרשת החברתית את האמצעים הנחוצים בניסיון המגלומני שלה - להפוך לכוח המניע המרכזי באינטרנט. את הניסיון הזה היא תולה במהלך שביצעה לפני כחודש: צירוף 60 שחקנים חדשים ל"גרף החברתי הפתוח", שהושק בספטמבר ועליו נכתב לפני כשבועיים גם בטור הזה. חודש אחרי ההשקה, רושמת פייסבוק הצלחה מסחררת.

עם הגרף הפתוח איפשרה פייסבוק לשורה של אתרים להעלות סטטוסים לקירות של גולשיהם באופן פסיבי. הגולשים לא צריכים להעלות בעצמם סטטוס - מספיק שהם קוראים דף באתר, מאזינים לשיר או צופים בווידאו - וסטטוס על כך מופיע אוטומטית בפרופיל הפייסבוק שלהם. התגמול לאתרים אמור להיות בכניסות רבות יותר מפייסבוק לאתרם, והתוצאות, עד כה, הן מעל ומעבר לכל הציפיות.

הנה כמה דוגמאות: יאהו ניוז, מאתרי החדשות הוותיקים ברשת, לא פחות מהכפיל את תנועת הגולשים שבו, ממיליון ל-2 מיליון ביום; אתר חובבי האוכל Foodspotting שילש את הכניסות מפייסבוק; מספר הגולשים בלהיט החם ביותר ברשת כרגע, Pinterest, עלה ב-60%; ואפילו הרשת מייספייס, שנחשבה באמצע השנה לסוס מת אך חזרה לצמוח, חייבת חלק ניכר מהצמיחה שלה בחודש האחרון לפייסבוק. בהתאם, שורה של אתרים מובילים, כמו האפינגטון פוסט, אתר תוכנית הטלוויזיה 'הדיילי שואו' ואתר רשת הטלוויזיה סי.בי.אס, הטמיעו השבוע את הגרף הפתוח בדפיהם.

מה פייסבוק מרוויחה מזה?

אז האתרים מקבלים עלייה משמעותית בטראפיק. ומה מרוויחה פייסבוק? ראשית, היא מקבלת מידע בכמויות עצומות, שאותו תהפוך לכסף. השבוע היא החלה בניסוי של מוצר פרסום בשם "סיפורים ממומנים". הפרסומת הזו תלויה בפעולה של אחד מחברינו, והיא לא תופיע לנו, הגולשים, בצד כמו שאר הפרסומות, אלא ממש בתוך הניוזפיד שלנו. למשל, חבר שלכם שמע שיר של ליידי גאגא? סטטוס שמדווח על כך יעלה אצלכם, עם לינק להאזנה או לרכישת השיר. שנית, היא נהפכת למקור קריטי של גולשים עבור האתרים האלה. ככל שתפנה אליהם יותר גולשים, כך יהיו תלויים בה יותר, וכך היא תאיים יותר על מעמדה של גוגל, מלכת הפניות הגולשים. האתרים מאושרים, פייסבוק מרוצה, והגולשים, בינתיים, לא מתלוננים.

יכול להיות טוב יותר? השאלה היא אם כל הטוב הזה יכול להימשך. מכשול אחד הוא מספר "הכרישים בים". כרגע, עשרות אתרים משתמשים בגרף, אבל מספרם יגיע לאלפים. למספר ההקלקות של כל גולש בפייסבוק יש גבול מסויים. ההקלקות יחולקו בין אלפי אתרים, תרומה שעשויה להיות משמעותית פחות מהמספרים של החודש האחרון.

אבל המכשול הרציני יותר הוא ההרגשה שלנו, הגולשים. אם רוב האתרים ברשת יטמיעו את הגרף הפתוח, נתחיל לקבל עדכונים אינסופיים על מה שעושים החברים שלנו. לא בטוח שאנחנו רוצים את זה - ועוד פחות בטוח שאנחנו רוצים להשתתף בעצמנו בתוכנית "האח הגדול" הענקית הזו. האתגר של פייסבוק הוא כפול: מצד אחד, להציג את המידע כך שלא ישטוף אותנו כמו צונאמי. מצד שני - לדאוג לכך שלא נירתע מלחלוק מידע בעצמנו. ההתחלה שלה טובה מהציפיות, אבל הדרך עוד ארוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully