וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

IMAX רוצה להכניס אתכם לתוך הסרט

"סרט בטכנולוגיית איימקס נחווה בצורה טובה יותר", טוען נשיא איימקס אירופה, עם פתיחת האולם הראשון בישראל

"חוויה קולנועית גדולה מהחיים" הייתה, הרבה לפני שהפכה לסיסמה של חברת שידורי הלווין המקומית, המנטרה של IMAX. החברה, שבנתה ב-44 שנות קיומה 650 אולמות קולנוע ענקיים ברחבי העולם, התחילה אולי מסרטים דוקומנטריים וחינוכיים, אך כיום עובדת גם על עשרות סרטים מסחריים מדי שנה. המטרה: למשוך אתכם לקולנוע, כמובן. אם המסך הרגיל נראה לכם קטן מדי, ולא מפתה אתכם לצאת עבורו מהבית בו יש לכם מערכת קולנוע ביתי, המסך של האיימקס עדיין נחשב לגדול מכדי להשוותו אל חווית הצפיה הביתית.

לרגל פתיחתו מחר (ו') של אולם האיימקס המסחרי היחיד בישראל כיום (האיימקס של אילת לא מקרין סרטים מסחריים, והאיימקס של קריון נסגר לפני מספר שנים), הגיע לארץ נשיא איימקס אירופה, אנדרו קריפס. בראיון לוואלה! דיבר קריפס על עתיד החברה, פוטנציאל של איימקס בישראל ועתיד הקולנוע בכלל.

זה לא אותו האיימקס

אולם האיימקס של יס פלאנט מציג קו חשיבה חדש עבור החברה, ומשתייך אל סדרת "איימקס דיגיטל" שהושקה ב-2008. אם הייתם אי פעם באולם איימקס קלאסי, הרושם הראשוני שלכם מזה הדיגיטלי עלול להיות מאכזב קמעה. המסך שלו אמנם גדול, וקרוב יותר אל היושבים באולם מאשר באולמות רגילים, אך בהשוואה לאחיו הותיקים זהו איימקס קטן מאוד. ולא פחות חשוב מכך, במקום להשתמש במקרן איימקס, שמציג את התמונה מפילם מיוחד ועצום שמצליח לתפוס את הפרטים הכי קטנים, משתמש האיימקס הדיגיטלי בשני מקרנים סטנדרטיים, כך שאיכות התמונה פחות טובה.

"משוגעים לעניין אולי חושבים שהתמונה פה אחרת, אך המציאות הכלכלית היא שעותקי הפילם יקרים מאוד" אומר קריפס, "תמיד יש מחלוקת גדולה מי ישלם עליהם, ואנחנו עוברים לעידן הדיגיטלי". אך מה באשר לחוויה? לדבריו של קריפס, שלא מפסיק לשבח אותה, החוויה אולי אינה כמו אולמות איימקס האיקוניים בלונדון, סן פרנסיסקו ושיקגו, אך משיגה את המטרה שלה. והמטרה היא להכניס אתכם אל תוך הסרט. "אנחנו מסתכלים על הפרופורציות בין המסך לאולם, דואגים למסך מקיר לקיר, למערכת סאונד מרשימה, כך שכשאתם רואים את הסרט, אתם חווים אותו בצורה טובה יותר".

אך באיימקס גם חושבים על העתיד. מצד אחד, מפתחת החברה דור חדש של מצלמות, שתאפשרנה לצלם חומרי איימקס בצורה דיגיטלית, ואילו במקביל מתכוננת החברה כבר לדור הבא של מערכת תצוגה. בסוף השנה הבאה, מקווה איימקס לצייד אולמות ראשונים ב"מקרן לייזר", שאיכותו צפויה להיות לא פחות טובה מזו של מקרן פילם, ומערכת סאונד חדישה.

250 אולמות קיימים, ועוד 250 בדרך

650 אולמות יש לאיימקס ברחבי העולם, עם עוד 250 אולמות מוזמנים שייפתחו בשנים הקרובות, אך לדבריו של קריפס אף אחד מ-250 העתידיים אינו מתוכנן לקום בישראל. ועם זאת, הוא כלל לא שולל שיהיה בארץ יותר מאיימקס אחד מסחרי. קריפס מסביר כי על פי החישוב של החברה, כדי להחזיק אולם צריך שמסביבו יהיה אזור שמבזבז 20 מיליוני דולרים על קולנוע בשנה. מכיוון שישראל כולה מביאה לקולנוע כ-100 מיליוני דולרים, זה משאיר פוטנציאל של עוד ארבעה אולמות. כמובן שיש להתחשב בצפיפות אוכלוסין, ולכך שיש בארץ אזורי ענק שלא מגיעים לסכומים הנדרשים, אך לפחות בגוש דן היד ובאזורים כמו חיפה או ירושלים היד עוד נטויה.

אך אנדרו קריפס גם אינו תומך נלהב בהפיכת האיימקס לסטנדרט החדש של אולם הקולנוע. לדבריו, החוויה אותה החברה בנתה ביותר מ-40 שנות קיומה היא חווית פרימיום. רק השנה החליטה החברה לנסות ולבנות שני אולמות איימקס בקולנוע אחד, וגם זה נעשה בקנדה, באזור בו יש דוברי אנגלית וצרפתית. לדבריו של קריפס, מאוד חשוב לחברה להמשיך ולתחזק את איכות המותג, ולא להוריד סטנדרטים כדי להפוך להמוניים יותר.

אולמות עם כסאות זזים ואפקטים מיוחדים הם השלב הבא?

האיימקס מגיע לישראל בתזמון מרשים, ביום עלייתו למסכים של אחד מסרטי האיימקס המצופים ביותר של השנים האחרונות – "עלייתו של האביר האפל". כריסטופר נולאן הוא אחד החובבים הגדולים של הטכנולוגיה, וצילם חלקים נרחבים מהסרט החדש – כמו גם את זה שלפניו - במצלמת איימקס.

אך מה יקרה כשהבאטמן החדש יהפוך לישן? לדבריו של קריפס, רק השנה תפיץ החברה 24-26 סרטי איימקס לאקרנים. רובם לא צולמו במצלמה המיוחדת, אך עברו עיבוד שמטרתו להתאימם למסך הגדול ולמערכת הסאונד של איימקס. כך, אחרי "האביר האפל" צפוי להגיע לארץ גם "זכרון גורלי" החדש בגרסת איימקס. לארה"ב, לעומת זאת, הוא לא יגיע בגרסה הזו, פשוט כי בתי הקולנוע שם צפויים להמשיך ולהקרין את האביר האפל באולמות שבועות רבים, כדי לענות על הביקוש.

ומה עם סרט איימקס ישראלי? לדבריו של קריפס, בחברה ממש לא שוללים דבר כזה, אך לא ידוע לו על פניות שנעשו מבמאים ישראלים כדי לצלם עם הציוד של החברה. וזה לא ציוד פשוט – מעבר לעלויות הגבוהות, יש גם מלאי מוגבל של מצלמות להפקות השונות, כך שרק כמה סרטים בודדים יכולים להצטלם באיימקס בו זמנית.

מעל לכל, ניסה קריפס להעביר שלא מדובר בגימיק, כי אם בחווית פרימיום. כך, אין לחברה כוונה להפסיק ולהפיק סרטי דו מימד, למשל (גם באטמן, וגם משימה בלתי אפשרית 4 שצולמו חלקית באיימקס הם סרטי 2D). וגם כשנשאל אודות אולם 4DX (אולמות עם כסאות זזים ואפקטים מיוחדים), לא נשמע נלהב במיוחד.

"חשבנו על זה בזמנו, אבל 4DX, בלי להמעיט בערכו או לומר עליו דברים רעים, הוא חוויה מסוג אחר לגמרי" אומר קריפס. "יותר גימיקי, כמו פארק שעשועים, אז אני לא חושב שהמותגים האלה יכולים להשתלב", הוא אומר.

  • עוד באותו נושא:
  • איימקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully