וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר: מי מצמצם את הפערים הדיגיטליים?

דו"ח מבקר המדינה חושף כי הפרוייקט שהיה אמור להקטין את הפערים הדיגיטליים בחברה ממומש רק בחלקו, ומשרד החינוך כלל לא מעורב בתכניו

"פרויקט להב"ה להקטנת הפערים הדיגיטליים בחברה הישראלית הוא פרויקט בעל אוריינטציה חברתית המעניק לאוכלוסיות חלשות ומעוטות יכולת הזדמנות לרכוש ידע, כלים ומיומנויות דיגיטליות העשויים לסייע להן להשתלב בשוק העבודה ובחיי היום-יום, ומכאן חשיבותו הרבה. "

התיאור הנ"ל, שנמצא בסיכום דו"ח מבקר המדינה על פרוייקט להב"ה, מתמצת למשפט אחד את אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני משרד החינוך ומשרד האוצר בשנים האחרונות. המחשוב, שמשתלט על חיינו, דורש מיומנויות חדשות, אותן יש להקנות הן לילדים והן למבוגרים. ועם זאת, "בביקורת נמצאו ליקויים מהותיים, כמה מהם חמורים, באופן ניהולו של הפרויקט. ליקויים אלו מחייבים ביצועו של בדק בית יסודי ונקיטת צעדים לטיפול בליקויים ובכשלים שנמצאו ".

100 מרכזים תוכננו. כעבור עשור - 31 פועלים

פרוייקט להב"ה החל את דרכו בשנת 2001, לא במשרד החינוך כי אם דווקא במשרד האוצר, על ידי שר האוצר דאז סילבן שלום. שלום החליט כי הממשלה תפעיל 100 מרכזים קהילתיים בהם ניתן יהיה להקנות את המיומנויות, הן לילדים מהגיל הרך ועד לתיכון, והן למבוגרים. 11 שנה עברו מאז, ורק 31 מרכזים הוקמו. 15 מהם ב-2002 ו-2003 (שניים מתוכם נסגרו, אחד נפתח מחדש), ו-17 מרכזים חדשים ב-2011.

במרכזים הותיקים יותר, היו בספטמבר 2011 חסרים 22 מדריכים – כ-38 אחוזים מתקן כוח האדם, מה שהוביל לכך שחלק מהמרכזים פעלו במתכונת מצומצמת, שכללה ביטול קורסים (לרוב אלה שיועדו למבוגרים), לא נפתחו קורסים חדשים וזמני ההמתנה התארכו. זה גם הוביל לכך שלא ניתן היה לתאם את תוכנית הלימודים השנתית. משרד האוצר הגיב כי מדובר היה בהחלטה מודעת: "התגבשה ההבנה שבמרכזים הקיימים שילמה המדינה תשלום גבוה מידי עבור השירותים ושנדרש לקבל החלטות מושכלות לפני המשך גיוס של נותני שירותים נוספים". עוד ציין כי לאחר בחינה של החלופות, סיומם של תהליכים משפטיים וייצוב העבודה מול המרכזים החדשים הוגדר ואושר מודל גיוס של נותני השירותים במרכזים הוותיקים והוצאו המכרזים לאיושם. בתשובה נוספת, מינואר 2012, מסר סגן החשכ"ל כי "המכרזים הושלמו ובימים אלה מתבצע האיוש".

מי קובע מה הילדים שלכם לומדים במרכז להב"ה?

בעיה נוספת שהתגלתה בבדיקת משרד המבקר היא האחריות לפרוייקט. להב"ה הוקם, כאמור, על ידי משרד האוצר, אך כיוון שמרבית תכניו הם עבור ילדים ובני נוער, עלתה השאלה של מעורבות משרד החינוך במיזם. וכך נטען בדו"ח: "מנהל המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך ד"ר עופר רימון מסר למשרד מבקר המדינה באוגוסט 2011 כי פרויקט להב"ה מופעל מראשיתו ללא כל מעורבות של משרד החינוך. עוד מסר כי בשנת 2008 התקיימו מגעים בין נציגי משרד החינוך למשרד האוצר לשם בדיקת האפשרות של קיום ממשק להפעלת הפרויקט עם משרד החינוך, שישלב את מעבדות המחשבים בבתי הספר ברחבי הארץ כמרכזי אינטרנט קהילתיים בפעילויות של אחר הצהריים. לדבריו, "למרות הנכונות שגילה משרד החינוך, מהלך זה לא יצא אל הפועל"."

דו"ח המבקר מפציר שוב במשרד האוצר ומשרד החינוך לבדוק את עניין שיתוף הפעולה, זאת גם כיוון שעל פי חוק חינוך ממלכתי, משרד החינוך הוא זה שאחראי על קידום החינוך במדינת ישראל. במשרד האוצר טענו בתשובתם למבקר המדינה כי " בעקבות הביקורת מתכוון משרד האוצר לשתף פעולה עם משרד החינוך בנושא מדיניות וקביעת תכנים בפרויקט להב"ה."

ובינתיים, מי שאחראי על כל העניין הוא דווקא עובד חברת כוח אדם. דו"ח מבקר המדינה קובע כי " משרד האוצר העמיד בראש פרויקט להב"ה עובד חברת כוח אדם המשמש מזה שנים מנהל הפרויקט. בדיקת פעולותיו של מנהל הפרויקט מלמדת על כך שהוא משמש כגורם מרכזי בהתוויית מדיניות ובקבלת החלטות בכל הנוגע לפרויקט לרבות ייצוג המשרד כלפי חוץ; הוא כתב מסמכי מדיניות לפיתוח הפרויקט, היה אחראי לגיוס כוח אדם ולפיטוריו, קיבל החלטות בענייני רכש, קבע נהלים לעבודת המרכזים, אישר תכניות עבודה, אישר שיתופי פעולה עם גורמי חוץ ועוד."

לטענת משרד האוצר, כעת עובדים אנשים על תקנון התפקידים של ראש פרוייקט להב"ה וסגנו, כדי להעביר את הניהול לידי עובדי מדינה במקום עובדי קבלן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully