וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסחוט את הסוללה עד הוואט האחרון

יאיר מור

14.5.2012 / 16:24

התלות שלנו באורך חיי הסוללה גוברת והולכת ביחס ישר לתלות במכשירים הניידים. שש המלצות כיצד להאריך את חייה

"למי יש מטען?" נהפכה באחרונה לאחת השאלות הנפוצות בעולם. בעבודה, באוניברסיטה, במקומות ציבוריים ולפעמים אפילו בבית, תמיד נמצא מישהו שהסמארטפון שלו שבק חיים באמצע היום והותיר אותו מנותק מהעולם.

המעבר לסמארטפון הוא אירוע מכונן, שלא לומר טראומטי, בחייו של כל משתמש סלולר באשר הוא. אחרי עשור וחצי בהם הורגלנו לחיי סוללה של בין ימים לשבועות שלמים, רובנו מתקשים להסתגל לעובדה שדווקא המכשירים החכמים, הכל-יכולים, לא יכולים להחזיק יותר משעות בודדות ללא שיקוי-שקעים. איך, אם כן, ניתן לנצל את הטלפון החכם (או כל מכשיר נייד אחר) בלי להיות כבולים לאזיקי חשמל?

כל מה שאפשר להסתדר בלעדיו

המסך הוא זולל האנרגיה הגדול ביותר. כמה צעדים פשוטים יכולים לצמצם זאת. החלשת התאורה ועמעום עוצמת המסך היא דרך פשוטה ויחסית לא מורגשת לחיסכון באנרגיה. בנוסף, רוב המכשירים מצוידים ביכולת התאמה אוטומטית של רמת התאורה לסביבה. בחירת אפשרות זו מאפשרת למכשיר להנמיך את התאורה בתנאים מוצללים ולהגבירה מול אור חזק לפי חיישן התאורה.

קיצור זמן הכיבוי גם הוא דרך נוחה לחיסכון בחיי סוללה. אחרי כל פעולה שאתם מבצעים בסמארטפון, המכשיר מחכה פרק זמן מסוים לפני כיבוי המסך - אלא אם כן תקדימו אותו ותלחצו על כפתור הנעילה. קיצור זמן ההשהיה לפני כיבוי המסך, המתבצע מתוך תפריט הגדרות התצוגה, מביא לצמצום משמעותי בצריכת החשמל וכך להארכת חיי הסוללה.

הקישוריות האלחוטית גם היא גורם הצורך אנרגיה רבה, מאחר שכל אחד מסוגי התקשורת (בסדר יורד) - GPS, אינטרנט סלולרי, WiFi ובלוטות' - סורק את האוויר ללא הפסקה בחיפוש אחר אנטנות סלולר, נתבים אלחוטיים, לוויינים ומכשירים תואמים, בהתאמה. לכן מומלץ לכבות כל אחת מתכונות אלו כאשר היא אינה בשימוש.

כיבוי קישוריות ה-WiFi והבלוטות' יחסוך הרבה אנרגיה, אך יגביל שירותים שזקוקים לקישוריות זו כמו ביצוע צ'ק-אין באפליקציות מבוססות מיקום או חיבור לדיבורית האלחוטית ברכב. רוב המכשירים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד מצוידים בווידג'טים (יישומונים אינטראקטיביים) להפעלה וכיבוי של כל אחת מהתכונות הללו ממסך הבית או מסרגל ההתראות, מה שמקל על הפעלתן לפי הצורך וכיבוין מיד בתום השימוש.

אנדרואידים אוהבים אנרגיה

לצד שני הגורמים הקודמים נהפכות האפליקציות לחורים שחורים של משאבים, במיוחד במכשירי האנדרואיד המתפארים ביכולות ריבוי המשימות שלהם ומאפשרים לאפליקציות לעבוד ברקע כמעט ללא הגבלות. כיבוי אפליקציות מיותרות במכשירי אייפון מתבצע בקלות יחסית על ידי לחיצה כפולה על לחצן הבית וסגירת המשימות הפועלות ברקע על ידי לחיצה ארוכה עליהן ומחיקתן. במכשירי האנדרואיד אין אפשרות אמיתית לסגור אפליקציות מיותרות, מאחר שהמערכת מתוכנתת להפעילן מחדש באופן אוטומטי. לכן רצוי למחוק כל אפליקציה שאינכם זקוקים לה ולמעט בווידג'טים על מסכי הבית. ווידג'טים אלו לא רק מבזבזים אנרגיה אלא גם מאיטים את המכשיר.

כמו כן, באחרונה גילו חוקרים מאוניברסיטת פרדו וממעבדות המחקר של מיקרוסופט כי אפליקציות חינמיות צורכות אנרגיה עד פי ארבעה מאפליקציות בתשלום, בעיקר בגלל מנגנוני הצגת הפרסומות המתחברים לאינטרנט ולשירותי המיקום. לכן מומלץ להשתמש כמה שפחות באפליקציות הכוללות מנגנוני פרסום, ולהעדיף לשלם על הגרסאות המלאות או להסתפק במתחרות ללא פרסומות, אם הן טובות מספיק.

בנוסף, כיום ניתן למצוא בחנות האפליקציות של גוגל יישומים המנתחים את צריכת הסוללה ומציגים גרפים של הרכיבים והיישומים הצורכים את מירב האנרגיה. הטובה שבהן היא ככל הנראה Longevity של חברת האבטחה Trend Micro. רצוי לתת לה הזדמנות לספר לכם אילו אפליקציות המותקנות על מכשירכם צורכות כמות אנרגיה שאינה פרופורציונלית לתמורה שהן מספקות.

בזבזני סוללה מועדים נוספים הם מבזקי ה-LED, מנגנון הרטט, אנימציות והתראות בזמן אמת (המשלבות חיבור לרשת, רטט, הדלקת המסך והבהוב של נורת ההתראות). מומלץ לשקול ויתור על כל אחת מהתכונות האלה אם אינן הכרחיות עבורכם. כמו כן, ניתן למצוא שלל אפליקציות הממתגות אוטומטית את יכולות הקישוריות וסינכרוני ההתראות (מייל, פייסבוק וכו') ומבצעות אותן אחת לפרק זמן של בין כמה דקות לכמה שעות. המומלצות במיוחד כוללות את JuiceDefender ,2X Battery ו-GreenPower.

שומרים על הסוללה לטווח הארוך

חשוב לזכור כי גם לטווח הארוך זקוקות סוללות המכשירים השונים לקצת עזרה כדי לנצל עד תום את כמה מאות מחזורי הטעינה שלהן. בעבר, כאשר הסוללות הנטענות היו מסוג ניקל-מטאל, ניקל-קדמיום או תחמוצת עופרת, נהגנו בהן לפי עקרונות מסוימים כגון ריקון מלא לפני ההטענה, אך סוללות הליתיום-יון והליתיום-פולימר הנפוצות בכל המכשירים הדיגיטליים, כולל הסמארטפונים, בניגוד לסוגים הישנים, אינן צריכות להתרוקן לפני ההטענה משום שאינן עונות לכללי "אפקט הזיכרון" של סוללות הניקל. עם זאת, מומלץ לרוקן את הסוללה עד תום אחת ל-30 מחזורי טעינה. עבור סמארטפונים, המוטענים בממוצע פעם ביום, מדובר בתדירות של פעם בחודש. תהליך זה מאפשר למכשיר למדוד טוב יותר את קצב ריקון הסוללה, ולמנוע מצב שבו הסוללה מתרוקנת ללא התראה.

הטענת הסוללה עד הקצה, כלומר ל-100%, עשויה לקצר את חייה בטווח הארוך. עדיף שלא להטעין את הסוללה מספר רב פעמים במהלך היום עד מילוי סופי, אלא לתת לה להתרוקן מעט יותר בין הטענות. לדוגמה, הטענת הסוללה מרמה של 90% ל-100% מעייפת את הסוללה בטווח הארוך. אמנם התחלת יום העבודה עם סוללה הטעונה רק עד 90% עשויה לקצר את הזמן בין הטעינות, אך בטווח הארוך היא מאריכה את חיי הסוללה.

טעינת המכשיר כאשר הוא דלוק עלולה לבלבל את המטען ולגרום לטעינת יתר המזיקה לסוללה. על כן מומלץ לכבות את המכשיר כאשר אתם טוענים אותו בלילה. כמו כן לא מומלץ להשתמש במטענים המהירים, כלומר מטענים המשתמשים במתח גבוה יותר על מנת להטעין את הסוללה מהר יותר. מטענים אלה לא מטעינים עד תום את סוללות הליתיום-יון. כמו כן, טעינת הסוללה והשימוש בה אינם מומלצים בטמפרטורות גבוהות. יש להקפיד להרחיק את הסוללה מסביבות חמות.

קצב ההתקדמות הטכנולוגית של תעשיית הסוללות אינו מצליח להדביק את קצב ההתקדמות של המכשירים והשימושים בהם. לכן, כדי ליהנות ממיטב הטכנולוגיה המודרנית בצורה המיטבית, דרושה התחשבות בצרכיהן של הסוללות, שעדיין נחשבות במקרים רבים לצוואר הבקבוק בשימושיות של המכשירים הדיגיטליים.

-

הכתבה מכוונת לסמארטפונים, אך רוב העצות המופיעות בה תקפות גם לגבי מחשבים ניידים ומצלמות, וכולן תקפות לגבי טאבלטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully