וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפל נגד סמסונג: כרוניקה של משפט

13.8.2012 / 12:15

במשפט המתנהל בחודשים האחרונים בין אפל לסמסונג נחשפים פרטים ונתונים מעניינים על שתי החברות. סיקור

האם סמסונג העתיקה את האייפון והאייפד? האם הגלקסי והגלקסי טאב הם למעשה שכפולים של הסמארטפון ומחשב הלוח מבית אפל? זה מה שמנסים להכריע בימים אלו שורה של בתי משפט ברחבי העולם בהם מתכתשות שתי חברות הענק.

אלו נקודות המפתח במשפט המדובר ביותר בימים אלה בעולם הטכנולוגיה. סדר האירועים מובא לפי סדר 'מהחדש לישן'.

הכרעת המושבעים: סמסונג אשמה

ב-25 באוגוסט נמסרה החלטת המושבעים: פיצוי לאפל בגובה 1,051,955,000 דולרים על כך שסמסונג הפרה פטנטים ועיצובים מוגנים השייכים לה בחלק ממכשיריה. לסמסונג המושבעים לא העניקו אף לא דולר אחד, לאחר קביעה שאפל לא הפרה פטנטים שלה. אפל לא ניצחה את סמסונג בכל הסעיפים, אבל כן הצליחה להוכיח למושבעים את נכונות טענותיה במרבית הטענות. סמסונג הודיעה כי תערער על פסק הדין, ואף ביקשה מהשופטת לבטל אותו בעקבות זה שהתיק עולה לערכאה גבוהה יותר.

דברי הסיכום: "העתיקו מוצר מצליח" לעומת "סכנה לחלום האמריקאי"

ב-21 באוגוסט נתנו שני הצדדים את דברי הסיכום שלהם. "הפתרון של סמסונג היה להעתיק את "המוצר המצליח ביותר בעולם" תוך שלושה חודשים, וכך להוציא את הגלקסי S", אמר עורך הדין של אפל. עורך הדין של סמסונג ניסה להציג את הקרב המשפטי כמאבק על החלום האמריקאי. לשיטתו, אפל מנסה לחסום את המתחרה הרציני ביותר שלה מ"אפילו לשחק במשחק". "תחרות היא הדבר עליו בנויה המדינה הזאת", אמר, וציין שהחלטת המושבעים יכולה לשנות את הצורה בה עובדת תחרות בארצות הברית.

מנכ"לי החברות נפגשו - אך לא הצליחו להגיע להסכמה

מנכ"ל אפל טים קום ומנכ"ל סמסונג קוואן או יון נפגשו בניסיון ליישב את המחלוקות הרבות - אך נכשלו בכך. זה היה הניסיון האחרון ליישב את העניין לפני שבית המשפט ייאלץ לעשות זאת. כעת, לאחר הכישלון - עוברת ההחלקה לחבר המושבעים במשפט, שייאלצו לקבוע בעצמם האם אכן העתיקה סמסונג את מוצרי אפל.

הסתיים שלב העדויות של שתי החברות

עורכי הדין של אפל וסמסונג סיימו לזמן עדים. נאומי הסיום של שני הצדדים צפויים להינתן ביום שלישי, ה-21.8, ולמחרת יתחילו המושבעים את דיוניהם.

השופטת לאפל: "אתם מעשנים קראק?"

השופטת לוסי קו התפרצה על עורכי הדין של אפל לאחר שאלו הגישו לה מסמך בן 75 עמודים הכולל מידע על 22 עדים פוטנציאלים שייתכן ובכוונתם לזמן. "בהנחה שאתם לא מעשנים קראק, אתם צריכים לדעת שהעדים הללו לא יזומנו", אמרה להם. עורף הדין של אפל, וויליאם לי, הגיב באומרו: "קודם כל, כבודה, אני לא מעשן קראק, אני מבטיח זאת". הצוות המשפטי של אפל הצהיר שהוא מאמין שיוכלו לזמן את העדים הללו ללא שהדבר ישפיע מהותית על אורכו של המשפט, אך השופטת אמרה שמדובר בהנחה לא הגיונית.

סמסונג מתחכמת בבית המשפט

חקירת עד אחד הציג עורך הדין של החברה סרטון וידאו המציג את פעולת הטאבלט סמסונג גלקסי טאב והראה, כביכול, כיצד הוא לא משתמש בפטנט של אפל המאפשר קפיצה לראש העמוד לאחר הגלילה לסופו. אך המשתמש בסרטון כלל לא הגיע לסוף העמוד - תנאי הכרחי כדי שהפיצ'ר יופעל.
בחקירה אחרת שאל עורך הדין של סמסונג את העדה, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת טורונטו, אם מכשירי סמסונג מאפשרים גלילה בעזרת שתי אצבעות ביחד. היא ענתה שלא, ואז הציג עורך הדין סרטון וידאו שלטענתו מראה שהמכשיר מאפשר התנהגות כזאת. אך למעשה הסרטון הציג משתמש שמזיז את ידו על המכשיר תוך כדי שהוא מבצע פעולת לחיצה וזום עם שתי אצבעות אחרות באותו הזמן. העדה נאלצה לתקן את עורך הדין ולהגיד לו שההמחשה שלו אינה של הפעולה עליה מדובר.

"הגלקסי צריך להיות כמו האייפון"

מסגרת המשפט נחשף מסמך פנימי של סמסונג בן 132 עמודים, המשווה בין מכשיר הגלקסי S לאייפון. המסמך, שנכתב בקוריאנית ב-2010, משווה בין הפיצ'רים של שני המכשירים ונותן המלצה מה על סמסונג לעשות הלאה בכל אחד מהם. התשובה, בדרך כלל: להיות יותר כמו האייפון. לפי המסמך, הגלקסי S צריך להידמות לאייפון ולכלול ממשק משתמש דומה ומערכת הפעלה הדומה ל-iOS. ההצעה "להיות יותר כמו האייפון" חוזרת על עצמה שוב ושוב ומקלה על אפל לטעון שסמסונג העתיקה ביודעין את המכשיר שלה ושלא מדובר, כפי שטוענת הנתבעת, בכיוון כללי שלקח כל שוק הסמארטפונים באותה עת.

רוצים פטנטים? תשלמו

במהלך המשפט נחשף שאפל הציעה בזמנו לסמסונג לרכוש זכויות שימוש בפטנטים שלה. בשנת 2010 הציעה אפל שסמסונג תשלם לה 30 דולר על כל סמארטפון ו-40 דולר על כל מחשב לוח, כאשר לאחר שנתיים ירד התשלום על האחרון ל-30 דולר. אפל אף נקבה בסכומים שלדעתה מגיעים לה כעת בגין נזקים על הפרת הפטנטים: יותר מ-1.34 מיליארד דולר על טלפוני הגלקסי S


קונאן יורד על סמסונג

המשפט מגיע גם לתקשורת ההמונים, כאשר בתוכנית האירוח של קונאן אובראיין מראה המגיש סרטון המציג את סמסונג כמעתיקנית כרונית של אפל, עד לכדי התבססות על המייסד שלה "סטיפן ג'ובס".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

עשרות דוגמאות להעתקות

במהלך המשפט נחשף שבאוגוסט 2010 הציגה אפל לסמסונג מצגת המעידה, לשיטתה, על העתקות רבות לא רק מצדה של סמסונג, אלא גם מצדה של גוגל - במערכת ההפעלה אנדרואיד. במסמך בן 67 עמודים פורטו עשרות דוגמאות כאלו וצוין כי אפל לא אישרה שימוש בפטנטים הללו. באחד העמודים מוצבים האייפון 4 והסמסונג גלקסי S אחד ליד השני ומושווים ביניהם העיצוב, מראה המסכים, עיצוב האפליקציות ואפילו האריזה. לפי עדותו של מנהל מחלקת הפטנטים באפל, הסמסונג גלקסי S היה "הקש ששבר את גב הגמל" - המכשיר הדהים את אפל בדמיונו לאייפון והביא לזעמם של סטיב ג'ובס וטים קוק.

הלקוחות מוכנים לשלם יותר

אפל הראתה בבית המשפט תוצאות סקר המעידות כי לקוחות יהיו מוכנים לשלם עוד 100 דולר למכשיר כדי שיכלול את אותם פטנטים של אפל שסמסונג מואשמת בהעתקתם. פטנטים כמו היכולת לעשות זום עם האצבעות ולהקפיץ את הדף הנקרא מסופו לתחילתו שווים ללקוחות סכום כזה.

אייפד 7 אינץ'? רעיון בן שנתיים

בדיונים נחשף כי הרעיון להשיק אייפד בגודל 7 אינץ' עלה באפל כבר בינואר 2011, כאשר מנהל בחברה בשם אדי קו שלח אי-מייל בנושא למנכ"ל החברה טים קוק. "אני מאמין שיהיה שוק של מחשבי לוח 7 אינץ' ואנחנו צריכים לייצר אחד", כתב. הרעיון לטאבלט 7 אינץ' סותר את עמדתו של מנכ"ל אפל המנוח סטיב ג'ובס, שטען שלא יהיה נוח להשתמש במכשיר עם מסך קטן יותר. עוד נחשפה במשפט התקופה שהחלה ב-2004 וקדמה לצאת האייפון הראשון. הפרויקט ליצירת האייפון היה חשאי במיוחד וכונה "פרויקט סגול". סטיב ג'ובס גייס עבורו עובדים בחברה אותם הגדיר כ"סופרסטארים" וחשש להכניס לתוכו אנשים מחוץ לחברה, שיסכנו את חשאיות הפרויקט.

גם אפל קיבלה השראה מסמסונג

במהלך המשפט נחשף על ידי סמסונג ראשית תהליך העבודה על האייפון, אי שם ב-2005. בתחילה שקלה אפל להוסיף לליין האייפודים הקיים שלה טלפון, ואחד הרעיונות היה לייצר טבעת של מספרים (הדומה לחוגת טלפון ישן) סביב גלגל השליטה של האייפוד - זאת בעקבות עיצוב דומה של סמסונג ובאנג & אולפסן, שהשיקו אז טלפון סלולרי ביחד. "ייתכן שזו התשובה שלנו", כתב אז סטיב ג'ובס באי-מייל פנימי. "אנחנו יכולים לשים את הספרות מסביב לגלגל השליטה, בדומה לשעון. סמסונג ממש דפקה את מיקום הכפתורים". סמסונג חשפה את המסמך כדי להראות שגם אפל קיבלה השראה ממנה ולא רק ההיפך, זאת למרות שאפל בסופו של דבר לא הוציאה מוצר כזה ובסופו של דבר התמקדה בקונספט של טלפון מסך מגע.

סמסונג מציגה בכוח תמונות אסורות

סמסונג הדליפה לעיתונות תמונות שבית המשפט אסר עליה להראות. החברה ביקשה מספר פעמים להציג במשפט שתי ראיות: הראשונה היא צילום של דגם אבטיפוס לטלפון סלולרי שהיה בפיתוחה עוד לפני 2007 - שנת הצגת האייפון. הדגם, שמספרו F700, מציג מסך אייקונים הדומה למדי לזה של האייפון. הראיה השניה היא תכתובות אי-מייל פנימיות באפל המלמדות שהחברה רצתה לייצר "עיצוב סטייל סוני" לטלפון שלה, וכוללות שרטוט שדומה לכאורה לעיצוב לטלפון סלולרי עליו עבדה סוני. בית המשפט סירב לבקשה מכיוון שהחברה הביאה את הראיות בשלב מאוחר מדי במשפט. בשלב זה שלחה סמסונג לעיתונות את התמונות האסורות להצגה במשפט וציינה ש"הראיות שהוצאו החוצה היו יכולות לבסס מעבר לספק שסמסונג לא העתיקה את עיצוב האייפון.


סמסונג מפתחת טאבלט גדול

במהלך המשפט חשפה סמסונג שהיא מפתחת טאבלט עם מסך גדול - 11.8 אינץ' (שני אינצ'ים יותר מהאייפד), ברמת איכות של המסך בו משתמשת אפל עבור האייפד החדש. הטאבלט, שידוע כיום בשם הקוד P10, מתוכנן לצאת ב-2012, עם מסך ברזולוציה 2560x1600, אך לא ברור מתי. פרט נוסף שידוע על ה-P10 הוא תמיכתו ברשתות הסלולר מהדור הרביעי - LTE.

אפל נדרשת להצהיר שסמסונג לא העתיקה

לאחר ששופט בריטי פסק שמחשב הלוח "גלקסי טאב" מבית סמסונג לא העתיק את עיצובו של האייפד של אפל, נדרשת סמסונג להצהיר על כך בעצמה. קולין בירס, השופט שנתן את פסק הדין המקורי (בו הכריז בין השאר כי הגלקסי טאב "אינו קול כמו האייפד"), קבע כי אפל תפרסם מודעה בעיתונות הבריטית בה תיידע את הציבור בפסיקה זו. בנוסף, על החברה גם לפרסם מודעה זו באתר הבריטי שלה למשך חצי השנה הקרובה. עם זאת, סירב השופט לבקשתה של סמסונג לאסור על אפל להמשיך ולהצהיר פומבית שהגלקסי טאב מפר את זכויות היוצרים על העיצוב שלה. "הם זכאים לדעה משלהם", אמר.

"הגלקסי אינו קול כמו האייפד"

שופט בבית משפט בריטי פסק לטובת סמסונג והחליט שהחברה לא הפרה זכויות יוצרים של אפל במחשב הלוח גלקסי טאב שלה. הסיבה: המחשב אינו "קול" מספיק כדי שיבלבלו אותו עם האייפד. השופט קולין בירס קבע שגלקסי אינו מפר את זכויות היוצרים של העיצוב של אפל ושסביר להניח שצרכנים לא יתבלבלו בין השניים. "למחשבי הגלקסי טאב אין את הפשטות הרבה והמאופקת שיש לעיצוב של אפל. הם לא קוליים", אמר השופט. "הם דקים, מובהקים וכוללים פרטים שאינם רגילים".

גלקסי נקסוס יורד מהמדפים בארה"ב

אפל הצליחה לעצור את מכירת גלקסי נקסוס בארה"ב. גוגל הורידה את אפשרות הקניה של טלפון הדגל שלה (המיוצר על ידי סמסונג), גלקסי נקסוס, מהאתר הרשמי שלה, לאחר שאפל זכתה בצו מניעה זמני למכירת המכשיר בזמן שהתלונה שלה על הפרת פטנטים נמצאת בהליך שיפוט. שופטת בית משפט מחוזי בארה"ב, לוסי קו, החליטה שלא לעכב את ביצוע הצו, בטענה שלאפל יש קייס חזק מדי בתביעה נגד סמסונג, ולכן ניתן לטעון שהעמדתו של גלקסי נקסוס על המדפים הוירטואליים פוגעת באפל.

גלקסי טאב יורד מהמדפים בארה"ב

בית משפט מחוזי בארצות הברית אישר את בקשת אפל לאסור על מכירת Galaxy Tab 10.1 של סמסונג בארה"ב באופן זמני, כל עוד התלונה של אפל נגד סמסונג נדונה בבית המשפט. המכירה נאסרה בפועל כאשר אפל הפקידה ערבות בגובה 2.6 מיליוני דולרים, ממנה ישולמו פיצויים לסמסונג אם ההחלטה תשונה.

אפל: "לאסור את מכירת גלקסי נקסוס"

אפל הגישה בקשה לאסור את המכירה של גלקסי נקסוס בארצות הברית. לטענת אפל, המכשיר מפר ארבעה פטנטים שלה. הפטנט הותיק יותר, שאף נוסה כבר על ידי אפל בקרב מול HTC והתקבל על ידי מועצת הסחר הבינלאומי של ארה"ב, הוא על חיפוש מידע רלוונטי בתוך טקסט ומתן האפשרות לעבוד איתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully