וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה החברתית מגיעה לפייסבוק של ראש הממשלה נתניהו

מיה אפשטיין

30.7.2012 / 10:22

עמוד הפייסבוק הרשמי של ראש הממשלה נמצא בימים האחרונים תחת מתקפת גולשים המותחים עליו ביקורת קשה

עמוד הפייסבוק הרשמי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נהפך בימים האחרונים לזירת קרב. בדרך כלל, בעמוד מפרסמים בשם נתניהו פוסטים פטריוטיים כמו ציטוטים מהשיר "אם אשכחך ירושלים", או איחולי הצלחה למשלחת האולימפית הישראלית. ואולם הגזירות הכלכליות ודחיית ההחלטה בנושא בגיוס החרדים, כמו גם המחאה החברתית, מביאות מאות גולשים לפרסם בעמוד פוסטים זועמים.

בתגובה לפוסט "אם אשכחך ירושלים" כתב הגולש אליאב יאנג: "אבל את תל אביב אין לנתניהו בעיה להשמיד - רק חילונים ושמאלנים. מה אכפת לו לחלוב מהם את כל כספם ולזרוק אותם לים, הכל קודש קודשים לתקצוב אוכלי החינם החרדים והמתנחלים".

הגולש אלון לביא כתב: "אם היית קורא את התנ"ך באמת היית מבין שהזכות שלנו על הארץ באה ממוסריותנו. קיבלנו אותה כדי להיות טובים יותר. אבל במדיניות שלך, כולל בהתנהלות האישית הנהנתנית שלך, הרסת כל חלקה טובה... מנהיגים מושחתים ומנותקים הם הדבר האחרון שהעם צריך. גם כשאתה מעשן סיגרים משובחים את זוכר לזכור את ירושלים?", .

גם פוסט איחולי ההצלחה למשלחת האולימפית עורר תגובות לא מחמיאות. "יאללה, להעלות את המס על הצפייה באולימפיאדה, אה, אין? בעיה. תמציא אחד", כתב הגולש ספיר גרבקי.

פייסבוק בנימין נתניהו. TheMarker
פייסבוק בנימין נתניהו/TheMarker

רק כ-9% מהחברים בעמוד הפייסבוק של נתניהו מתגוררים בישראל

תגובות חיוביות ושליליות התפרסמו בעמוד של נתניהו מאז עלה לאוויר, אך בשבוע האחרון נראה שקרב הפוסטים והלייקים עלה להילוך גבוה: בשבוע שעבר הכריז הגולש שחר כותני מלחמת לייקים בעמוד של ראש הממשלה, כשהציב מטרה להגיע ל-9,728 לייקים, יותר מהסטטוס הפופולרי ביותר שפורסם בשם נתניהו.

לצד התגובות השליליות, זוכה כל פוסט גם לאלפי לייקים ולתגובות חיוביות. ואולם לפי דברים שפירסם ארד אקיקוס, שריכז את פעילות הניו מדיה של מאבק האוהלים ופעיל במחאה החברתית בעמוד הפייסבוק שלו, רק כ-9% מהחברים בעמוד הפייסבוק של נתניהו מתגוררים בישראל.

אקיקוס סקר בעזרת הסטארט-אפ טראסק, המנטר תנועת רשת, את הרכב הגולשים בעמוד של נתניהו, לאור טענות שהועלו על ידי תומכי ח"כ שלי יחימוביץ' באפריל, לפיהן מנהלי המדיה החברתית של נתניהו קנו לייקים מאינדונזיה כדי להגדיל את מספר החברים בעמוד.

"רוב האנשים שהגיבו או עשו לייקים אצלך בפרופיל בפברואר-מארס היו מישראל, אבל מאז אפריל החלה מגמה הפוכה, שבה רוב המשתתפים בעמוד שלך הם בעיקר מארה"ב (כמובן שיש גם מאינדונזיה, מאוסטרליה, מדרום אפריקה וממקסיקו). מגמה זו כל כך מגוחכת, עד שבחודש האחרון רק 8.8% מכלל המשתתפים בעמוד שלך היו מישראל", כתב אקיקוס בעמוד של נתניהו. "היחידים שאתה משרת הם הטייקונים, העשירים באמת, פקידי הממשל והחברות הגדולות - 8.8% מהעם. חבל שזה בדיוק האחוז שיצביע לך בבחירות הקרובות". מהליכוד נמסר כי אין שחר לנתונים המוצגים אודות מספר החברים הפעילים ומיקומם בעולם, כפי שהוצגו בדף הפייסבוק של אקיקוס.

לדברי אליאב אללוף, מנכ"ל רהב מדיה חברתית, הפניית פוסטים לקהל יעד בחו"ל היא שהיתה עשויה לגרום לתמונה שמתאר אקיקוס. התכנים שנבדקו על ידי טראקס הם תכנים שקודמו בארה"ב. "אם יש לך 200 אלף אוהדים בעמוד במצב רגיל, ייחשפו לפוסט בערך 30 אלף איש - כ-15%. אבל אם אתה מציג את סטטוס כפרסומת, אתה יכול להגדיר שהוא יוצג בכל מקום, גם מחוץ מישראל. רואים שרוב התגובות לנתניהו הן מחו"ל".

לא מגיבים לפוסטים

מנהלי הדף של נתניהו בוחרים שלא להגיב לפוסטים שמעלים הגולשים לעמוד. דוברת הליכוד, נגה כץ, שמנהלת את הדף ביחד עם שי מורדוב, אמרה כי "במידה שיש הודעות בעלות איום לאלימות פיסית, הנתונים מועברים לגורמים המטפלים בנושאים אלה. אנחנו לא מגיבים לתגובות הגולשים בעמוד, אך עדכון לגביהם נמסר לנתניהו". לדבריה, "ראש הממשלה מעורב מאוד בכל הנעשה בדף הפייסבוק".

אללוף מציין כי "מי שמתפעל לנתניהו את המדיה החברתית פועל תחת המון מגבלות. במדיה הזו צריך לייצג מישהו בצורה אותנטית ושקופה, וגם האדם שהוא מייצג צריך להתנהג בצורה הזו".

לפי מומחים למדיה חברתית, האחראים לתגובות השליליות הם בעיקר פעילי המחאה החברתית ותומכי מפלגת העבודה, אם כי אין כאן מדיניות מכוונת של המפלגה. "נתניהו צריך לדעת לנכס את האנשים שידברו לטובתו. במקומו הייתי עושה מעיין תחרות - מזמין אנשים להיות דוברים שלו ולהציג פתרונות לדיון, והזוכה יוזמן לפגישה עם נתניהו (מדיניות שנקטו בעבר מנהלי המדיה החברתית של ממשל אובמה, מ"א). לדעתי, אין כאן אומץ למהלך כזה", אומר אללוף. "צריכה להיות חשיבה ואסטרטגיה שכרגע לא קיימות", הוא מוסיף.


עוד בנושא:

- נתניהו: "תודה על הלייק"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully