וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל: עלייה בבקשות הצנזורה

18.6.2012 / 16:50

בדו"ח השקיפות העונתי שלה מדווחת גוגל על עלייה מדאיגה במספר בקשות מחיקת המידע משרתיה על ידי מדינות - כולל ישראל

גוגל הוציאה עדכון ל"דו"ח השקיפות" שלה, המרכז מזה שנתיים נתונים רשמיים על בקשות להסרת תוכן משירותיה השונים. לפי הדו"ח המעודכן, בקשות מצד ממשלות להסרת תוכן פוליטי הגיעו למספר שיא חדש – כאשר ארצות הברית, למשל, הכפילה את מספר בקשותיה מאז הדו"ח האחרון. גם במספר הבקשות הישראליות חלה עליה.

הדו"ח מפרסם מידע על הבקשות להסרת תוכן משירותי החיפוש של גוגל, משירות הווידאו שלה יוטיוב, מהרשת החברתית שלה גוגל פלוס ומשירות אחסון התמונות שלה פיקאסה. דרך הנתונים המתפרמים בו ניתן ללמוד על הגישות של משטרים שונים ברחבי העולם לחופש הדיבור.

"לצערנו, מטריד מה שאנו רואים בשנתיים האחרונות. כשהתחלנו לאסוף את המידע ב-2010 שמנו לב שסוכנויות ממשלה ממדינות שונות מבקשות לפעמים להסיר תוכן פוליטי שמשתמשינו העלו לשירותים שלנו. קיווינו שמדובר בעיוות – אך כעת אנחנו יודעים שלא כך", כתבה בבלוג החברה דורות'י צ'ו, מנתחת מדיניות בחירה בגוגל.

ישראל: עליה של 25% בבקשות הצינזור

צ'ו נותנת כדוגמה בקשה של הרשויות בספרד להוריד 270 תוצאות חיפוש לבלוגים ומאמרים בעיתונים המתייחסים לדמויות פוליטיות, כולל ראשי ערים ותובעים מחוזיים. מוסד ציבורי בפולין ביקש להסיר קישורים לאתר שמתח עליו ביקורת. גוגל סירבה לבקשות הללו. ארצות הברית הגישה 103% יותר בקשות בין יולי לדצמבר 2011 מאשר בתקופת הדו"ח הקודם. בין הבקשות: הסרת תוכן מבלוגים שלכאורה השמיצו גורמי אכיפת חוק באופן אישי והסרת 1,400 קטעי וידאו מיוטיוב שנטען כי הם מהווים הטרדה. גם לבקשות אלו סירבה החברה. לבקשתן של הרשויות הבריטיות גוגל דווקא הסכימה: להסיר חמישה חשבונות יוטיוב ששומשו לתמיכה בטרור, וכך עברו על חוקי השימוש של גוגל. 640 קטעי וידאו נמחקו כתוצאה מכך.

ומה בישראל? בתקופה שבין יולי לדצמבר 2011 התקבלו 158 בקשות הסרה, מתוכן 77 עסקו בתוצאות חיפוש, 2 בקטעי יוטיוב, 3 ויותר מ-70 שקוטלגו כ"אחרות". מדובר בעליה של 25% לעומת התקופה של ינואר עד יוני 2011. 80% מהבקשות נדחו על ידי גוגל, ורק 20% נמחקו.

"זוהי הפעם החמישית בה אנו מוציאים דו"ח, וכמו בכל הפעמים האחרות – גם בתקופה הנוכחית התבקשנו להוריד התבטאויות פוליטיות", כתבה דורות'י צ'ו. "זה מטריד, ולא רק בגלל שחופש הביטוי בסכנה, אלא בגלל שחלק מהבקשות הללו מגיעות ממדינות שלא הייתם מצפים שיבקשו זאת: דמוקרטיות ערביות שלא מקושרות אסוציאטיבית לצנזורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully