וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לבחינת שמות מתחם פוגעניים: 'לא כל הנשים זונות'

עידו קינן

29.7.2012 / 12:04

'שרמוטה' זה בסדר, אבל 'זונות' לא? הוועדה לבחינת שמות מתחם פוגעניים חושפת את הליך קבלת ההחלטות

הדומיין כלהנשיםזונות.co.il הוא הראשון שפסלה הוועדה לבחינת שמות מתחם פוגעניים של איגוד האינטרנט הישראלי, הוועדה דנה גם בשמות sharmuta.co.il ו-zaingadol.co.il, ואישרה אותם לשימוש.

הוועדה הוקמה מוקדם יותר השנה, כדי לשתף שליחי ציבור בהחלטה אם לאשר או לפסול שמות מתחם שנויים במחלוקת. בהתאם לכללי הרישום של איגוד האינטרנט הישראלי – לא יוקצו “שמות המכילים מילים גסות, שפה גסה, שמות הפוגעים בתקנת הציבור או ברגשות הציבור או שמות שבכל דרך אחרת אינם תואמים את חוקי מדינת ישראל”. בראש הוועדה עומד הנק נוסבכר מאיגוד האינטרנט הישראלי, וחברים בה השופט לשעבר והפרשן המשפטי בעז אוקון, הפרופסור למשפט וטכנולוגיה מיכאל בירנהק והסופרת יוכי ברנדס. בעבר עלה לדיון בוועדה הדומיין יהוה.co.il. שני חברים התנגדו לו ושניים אישרו אותו, ולפי התקנון, במקרה של תיקו הדומיין מאושר.

“ייתכנו שימושים לגיטימיים בביטוי 'שרמוטה'"

בניגוד לכלהנשיםזונותco.il., הדומיין sharmuta.co.il התקבל פה אחד. בירנהק כתב: “ייתכנו שימושים לגיטימיים בביטוי. לעתים קורה שמילת גנאי מאומצת דווקא על ידי היעד לגנאי, בדרך של היפוך המשמעות. מילה בעלת תוכן שלילי הופכת בדרך זו לביטוי של העצמה בידי מי שביקשו לפגוע בו, כנגד הפוגע. לאחרונה אנו עדים לניסיון לתהליך של נטילת הקללה ‘שרמוטה’, ואימוצה בצורה מעצימה, למשל בקשר ל’מצעד השרמוטות’”. בירנהק הזכיר שכללי הוועדה קובעים שהיא תבדוק את הבקשות בלי התחשבות בזהות רושם הדומיין ובשימוש המיועד – “נראה שכללים אלה נועדו למנוע מהוועדה לשקול את תוכנו של הביטוי שיופיע באתר שישויך לכתובת הנ”ל, עניין שאינו בסמכותה (ושהרי תוכן פוגעני יכול להופיע בכל אתר, גם כזה בעל שם מתחם לגיטימי)”.

אוקון כתב: “אני סבור כי רישום המילה באותיות לועזיות מעקר את המונח משימושו הטבעי... מלים גסות או קללות לובשות ופושטות צורה (ראו המילה כוסית שפעם חפצו להעמיד לדין על הטחתה). אנחנו נתקשה מאוד לתפקד אם נחליט לפעול לפי מילון, וודאי שנתקשה למלא את תפקידנו אם נהפוך למשטרה ויקטוריאנית”. ברנדס כתבה: “השם וולגריים [כך במקור בפרוטוקול, ע"ק] ודוחה, אך אני לא רואה אפשרות להכריח אנשים להיות רגישים ועדינים (הלוואי והיה אפשר…). אם זה מה שהם רוצים, שיבושם להם!”. ונוסבכר הוסיף: “אם אנחנו נתחיל לפסול מילים גסות – תהיה לנו רשימה מאד ארוכה ולא נראה את הסוף. עקב ששם המתחם לא מפנה ולא מיועד לפגוע באוכלוסייה ספציפית אני בוחר לאשר את שם המתחם”.

'זין גדול' זו לא קללה

גם הדומיין zaingadol.co.il אושר פה אחד. בירנהק: “הביטוי הכלול בשם המבוקש נראה על פניו כביטוי גס, גם אם במקרה זה אין מדובר בקללה. אני סבור שיש לפרש את המגבלות על מילים גסות בשמות המתחם בצמצום ניכר. טעמנו האישי אינו רלוונטי להכרעה כזו. די בכך שייתכנו שימושים לגיטימיים אפשריים לביטוי. בנוסף, העובדה כי שם המתחם המבוקש הוא באותיות אנגליות מצמצמת עוד יותר את הסיכוי שגולשים ייתקלו בשם המתחם באקראי. במקרה כזה, מידת הפגיעה שיש בחשיפה למילה הגסה אפסית, וגולשים שייתקלו בשם המתחם בדרך זו ויחושו אי נוחות בשל כך, יכלו לצאת מהאתר”. אוקון: “מי שלא רוצה שלא יכנס לאתר”.

פורסם במקור בחדר 404

עוד בנושא:

- חדש: דומיינים בעברית
- לא דוט קום - דוט קולה
- Google, App ו-LOL: ההצעות לשמות מתחם חדשים

  • עוד באותו נושא:
  • דומיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully