וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש שנים לאייפון: שינויים בהרגלי הצריכה

האייפון הראה לתעשיית הסלולר את הדרך קדימה, אל עבר האינטרנט והאפליקציות. יום הולדת חמש לטלפון של אפל

לפני חמש שנים, עת נוקיה הייתה חברת הסלולר המובילה - ויש שיאמרו גם החדשנית - ביותר בעולם, נחה על זרי דפנה לאחר השקה מאוד מוצלחת ל-N95, מעריצי אפל עמדו בתור. ולא למחשב חדש מבית החברה, או לדגם חדש של נגן האייפוד, אלא כדי לקנות טלפון סלולרי. כמה חודשים לפני כן, ב-9 בינואר, הציג סטיב ג'ובס בתערוכת מקוורלד את האייפון - הטלפון הסלולרי הראשון של אפל, "אייפוד עם שליטה במגע ומסך רחב, טלפון מהפכני ומכשיר אינטרנט באריזה אחת", וב-29 ביוני הטלפון הגיע לחנויות בארצות הברית.


חצי עשור עבר מאז. חמש שנים בהם יותר מ-200 מיליוני יחידות של האייפון מצאו את דרכם, 150 מיליארד דולרים של רווחים עבור אפל - סכום אסטרונומי עבור ליין אפ שכלל עד כה חמישה דגמים בלבד. אבל ההשפעה של אייפון לא מסתכמת בכיסים המרופדים של אפל. בין אם אתם לא יכולים לדמיין את חייכם בלי אייפון, או שונאים את החברה שנאה מרה - מוכנים להשתמש בכל טלפון חוץ משלה - תתקשו להכחיש כי המכשיר הזה הוא חשוב.

חשיבותו העיקרית היא בכך שלהצלחה הפנומנלית של המכשיר הזה אין סוד. כל אדם שזוכר את מכשירי הטלפון שהיו לפניו, ומכיר את השוק כיום, יוכל להגיד לכם למה האייפון הצליח. החלק המפתיע, בדיעבד, הוא עד כמה התובנות הכיום-בנאליות האלה היו חדשניות בינואר 2007; עד כמה מהוסס היה הרושם הראשוני של המבקרים; ומצד שני עד כמה בטוח בעצמו נראה סטיב ג'ובס על הבמה כשהוא מספר שמדובר במכשיר שישנה תעשייה שלמה.

שינה לטובה? זו שאלה לגיטימית - האם לא עדיף היה אם היינו יושבים במסעדות בלי לבדוק מייל כל דקה ולהגיב בפייסבוק, ובמקום זה מדברים אחד עם השני? אבל לא למטרה הזו התכנסנו, אם כי אתם בהחלט מוזמנים להעלות את הנושא בתגובות. אנחנו כאן בעיקר כדי לחגוג לתופעת האייפון יום הולדת, ולהיזכר הן במקרים משמחים כמו הצעדים הראשונים של הילד והן במקרים מצערים כמו הוא בו הוא פשוט סירב לקלוט מה מנסים להגיד לו או החליט להשחיר את הציור הלגמרי-אמנותי שהיה תלוי על הקיר.

ההצלחות

מסך מגע ללא הצורך בעט, ממשק שימוש פשוט מאוד, הנגשת האינטרנט הסלולרי והשוואת מעמדו לגלישה במחשב (אם לא יותר מכך) וחנות אפליקציות שמקלה על המשתמש למצוא ולרכוש תוכן חדש לטלפון - אבני היסוד האלה, אותם הציגה אפל באייפון הראשון, עומדים היום בבסיס כמעט כל סמארטפון. או, לפחות, מנסים לעמוד. תראו את הנאום בו מציג ג'ובס את האייפון לראשונה, הקשיבו על אילו דברים הוא שם דגשים - זה יזכיר לכם איך עולם הטלפוניה ועולם האינטרנט היה נראה ביום בו האייפון הגיע לחנויות.

האייפון לא המציא אפליקציות סלולריות: נוקיה וסימביאן, למשל, היו שם הרבה קודם. הוא רק הנגיש אותן לאנשים שלא הבינו מאיפה להוריד תוכן לטלפון שלהם, באמצעות חנות אפליקציות שנגישה בלחיצה אחת, ומאפשרת לרכוש תוכן בלי להכניס פרטי אשראי פעם אחר פעם. ולא פחות חשוב מכך, חנות שמאפשרת לגלות תוכן חדש.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
השקת האייפון הראשון. AP
צילום: AP/AP

האייפון גם לא המציא אינטרנט סלולרי, אבל היה הטלפון הראשון שנתן למשתמש דפדפן סלולרי לא נחות, עם מסך גדול מספיק וחווית שימוש נוחה מספיק בזכות מסך המגע. תעבורת האינטרנט בקרב משתמשי אייפון בשנים שלאחר השקתו הייתה גדולה פי כמה וכמה מאשר אצל משתמשי טלפונים אחרים. זה עדיין נכון בחלק מהמדינות, אפילו שמכשירי אנדרואיד החדשים נותנים לאייפון פייט קשה מאוד בתחום חווית האינטרנט.

האייפון כן המציא את הטלפונים עם מסכי מגע כפי שאנחנו מכירים אותם היום, כאשר הציג מסך רב-מגע מתקדם ויפהפה בהשוואה לכל מה שהיה אז בשוק, שלא היה צריך עט. ב-2007, זה היה החידוש הטכנולוגי הגדול ביותר בו, וההובלה של אייפון בתחום נשמרה לאורך השנים, כשרק בשנתיים האחרונות אנחנו רואים תחרות קשה מצד חברות אחרות.

הכשלונות - שינויים בהרגלי הצריכה

לפעמים נראה כי האפשרויות המתקדמות אותן האייפון הציג לעולם, אשר כבר הוטמעו אצל המתחרים, גורמות לכל התעשייה הזאת לשכוח שאנחנו עדיין קונים טלפון סלולרי לא רק בגלל האינטרנט והאפליקציות, אלא גם - ובחלק מהמקרים בעיקר - כדי לשוחח עם אנשים. פרשת בעיות הקליטה של אייפון 4, במסגרתה נאלצה החברה להודות לאחר שבועות של לחץ מצד התקשורת כי המבנה של אייפון 4 הוא לא האידאלי בכל הקשור לקליטה סלולרית. היא הסממן הטוב ביותר לכך.

ולא משנה כרגע אם הבעיות היו מהותיות או מינוריות (הן היו מינוריות) - הבעיה אמיתית הייתה בהיבריס של אפל, משיכת הכתפיים האפתית שלה וניסיון לטאטא את הנושא מתחת לשטיח. בגלל שבעיות קליטה הן נושא שקשה להוכיח, החברה ניסתה לתרץ את הבעיות בשלל דברים, בלי להבין שיכולת לקבל ולהוציא שיחות טלפון עודנה היכולת החשובה ביותר של טלפון סלולרי.

מעבר לכך, אין אלה להגדיר ככשלון קונספטואלי את ההחלטה של אפל להכריח את המשתמשים להשתמש באייטיונס כמעט עבור כל העברת תוכן. אי אפשר לשים קובץ mp3 כרינגטון, אי אפשר להעביר שירים דרך המחשב בלי אייטיונס, אי אפשר להשתמש במכשיר כבהתקן אחסון נייד. מדובר במנוע מאוד הגיוני לקידום מכירות בחנות התוכן, שהינה חלק מחבילת האייטיונס, אך עם כל הכבוד לאפל בתחום הזה, כאן היא בחרה ברווח שלה על פני נוחות שימוש.

ובסופו של דבר, חייבים לזכור שהאייפון עדיין לא מצליח להשתוות לתדמית הסמארטפון שהוא עצמו יצר.התדמית של טלפון מהיר, מופלא ועשוי ללא חת מתנפצת בפעם הראשונה בה הוא נתקע, אפילו שהוא עושה את זה הרבה פחות ממתחריו. האם אפשר לצפות שמתישהו זה ישתנה? כן, אבל היום ממש לא ברור אם אפל תגיע לקו הסיום של הסמארטפון האידאלי לפני מתחרותיה.

השקת האייפון הראשון. AP
צילום: AP/AP

לטוב ולרע - גן אפליקציות סגור

אחד העקרונות המנחים של סטיב ג'ובס היה שהמשתמשים לא יודעים מה טוב להם, בוודאי שלא כמו אפל. העקרון הזה עומד בבסיס כמה מההחלטות היותר מעוררות-מחלוקת של אפל, ביניהן אחת שהצליחה לגרום לקבוצה גדולה של אנשים אידאליסטיים לשנוא את החברה: אייפון, מהדור הראשון ועד היום, הוא מכשיר סגור (כל עוד לא נפרץ, כמובן) שמקבל את היישומים שלו רק מהחנות של אפל, חנות בה החברה מפעילה מערך צנזורה נוקשה.

מעבר לבעיות העקרוניות שיש לאנשים עם "הגן הסגור של אפל" (מי הם שיחליטו מה אוכל להתקין על הטלפון שקניתי בכספי?), מערך הצנזורה מוכיח פעם אחר פעם שהוא רחוק מלהיות מושלם. אפליקציות אמנותיות נפסלות, אפליקציות גזעניות עוברות אישור.

אך בו בזמן, חייבים להכיר בכך שלרבים ממשתמשי אייפון כלל לא אכפת מהיעדר-החופש הזה. תעשו כמה השוואות לעולם המטריקס שתרצו, אך הקהל עבורו היווה אייפון שער לעולם הסמארטפונים לא חושב ברובו על הצנזורה הזאת. הם שמחים שהחנות של אפל מגנה עליהם מפני תוכנות זדוניות, לא אכפת להם מרוב התוכנות שנפסלות, והאלה שכן נמצאות שם מספיקות להם.

העתיד - מסתכלים על הענן

חמש השנים הראשונות של האייפון היו מוצלחות להפליא עבור אפל, אך העתיד נראה פחות זוהר. אנדרואיד ממשיכה לתפוס תאוצה בקצב מסחרר, ו-Windows Phone מנסה בכל כוחה להמריא. שתיהן בעלות יכולת תיאורטית להתחרות באייפון על תשומת לב הלקוח שנכנס לחנות, ואם תסתכלו על ההצלחה הפנומנלית של סדרת גלקסי מבית סמסונג תבינו שאפל כבר לאו דווקא נחשבת למובילת השוק.


העתיד של האייפון? בענן, ככל הנראה. וזו לא מהפכה שאפל מובילה - רוחב הפס של המכשירים שזמין לנוו הפך בשנתיים האחרונות לגבוה מספיק כדי שחברות תחשובנה ברצינות על העברת כמה שיותר תכנים לאינטרנט. והכוונה היא לא רק לאחסון, אלא גם לעיבוד - חברות כמו אונלייב ו-Gaikai מציעות כבר היום "להזרים" לכם משחקי מחשב וקונסולות כך שכל העיבוד נעשה מרחוק, ואתם מקבלים רק את הוידאו. העוזרת האישית הוירטואלית של אפל, סירי, עובדת על עקרון דומה - המשמעות של הבקשות שלכם מתקבלת מהשרתים של סירי, לא מהטלפון שלכם.

וכך, חצי עשור אחרי השקתו, האייפון עדיין נמצא בפסגה, אך בפניו שטח מאוד לא פשוט לניווט, וטכנולוגיות מאוד מסובכות אותן צריכים באפל לנסות ולהנגיש לציבור כפי שעשו עם מסכי מגע ואפליקציות. עד כמה זה יצליח להם? נראה בכתבת המשך, ב-29 ביוני 2017.

עוד בנושא:
תגית אייפון בוואלה!
כרום של גוגל מגיע לאייפון ואייפד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully