וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונת סילמן הנשרף: בעיתון - מותר, בפייסבוק - אסור

18.7.2012 / 18:03

גולש שהעלה תמונה של משה סילמן העולה באש הופתע כשחשבונו נחסם. מהי בעצם חוקיות המחיקה של פייסבוק?

הצנזורה של פייסבוק לא חסה על תמונות חדשותיות שמופיעות גם בתפוצה נרחבת בכלי התקשורת הגדולים ביותר. י', משתמש של הרשת החברתית שבין השאר גם מנהל עמוד של אתר חדשות, העלה לעמוד בניהולו גרסה מפוקסלת לצילום בו נראה משה סילמן לאחר שהצית את עצמו בהפגנת המחאה החברתית במוצאי שבת האחרון. זמן קצר לאחר מכן הוא הופתע לגלות שהתמונה הוסרה ושחשבונו נחסם לשימוש למשך שבוע.

"בכוונה הקפדתי להעלות תמונה מפוקסלת, בה לא ניתן לראות איברי גוף שרופים, כיוון שידעתי שהיד של פייסבוק קלה על ההדק במקרים כאלה, ויחד איתה גם ידם של המתלוננים. הרי מספיק שמספר גולשים יתלוננו לפייסבוק על התמונה - פעולה קלה מאוד לביצוע - ופייסבוק אוטומטית תחסום את החשבון", אומר י'. "אני מנהל מספר עמודים ובפייסבוק החליטו לחסום את הגישה שלי לניהול של כולם, כולל של העמוד האישי שלי. בעקבות פרסום התמונה החדשותית אני לא יכול לעדכן אפילו את עמוד הפייסבוק האישי שלי, למשך שבוע. למה? כי ככה פייסבוק החליטו".

היסטוריה של צנזורה

צנזורת התמונות של פייסבוק לא עושה החלטות מוזרות רק כאשר מדובר בתמונות חדשותיות. למעשה, לחברה היסטוריה של הסרת תמונות שגררו ביקורת קשה עליה.

ביוני 2009 הסירה פייסבוק תמונה של אישה בריטית כרותת שד, שהועלתה כדי להעלות את המודעות למחלת סרטן השד. פייסבוק טענה שמדובר בתמונות מיניות ופוגעניות, אך לאחר מחאה שהתפשטה חזרה בה, התנצלה ומסרה שמדובר בטעות שלה.

באפריל 2011 הסירה הרשת החברתית תמונה של שני גברים מתנשקים בטענה שהיא הפרה את חוקי האתר. זאת למרות שתמונות של נשיקות אינן אסורות, כמובן, בפייסבוק, ושני הגברים שצולמו היו לבושים לחלוטין. גם הפעם חזרה בה פייסבוק מאקט המחיקה ומסרה שמדובר בטעות.

במאי השנה הסירה הרשת החברתית תמונה של תינוק שנולד לזוג הת'ר ופטריק ווקר. הסיבה: לתינוק פגם לידה נדיר - הוא נולד ללא חלקים מהמוח ומהגולגולת. ההורים רצו לצלם אותו במהלך חייו הקצרצרים (עוד בזמן ההריון הם ידעו על הבעיה ועל העובדה שהתינוק יחיה מספר שעות או ימים בלבד), ואף העלו תמונות אלו לפייסבוק - כאשר לא בכולן הוסתר ראשו עם הפגם. פייסבוק מיהרה למחוק את התמונות, ומאוחר יותר אף השעתה את חשבונה של האם, כאשר זו ניסתה להעלות תמונות אלה שוב. "אני רואה בפייסבוק תמונות של כמעט עירום, אנשים מקללים - אבל פייסבוק בחרה להתעקש להוריד את תמונות התינוק הזה, יצירתו של אלוהים", אמרה אז הת'ר ווקר.

אסור: אמהות מניקות בעירום, מותר: ראשים מרוסקים וגפיים קטועים

לפי כללי השימוש של פייסבוק קיימים מספר סוגי תוכן ויזואלי אסורים, ביניהם: אלימות ואיומים, גרימת נזק עצמי, הטרדה ובריונות, דברי שנאה, אלימות גרפית, עירום ופורנוגרפיה. לפי קריטריונים אלו, תמונתו של סילמן שהצית את עצמו, אותה העלה י', אכן אסורה, שכן היא "גרימת נזק עצמי". אך האם ההקשר שלה לא הופך אותה ללגיטימית?

"התמונה שהעלתי פורסמה באותה הצורה מקומות רבים - כולל שערים של עיתונים", אומר י'. "ובכל זאת, פייסבוק החליטה שהיא אינה עומדת בתנאי השימוש שלה. אפילו לא קיבלתי בקשה להסרה או דיווח שהתמונה הוסרה יחד עם אזהרה לא לעשות זאת שוב - פשוט הסירו וחסמו אותי לשבוע באותו האקט".

בתגובה לטענות על הסרות וחסימות מהסוגים שצוינו כאן נוהגת פייסבוק להגיב כי כאשר מדווחת תמונה שהיא גרפית מדי לאתר - נוצר קשר עם המפרסם והתמונות מוסרות, וגם זה רק לאחר שאנשים אחרים התלוננו על התמונה מיוזמתם וצוות של פייסבוק בדק את התמונות בעצמו. "אנו מתאמצים למלא את הצרכים של קהילה מגוונת, תוך כדי כיבוד העניין של כולם בשיתוף תוכן שחשוב להם", מסר דובר החברה בנוגע למקרה של משפחת ווקר.

בפברואר השנה חשף עובד לשעבר של קבלן משנה של פייסבוק את נהלי החברה אותם היה צריך לאכוף במסגרת תפקידו כבודק של דיווחי תמונות. בין השאר נכתב במסמך שקיבל כי יש להסיר תמונות של אמהות מניקות בעירום, צעצועי מין בהקשר של פעילות מינית, ואפילו תמונות בהן נשים לובשות לבוש שמבליט את קווי המתאר של איבר המין שלהם (מה שמכונה Camel Toe). גם תמונות של אנשים לא בהכרה או אנשים ישנים שציירו על פניהם - אסורות (לידיעת משתוללי הטיול השנתי).

תמונות של ראשים מרוסקים, קטיעות גפיים וכדומה דווקא מותרים בפייסבוק משום מה - כל עוד לא נראים איברים פנימיים. עדכון מוזר ומעניין נוסף שפרסמה פייסבוק בפברואר האחרון הוא כי מותר להציג נוזלי גוף, אך לא זרע.

לפני מספר שבועות פרסמה פייסבוק מדריך המסביר על תהליך הסרת תמונות לאחר לחיצת Report על ידי משתמשים מתלוננים, ומנסה להסביר את החוקיות בנושא ואת הפרוצדורות הקשורות לתהליך (כולל אינפוגרפיקה סבוכה). לקורא י' מומלץ לקרוא ולהפנים לפעם הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully