וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות משה סילמן: רשת ביטחון נגד הביטוח הלאומי

עידו קינן

17.7.2012 / 16:13

ניסיון ההתאבדות של משה סילמן פתחה ברשת תיבת פנדורה מלאה בסיפורי התעמרות מצד הביטוח הלאומי

יום אחרי שמשה סילמן הצית את עצמו בהפגנה בתל אביב, כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו בדף הפייסבוק שלו: "מדובר בטרגדיה אישית גדולה". לא רק שלו ולא אישית, השיבו לו רבים מהגולשים הישראלים ברשת.

המחאה האובדנית הבעייתית, שעד מהרה עוררה חקיינים שניסו להצית את עצמם, פתחה גם סכר חיובי: עוד ועוד גולשים חושפים בימים האחרונים את תלאותיהם בנבכי הביורוקרטיה המתעמרת של הביטוח הלאומי. הם מסירים מעצמם את מסכות האנונימיות (בחלק מהמקרים), משתחררים מהתיווך המתערב של התקשורת המסורתית, עולים על במה אינטרנטית ומספרים את סיפוריהם, שכל אחד יוכל לראות, להבין, להזדהות ולספר את הסיפור שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נכנסים ב'טיוח לאומי'

"סיפור קטן על זקנות מרוקאיות וביטוח לאומי", כתב נתאי פרץ בפייסבוק. "באה עובדת סוציאלית לביתה של הקשישה החולה. וכשאתה נכנס לבית מרוקאי, דבר ראשון יציעו לך תה. אז הקשישה מציעה תה לעובדת הסוציאלית. עכשיו קשישה מרוקאית, תקום להכין תה גם ממיטת טיפול נמרץ, כפי שאנחנו יודעים. אז היא מכינה תה לעובדת הסוציאלית, שרושמת בדו"ח בגדול 'הנ"ל מתפקדת מלא' ומסיימת את עבודתה. זה המנגנון וזה הרשע. ויש לי הרגשה שזה עובד על עוד עדות, הטריק הזה".

אתמול הקים פרץ את "טיוח לאומי – סיפוריהם של נפגעי ביטוח לאומי", בלוג (המלווה גם בדף פייסבוק) שאוסף סיפורים כמו אלה. "תיעוד סיפוריהם של המונמכים, מושפלים הנטחנים עד דק במטחנת הבשר של הביטוח הלאומי", נכתב בדף אודות הבלוג, "כי אנחנו צריכים ביטוח לאומי חזק, שדואג לאזרחים. את הגוף המסואב שקיים היום, שיורד לחייהם במקום לסייע בעת צרה, צריך לתקן מהשורש". מטרה דומה יש לדף הפייסבוק הטרי "שוברות/ים שתיקה - סילמן לא לבד: תשמעו מה קרה לי בביטוח לאומי", שנפתח גם הוא אתמול.

אחד הסיפורים ב"טיוח לאומי" הוא זה של חגית פרבר: "שאולי שלי ז"ל, גסס 7 חודשים מסרטן ריאות, נפל בין ועדות הביטוח הלאומי.. בין קטגוריות, עבר בדיקת גוף בעירום מול פקידי ביטוח לאומי שבאו לביתו לבדוק אם הוא משקר.. שבעה חודשים שאני סעדתי אותו ללא עזרה של אף גורם מסייע! ביום שהוא הלך לעולמו הגיע צ'ק ראשון של הביטוח הלאומי, שלא ניתן היה לפדות אותו כמובן.."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוחים דרך הביטוח הלאומי גם בפייסבוק. קבוצת "שוברים שתיקה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הארי פוטר ומסדר הביטוח הלאומי

המתרגמת גילי בר-הלל סמו, שמוכרת לציבור הרחב כמתרגמת סדרת ספרי הארי פוטר, פרסמה לפני ארבעה חודשים פוסט שבו תקפה את אולפני האחים וורנר, שהפעילו עליה לחצים רבים כדי שתוותר על כל זכויותיה בתרגום במסגרת ייעוץ לתרגום סרטי הארי פוטר. מי שיצאה לקרב נגד "גורילה ששוקלת 800 פאונד", כהגדרתה, אזרה אומץ ויצאה גם נגד הביטוח הלאומי בסטטוס שפרסמה בפייסבוק.

"גם אני ויתרתי על המאבק שלי בביטוח הלאומי", כתבה. "את הבקשה לדמי לידה אחרי לידתו של רועי הגשתי ככול הנראה בטופס שמיועד לשכירים, בעוד טכנית כבר הייתי עצמאית. חודשים רבים עברו עד שהצלחתי לברר מדוע נדחתה בקשתי. כשהגשתי שוב את הבקשה, כעצמאית, הבקשה נדחתה בטענה שאיחרתי את מועד ההגשה. בבית משפט טענה נציגת הביטוח הלאומי שאין שום קשר בין שתי הבקשות שהגשתי, כל בקשה נדחתה לגופה, אי אפשר להתייחס לבקשה השנייה כתיקון לבקשה הראשונה כי אין לביטוח הלאומי שום דרך לדעת שאני אותה אם שמבקשת דמי לידה על אותה לידה, או משהו כזה. איש לא הכחיש שילדתי, או שעבדתי ממש עד יום הלידה, או שהייתי אמורה להיות זכאית: אבל מילאתי טופס לא נכון. התרשמתי שהביטוח הלאומי יעשה כל מאמץ כדי להגן על הכספים 'שלו' ולא לחלק אותם. ובית המשפט פסק לטובת הביטוח הלאומי".

בר-הלל סמו ויתרה כי ידעה שהיא יכולה להרשות זאת לעצמה כלכלית, ותהתה מה עושים אנשים שאין להם ברירה, ושנאלצים לבזבז שעות רבות וממון רב בביטוח לאומי ובבתי משפט: "הביטוח הלאומי מגן בלהט על הכספים שלו", כי הרי אם יתחיל לחלק לכל מי שבא וטוען שהוא נזקק, מאיפה יהיה כסף לממן את...תזכירו לי: מה, בעצם, נועד הביטוח הלאומי לממן? העיקר שאנחנו משלמים ביטוח לאומי בזמן", כתבה.

"הבעיה היא בשיטה"

"קצת לא נעים לי להיחשף, אבל אני כבר יומיים מרגיש צורך עז לכתוב את זה. הקש האחרון היה סטטוס שקראתי עכשיו על מישהי שנפצעה וביטוח לאומי התעמר בה", סיפר המתרגם יוסי טל. ב-2009 לקה בסרטן, פנה לביטוח לאומי לקבל סיוע ונאמר לו שהוא בכלל חייב 3200 שקל. למזלו שמר תלושי משכורת והוכיח שהחוב זעום ונוגע לחודשים ספורים בלבד ב-2001. ולבקשתו? "הודיעו לי חד וחלק שאני לא זכאי להבטחת הכנסה כי אני סטודנט (מאז ביטול 'כפל' הקצבאות בידי שר האוצר המנוול ביביהו ב-2003). את הזכאות לנכות - הם הודיעו לי - הם יאשרו או ידחו (ברצינות?) בעוד 4 חודשים. כך עומד אדם בפני שוקת שבורה, נפשית, פיזית וכלכלית, ומה מצפים שיעשה? לי יש משפחה שיכלה לעזור לי, אבל מה אם הייתי לבד או אבא למשפחה?!"

טל חושב שהבעיה היא בשיטה: "'הביטוח הלאומי' הוא הסדר חיובי בבסיסו, אך כבר שנים רבות שבישראל הוא רק מחלבת-כספים מאנשים עובדים (והיום, בתור עצמאי, אני מרגיש את זה היטב על בשרי), שמטרותיה הן להמאיס על הציבור את מעורבות הממשלה במשק, כדי שגם שירות זה יבוטל, ולשמש שסתום לזעם הנדפקים בפני פנייה כנגד מדכאיהם האמיתיים - השיטה הקפיטליסטית וממשלות ההון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully