וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היי זאת שלי, אתה חסום

עידו קינן

22.8.2012 / 12:15

שלי יחימוביץ', אופיר אקוניס, עיריית תל אביב ואפילו רובי ריבלין חסמו אנשים מלהגיב להם בפייסבוק. הפתרון: מלחמה ויראלית

"שמעתי שהתחלת לעבוד בכנסת. איך הולך באמת, האם יש אמת במה שאומרים על העבודה במשכן? זה נכון שאם גונבים מהקופה כסף, לבוס לא אכפת? באמת משתינים שם על הלקוח?"

דור מוסקל מפרסם בדפי פייסבוק של פוליטיקאים ישראלים מכתבים משונים, כמו המכתב לח"כ מירי רגב שממנו הציטוט לעיל. "עמודי הפייסבוק שהפוליטיקאים השונים פותחים מטשטשים את הגבולות ביניהם לבין שאר העם", הוא מסביר, "ואני חושב שהשילוב של נונסנס ושל השפה הישירה במכתבים שלי מצמק ומחזיר את מכובדינו לגודלם הטבעי, בין אם זה אנשים שאני מסמפט יותר כמו הנשיא שמעון פרס ובין אם זה אנשים שאני פחות אוהב ולא נזכיר שמות מירי רגב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפוליטיקאים בפייסבוק כי כולם בפייסבוק

מוסקל כתב בין היתר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הפנים אלי ישי, ראש האופוזיציה לשעבר שלי יחימוביץ' והמתמודד הטרי יאיר לפיד. רק רגב חסמה אותו. "זה לא מפתיע", הוא אומר, "היא אף פעם לא הביעה תמיכה גדולה מדי בכל הנושא".

אבל אישי ציבור ורשויות שלטוניות חוסמים לא רק טרולים שמשתעשעים על חשבונם, אלא גם אנשים שמשתתפים בדיונים ומותחים ביקורת. כך עשה ח"כ אופיר אקוניס, שחסם את ישי אולצ'יק לאחר שזה כינה אותו "פופוליסט" והפריך את טענתו שארגון "רופאים לזכויות אדם" לא גינה את הטבח בסוריה.

"אני מרגישה שהכניסה של הפוליטיקאים ורשויות השלטון לפייסבוק לא התבצעה בגלל מדיניות מכוונת שמישהו נתן עליה את הדעת, או בגלל הפנמה אמיתית של הצורך באינטראקציה עם הציבור ורצון לשמוע מה יש לו לומר. וזה מקור הבעיה", טוענת ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, מחברת הספר "מדיניות ממשל פתוח בישראל" בהוצאת המכון הישראלי לדמוקרטיה. "צריך לזכור שהסיבה שבגללה הם משתמשים בעיקר בפייסבוק היא שהקהל שלהם נמצא בפייסבוק, ומדובר פה בסחף של יוזמות 'גם אני' - כולם נמצאים בפייסבוק, המתחרים שלי, העמיתים שלי, אז גם אני אהיה שם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קשר עם הציבור או קשר עם ציבור הבוחרים?

בחירתם של אישי ציבור, פוליטיקאים וגופים ציבוריים לתקשר עם הציבור באמצעות פלטפורמה מסחרית מעוררת סוגיות אתיות, ציבוריות, משפטיות ונורמטיביות שטרם לובנו. למשל, העובדה שהפעילות שם ממומנת מכספי ציבור. "הייתי מוציא מכתב תלונה נגד ח"כ אקוניס ליועץ המשפטי לממשלה בגין החסימה", הציע עו"ד אסף אבן-חן לאולצ'יק החסום. "יש להם תקציב קשר עם הציבור, לא קשר עם ציבור הבוחרים".

אבן-חן חסום מלהגיב בדפי הפייסבוק של הח"כים יצחק הרצוג ושלי יחימוביץ' ושל יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין, לדבריו בשל "שאלות נוקבות שהעלתי שהם לא אהבו". פניותיו לגורמים שונים נענו בתשובות שהבהירו לו שהם לא רואים בכך בעיה. מלשכת היועץ המשפטי לכנסת כתבו לו שחסימתו אינה מנוגדת לחוק, ומזכ"ל מפלגת העבודה, חיליק בר, כתב לו: "ככל שמדיום זה הינו ציבורי, הוא גם מאוד אישי, ועל כן מאפשר בחוקי המשחק שלו חסימת כל חבר, ועל כן אין זה מעשה לא חוקי כפי שאתה מגדיר אותו ובטח לא מעשה המצדיק פנייה לערכאות משפטיות".

גם עיריית תל אביב חסמה את אבן-חן, בסמוך לתחילת המחאה החברתית בשנה שעברה, לטענתו בגלל מאבקים שהוא מנהל נגדה, כמו ערעור על איסור הקמת האוהלים בשדרות רוטשילד וניסיונות לשכנע את המשטרה לחקור את ראש העיר רון חולדאי בטענה לשחיתות. תקנון השימוש בדף הפייסבוק של העירייה קובע: "1. משתמשים בשפה בוטה/אלימה ו/או משתמשים המציפים בהודעות זהות, ייחסמו מהעמוד 2. העמוד פתוח לכתיבת הודעות חדשות, תגובות שאינן קשורות לנושא הפוסט יימחקו. 3. לא יינתן מענה לתושבים שאינם מזדהים בשמם". דרישתו של אבן-חן מדובר העירייה להסיר את החסימה סורבה, ופנייה לשר הפנים טרם נענתה.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו מעודדת שיח פתוח וחופשי עם תושבי העיר וכך גם מדיניותה בניהול דפי הפייסבוק אותם היא מפעילה. העירייה אינה מוחקת תגובות וחוסמת משתמשים למעט מקרים חריגים ומקפידה להגיב ולהשיב לטענות, ביקורת ופניות תושבים המפורסמות בדף. עד היום נחסמו גולשים בודדים מכתיבה בעמוד לאחר שהפרו פעם אחר פעם את כללי ההתנהגות והוזהרו טרם החסימה".

אבן-חן מתכוון לבקש מהיועץ המשפטי לממשלה לחקור את הנושא ולכתוב הנחיות בנוגע לחסימת אזרחים בדפי פייסבוק של ח"כים ונבחרי ציבור אחרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעגל שלם של חוסר חשיבה אסטרטגית

"מי בארגון מוסמך לפתוח דף פייסבוק עבור הארגון, מי אחראי, עם מי הוא צריך להתייעץ?", תוהה ד"ר שוורץ-אלטשולר. "זה מצטרף למעגל שלם של חוסר חשיבה אסטרטגית – מה קורה כשהשלטון עושה שימוש בכלי מסחרי של מדיה חברתית כדי לנהל את השיח הציבורי. אנחנו יודעים מה קורה בטלוויזיה – יש רגולציה מאוד כבדה. אבל בפייסבוק מי שקובע זו חברת פייסבוק עצמה, לא הציבור ולא המדינה".

- מה אפשר לעשות?

"אפשר היה לפתור את זה אם המדינה הייתה אומרת שכל הגופים השלטונייים נכנסים ביחד לפייסבוק, והמדינה תנהל מו"מ מול פייסבוק על תנאי השימוש. אבל בגלל שכל רשות נכנסה בעצמה בלי תכנון, זה הפך לבעיה. מחיקת הפוסטים היא רק קצה הקרחון של הרבה שאלות שיתחילו להתעורר עכשיו".

- מותר לנציג ציבור או גוף שלטוני לחסום משתמש בפייסבוק?

"לפי הכללים של אותו אתר מדיה חברתית מסחרי, התשובה היא שכמו שלי מותר בתור אדם פרטי לחסום אותך, כך מותר להם לחסום אותי. הבעיה היא שהם פועלים כמשתמשים פרטיים. איסור על גוף שלטוני לעשות שימוש כזה או אחר בחסימה בפייסבוק – זה חוק שלא יעבור, כי זה חוק שבו הח"כים נתונים בניגוד עניינים, הם לעולם לא יחוקקו חוק שאמור לסתום להם את הפה או להגביל את יכולתם לנהל אינטראקציה. זה כמו שתנסה לחוקק חוק שיוריד ב-90% את מימון המפלגות".

הרגולציה תתבצע על ידי אומת הרשת, מאמינה שוורץ-אלטשולר. "אנחנו לומדים יותר ויותר שכוחה של המדיה החברתי הוא במשתמשים שלה. ולכן להתחיל לקבוע כללי חוק או אפילו אתיקה שלא ייאכפו זה דבר שהוא מיותר. אני חושבת שהפוליטיקאים ילמדו בדרך הקשה שהשוט של משתמשי הפייסבוק – ויראליות של צילום עמוד פייסבוק שהוסרה ממנו תגובה או עדות של משתמש שנחסם, כשהם תופסים תאוצה – זה יהיה עונש חמור הרבה יותר מאשר כל חוק כזה או אחר שאכיפתו מוטלת בספק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully