וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו למק שלכם פומה

מערכת ההפעלה החדשה של אפל למחשבי מק, Mountain Lion, מציגה את הדור החדש של מערכות הפעלה - מושתתת על האינטרנט, ועל המוצרים האחרים שיש אצלכם בבית

האם כדאי לכם לשלם 20 דולרים - המחיר אותו אפל מבקשת מכם כדי לשדרג את המק שלכם למערכת ההפעלה Mountain Lion, שהושקה השבוע? כן. אם המחשב שלכם תומך בשדרוג (רוב הדגמים של 2008 והלאה), אין ספק שכדאי לכם לרכוש את המערכת ולשדרג. גם אם התאכזבתם מ-Lion שהושקה בשנה שעברה, או בכלל סירבתם לעבור אליה, השדרוג הזה הוא שדרוג חובה. אז תעשו לעצמכם טובה, והתחילו להוריד את המערכת - הורדה של כ-4 גיגהבייטים - ובינתיים נסביר לכם מה כל כך טוב במערכת החדשה.

1) המהירות.

בין אם אתם משתמשים במק ישן או חדש, Mountain Lion צפויה לגרום למחשב שלכם לפעול מהר יותר. זה לא רק הערך הפרופילקטי של התקנה מחודשת למערכת ההפעלה - יש לא מעט באגים ובעיות זכרון של lion שתוקנו בגרסה הזאת. הכי בולט, מבחינתנו, הוא מנגנון ה-Preview, שמצליח להתמודד כעת עם שחזור חלונות פתוחים בלי לתקוע את המערכת לדקות ארוכות.

אך גם בלעדיו, קל מאוד לשים לב לכך שהיישומים מגיבים מהר יותר והמחשב לא נתקע. אפשר לייחס את זה לכך שמערכת ההפעלה הותקנה מחדש, וזבל שגורם להאטה נמחק, אבל השיפור יותר משמעותי מאשר התקנה מחודשת של Lion.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

2) מרכז ההודעות.

חלון ההודעות אותו אפל העתיקה מאנדרואיד עבור iOS מגיע עכשיו גם למק. תנועה אופקית עם שתי אצבעות מהקצה הימני של המסך אל המרכז או לחיצה על כפתור ייעודי פותחת את המרכז, ומאפשרת לראות את כל ההתראות שנצברו מתוכנות תומכות. אלה מופיעות גם בפינה הימנית-עליונה של המסך, ואתם יכולים לקבוע אם הן תיעלמנה לבד או תחכנה לאישור שלכם.

פונקציה נוספת שיש במרכז ההודעות היא אפשרות לעדכן את טוויטר ישירות ממנו, כשבסתיו תתווסף גם אפשרות לעדכון פייסבוק. ובגלל שבאפל אוהבים לשים לב לפרטים קטנים, ההודעות מהמרכז לא תופענה על המסך כשאתם באמצע מצגת בתוכנה תומכת כמו Keynote או משדרים את תכולת המסך שלכם דרך Airplay (על כך בהמשך).

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

3) ההכנה לעידן האינטרנטי

Mountain Lion, בנוסף לאינטגרציה של טוויטר ואינטגרציה עתידית של פייסבוק, היא מערכת ההפעלה הראשונה שנבנתה עם שירותי הענן iCloud מובנים בתוכה. אלה כוללים כעת גם סנכרון רשימות, תזכורות ומסמכים בין מכשירים שונים עם מערכות ההפעלה של אפל, בצורה מיידית ותוך גיבוי בענן של החברה. למעט בעיה אחת זה עובד כמו שצריך, אבל על הבעיה הזו בהמשך.

האינטרנטיות של Mountain Lion נוגעת גם לאפשרויות שיתוף תכנים. אופציית שיתוף מאפשרת לכם לשתף קבצי מדיה בלחיצת כפתור לשירותים כמו טוויטר ופליקר (פייסבוק, כאמור, בסתיו), ישירות דרך מערכת ההפעלה, בלי להיכנס לאתר או אפליקציה, פשוט כי הזהות שלכם מאומתת דרך המערכת.

ההכנה ממשיכה גם דרך מערכת אבטחה חדשה, Gatekeeper שמה. על פי ברירת מחדל, רק אפליקציות שהורדו מחנות היישומים של אפל או מפתחים שאימתו את זהותם מול החברה תורשנה להיות מותקנות על Mountain Lion. תמיד תוכלו לשנות את ההגדרה הזו, אך נוכחותה כברירת מחדל תמנע ממשתמשים שלא מבינים מה הם עושים להתקין וירוסים, וזה דבר טוב. מה עוד, שבפועל, אחרי מספר שבועות של שימוש במערכת ההפעלה, לא נתקלנו אף לא פעם אחת ביישום לא מורשה, כך שההיענות לתוכנית וידוא הזהות ככל הנראה גבוהה.

4) Airplay Mirroring

הפונקציה הזו פחות רלוונטית לישראלים, מכיוון שהסטרימר של אפל, Apple TV, לא נמכר בארץ. אך בכל זאת, מדובר בקופסה שעולה 99 דולרים בארה"ב, ומוצרים אמריקאים נגישים מאוד בארץ בימינו, אז אסור להתעלם ממנה.

חיבור מחשב למסך הטלוויזיה בסלון הופך עם Mountain Lion ו-Apple TV לאלחוטי וקליל. בלחיצת כפתור אחת על המק תוכלו להזרים את תוכן המסך לטלוויזיה, כולל אודיו (אותו ניתן להזרים גם בנפרד לכל נגן תומך Airplay). וזה עובד, בלי שום בעיה בכלל ובלי תקלות, תוך התאמת הרזולוציה בצורה אוטומטית לזו של מסך הטלוויזיה, ומהירות פעולה גבוהה מספיק כדי שתוכלו להזרים גם תוכן וידאו עם הסאונד שלו.

הבעיה הגדולה ביותר כאן היא שרק הדגמים של 2011 והלאה תומכים בטכנולוגיה הזו, והמקים הישנים אינם מסוגלים להשתמש בה.

5) אפליקציות חדשות (למעט Messages)

שלוש אפליקציות חדשות יש כאן, שלושתן היגרו אל המערכת מהגרסה הניידת שלה, iOS. האפליקציה "Reminders" (תזכורות) היא פונקציה שהייתה עד כה ביומן של מערכת ההפעלה, וכעת הינה יישום נפרד. כך גם "Notes" (הערות). אלה פשוט גרסאות מחשב של יישומי iOS, שמטרת נוכחותן כאן היא סנכרון בין הטלפון או האייפד שלכם לבין המחשב. אלה יישומים בהם לאו דווקא תצרו תוכן על המק, אך זה שהם נמצאים ונגישים גם על המחשב הופך את השימוש בהם לנוח יותר.

האפליקציה השלישית - Game Center (מרכז המשחקים), נועדה להביא את רשת הגיימינג החברתית של אפל למחשב. האם זה שימושי? לא מאוד, האמת. הדבר הכי טוב שאפשר להגיד על האפליקציה הזו הוא שהיא עובדת בלי בעיות מיוחדות, אך שימושיותה מוטלת בספק.

ואם כבר ביישומים עסקינן - יחד עם מערכת ההפעלה הזו מופצת גם הגרסה החדשה של דפדפן הספארי מבית אפל. וזה עדכון גרסה משמעותי מאוד. מעבר לכך ששורת הכתובת הפכה עכשיו גם לשורת חיפוש, הדפדפן כולל לא מעט שינויי ממשק, כמו גם שיפורי מהירות נראים לעין. יש כאן גם סנכרון לשוניות פתוחות דרך הזהות המקוונת שלכם באפל, אבל בינתיים ניתן לסנכרן רק עם מחשבי מק אחרים - סנכרון עם הגרסה הניידת של ספארי יגיע כשתושק מערכת ההפעלה iOS 6 בסתיו הקרוב.

6) אפליקציות חדשות - Messages

האכזבה הגדולה ביותר ב-Mountain Lion אמנם קטנה מבחינה אובייקטיבית, אבל עדיין צורמת. Messages, תוכנת השיחות המיידיות שמחליפה את iChat הותיק, פשוט לא עובדת טוב. תיאורטית, היא אמורה לסנכרן תכנים עם גרסתה הניידת ב-iOS, ככה שתוכלו להתחיל שיחה באייפון ולהמשיך אותה על המק, אך זה לא תמיד עבד בבדיקה שלנו. גרוע מכך, היישום אולי תומך גם בגוגל טוק, אבל זו תמיכה מבולגנת למדי, עם תצוגה בעייתית של שמות והודעות שמשום מה לא מגיעות. בינתיים אנחנו ממליצים עדיין להשתמש בתוכנות צד שלישי, דוגמת Adium או Trillian, לצרכי שיחות.

סיכום

כפי שנאמר בהתחלה - זה עדכון ששווה את הסכום אותו אפל מבקשת עליו. הוא שווה אפילו יותר. רבים מהחידושים בו אולי ייראו לכם מעט מינוריים בהתחלה, אך כשמסתכלים על כל החידושים האלה כעל חבילה, רואים שאפל בנתה כאן דור חדש של מערכת הפעלה, גרסה ראשונה שמושתתת על חיבור רשת תמידי ועל היותו של המק שלכם חלק מאקוסיסטמה רחבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully