וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לג'וקר לא היה פייסבוק?

אירנה זברסקי

7.8.2012 / 14:09

הטרוריסט הנורווגי אנדרס והרוצח בהקרנת "עלייתו של האביר האפל" בארה"ב הם נטולי חשבון פייסבוק. מה זה אומר?

פסיכולוג גרמני, כירסטוף מלר, שם לב לעובדה כי הן הטרוריסט הנורווגי אנדרס ברייוויק והן ג'יימס הולמס שטבח בצופי הקרנת "עלייתו של האביר האפל" בארה"ב, הם נטולי חשבון פייסבוק.

על סמך מידע זה, המומחה גיבש תאוריה שלמה לגבי טיפוסי האישיות של רוצחי המונים ממדינות שונות, כך לפי העיתון הגרמני Der Tagesspiegel, דיווחו האתרים хакер.ru ו-Newsru.

לשיטת מלר, העדר פרופיל בפייסבוק יכול להיות סימן ראשוני לניבוי אישיות אנטי-סוציאלית של אדם. בעתיד, ייתכן ואבחנות כאלו יאפשרו לאתר פושעים פוטנציאלים לפני ביצוע העבירה.

מדיה חברתית = חוסר שליטה עצמית?

העיתון הגרמני מזכיר, כי גם מעסיקים בשוק העבודה סורקים מראש פרופילים של מועמדים לעבודה, תוך דגש על מה שהם בוחרים לפרסם ברשת החברתית. מאידך, ישנם מועמדים הנפסלים על כך שאין להם חשבון פייסבוק כלל. הסברה היא, כי אדם כזה מסתיר משהו, או פשוט נטול חברים - קרי אנטי-סוציאלי - ולא ברור מה גרוע יותר.

News.ru מציינים, כי עד כה דווח על פסיכולוגים שהציעו לחפש פושעים מופרעים בתוך הרשתות החברתיות, ולא מחוץ לגבולותיהן. כמו כן, אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש הזהירו כי התעסקות יתר במדיה חברתית מגדילה את הסיכון לבעיות שליטה עצמית.

כך למשל, הפסיכולוגית הקנדית סוראיה מכדיזדה, מאוניברסיטת יורק באונטריו, מצאה כי שוחרי פייסבוק מאופיינים בערך עצמי נמוך ונטייה לנרקיסיסזם. החוקרת הסבירה את התוצאות בכך, שפייסבוק מאפשר לאנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך ליצור היכרויות חדשות בקלות ומאפשר להם מרחב להגדרה עצמית, כך לפי המגזין Scientific American.

"פייסבוק וטוויטר מרמים את המוח"

החוקרת הבריטית, הברונית סוזן גרינפלד, בטוחה כי לאנשים המכורים לפייסבוק או טוויטר ישנה יכולת נמוכה במיוחד למקד את הקשב שלהם. אולם, הם גם בעלי צורך מוגבר בפידבק מיידי וקשיים בתקשורת בלתי מילולית כמו קשר עין בשיחה. כל זה, לטענתה, הוא סימן למשבר זהות. לטענת הברונית גרינפלד, פרופסור באוניברסיטת אוקספורד, חברות וירטואלית ומשחקי מחשב משנים את מוחו של האדם בהדרגתיות.

הפסיכולוג הדני אנדרס קולדינג-יורגנסן משער, כי בני נוער מאבדים יכולות חברתיות בגלל התעסקות עם מחשבים. לדעתו, תקשורת באמצעות רשתות חברתיות דומה לצריכה בלתי סבירה של קוקה קולה.

"פייסבוק וטוויטר מרמים את המוח וגורמים לו להאמין כי תקשורת דיגיטלית מספקת את צרכים חברתיים של תלמידים", טוענים קולדינג-יורגנסון ועמיתו. "עם זאת, הגוף יודע שהוא יושב על כסא, לא מרגיש את התקשורת הבלתי מילולית, לא חש קרבה וריח של אנשים אחרים. זה בדיוק כמו לשתות קוקה קולה ולדמיים שהגוף סופג מספיק חומרים מזינים וויטמינים.

News.ru טוענים כי מוקדם מדי לשפוט האם רשתות חברתיות מאיצות התפתחות של משבר זהות או להיפך, עוזרות להתגבר עלו, בדיוק כפי שעדיין אין תשובה חד משמעית לשאלות כמו השפעת הטלפונים הסלולריים וג'אדג'טים נוספים על הבריאות, פשוט בגלל העזר סטטיסטיקה רפואית מהימנה, שבכדי לאסוף אותה יש צורך בלפחות 50, ועדיף - 100 שנה של מדידות. לכן, לדעת חוקרים רבים, דור הפסיכיאטרים הנוכחי לא יסייע לאנשים בפתרון בעיות פסיכולוגיות הקשורות באינטרנט.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully