וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קסדת הובדינג: הקסדה הבלתי נראית

עידו קינן

29.8.2012 / 9:43

שתי סטודנטיות לעיצוב תעשייתי פתרו את בעיית חוסר הקוליות של קסדות בעזרת קסדה מסוגננת שמקיפה רק את הצוואר

חוק הקסדות הישראלי היה קצר ימים – הוא נכנס לתוקף ב-2007, וב-2011, בעקבות מאבק ציבורי וטענה לפגיעה בקידום הרכיבה על אופניים, צומצם כך שיחול על קטינים בלבד. בשוודיה הסדר היה הפוך: בתחילת 2005 נכנס לתוקף חוק שקובע שרוכבי אופניים עד גיל 15 חייבים לחבוש קסדה (אבל קנס אפשר לתת רק להוריהם ורק אם רכבו איתם). כשהתעורר דיון ציבורי לגבי החלת החוק גם על גולגולות מבוגרות יותר, תרס אלסטין ואנה האופט נבהלו: זה לגמרי ישבש להן את הסטיילינג. שתי הסטודנטיות לעיצוב תעשייתי באוניברסיטת לונד, שחברו לכתוב יחד תזה על קסדה חלופית, מנהלות שבע שנים אחר כך את חברת Hövding בת 16 העובדים ומוכרות את הקסדה הבלתי נראית שלהן ברחבי אירופה.

הובדינג היא מילה שוודית שמשמעותה צ'יף, כלומר ראש או מנהיג. קסדת הובדינג נראית כמו קולר גדול ומגושם, או גרסה מרווחת מאוד של התקן לקיבוע צוואר פגוע. בקסדה מותקנת סוללה נטענת וחיישנים, מד תאוצה וגירוסקופים, שעוקבים אחרי תנועת הגוף של הרוכב. אלגוריתם ששולט בקסדה מזהה תנועות לא טבעיות, כמו נפילה או תאונת דרכים, ומפעילות מנגנון שדוחס גז הליום מתוך כלי קיבול אל כרית אוויר בצורת קסדה, שנפלטת החוצה מהקולר ומגינה על ראשו של הרוכב. בניגוד לקסדה רגילה, את הובדינג צריך לטעון בחשמל – חיווי קולי וחזותי מודיעים למשתמש כשהסוללה מתחילה להתרוקן – וצריך לזכור להדליק אותה לפני שמתחילים לנסוע, ולכבותה בסוף הנסיעה.

קסדה שאנשים יחבשו מרצונם החופשי

קסדות אופניים אינן נוחות לחבישה ולנשיאה. קסדת הובדינג מוצגת כנוחה יותר לנשיאה, כי היא לא קשיחה ולא תופסת נפח בגודל של ראש וקצת, ונוחה יותר לחבישה, משום שהיא מקיפה רק את הצוואר ולא את הראש והפנים. משקלה, 700 גרם, אמנם גבוה מזה של קסדה רגילה, ששוקלת כ-150 גרם, אבל היא לא יושבת על הראש אלא על הכתפיים, איבר שמורגל יותר בנשיאת משקל (כמו תיק גב, למשל). האלמנט האופנתי בה הוא כיסוי, שאפשר להחליף כדי להתאים ללבוש, ולהסיר כדי לכבס.

"כשהתחיל דיון בתקשורת אם צריך להרחיב את החוק לרוכבים מבוגרים, זה גרם לנו לחשוב, 'אומייגאד, מה נעשה?' הרגשנו שחוק הקסדות יגרום לנו להפסיק לרכוב", מספרת אלסטין בראיון טלפוני.

- למה?

"מסיבות אישיות ורגשיות. אתה מנסה להביע את עצמך בסטייל האישי ובבגדים ואקססוריז, והקסדה משבשת את כל הלוק. היא גם לא הולכת עם בגדי היום-יום שלי. אני מרגישה גיקית לחבוש קסדה, ולשים אותה על הראש גורם לי להרגיש שוב כמו ילדה, כשההורים שלי הכריחו אותי לחבוש קסדה כדי שאהיה בטוחה". באתר השתמשו המייסדות במילים יותר בוטות: "אנשים כמונו", כתבו, "לא ייתפסו מתים בקסדת קלקר".

"20% מהרוכבים בשוודיה חובשים קסדה והאחרים בלי", היא מספרת. "דיברנו עם רוכבים ושאלנו אותם מה הבעיה שלהם עם הקסדה. כסטודנטיות לעיצוב תעשייתי, היינו בזמן הנכון ובפורום המתאים להעמיק ולחקור את האפשרויות לפתח משהו חדש, קסדה חדשה שתהיה אטרקטיבית לאנשים, שיחבשו אותה מרצונם החופשי, גם בלי שהחוק יחייב אותם. עבדנו לגמרי לבד על התזה הזאת, בלי מנחה. היינו חופשיות לעשות מה שרצינו, ולהפוך את הקונספט על ראשו כדי לחשוב מחוץ לקופסה. זה גרם לנו לדחוף את הרעיונות, לעשות את זה יותר מהפכני".

- אילו רעיונות עברתם?

"היו לנו כמה קונספטים. אחד היה מתקפל, אחד היה קסדה שהייתה רזה יותר ונראתה כמו כובע. עבדנו הרבה עם חומרים חדשים. שלב סיעור המוחות היה קשה. היו הרבה רעיונות, אבל במהרה הבנו שהפתרון צריך להיות כרית אוויר, ושזה יפתור הרבה מהבעיות שיש לרוכבים עם קסדה מסורתית. זה היה קונספט מעניין, ולכן החלטנו להמשיך איתו". ב-2006 זכו השתיים בתחרות הון סיכון בפרס בגובה 200 אלף קרונות שוודיות (כ-120 אלף שקל) והקימו את החברה.

לא פתרון קסם

הובדינג מתוכננת לפעול רק בזמן תאונה שמסכנת את ראשו של הרוכב. יש, באופן טבעי ולמרבה הצער, מקרים שבהם הקסדה כושלת ולא מופעלת בזמן. "אין 100% בשום דבר, כמובן", אומרת אלסטין, אך מדגישה כי "מבחינה בטיחותית זה הרבה יותר בטוח מכל קסדה שיש בשוק. היה מבחן קסדות גדול שעשתה חברת ביטוח גדולה בשוודיה, וקבעו שהמוצר שלנו טוב פי 3 מהקסדות הקיימות בשוק".

הובדינג, כמו כל קסדה, היא מוצר של תאונה אחת, "אבל אם היית מעורב בתאונה, אתה יכול לשלוח את הקסדה ולקבל הנחה על קסדה חדשה", אומרת אלסטין. "בשוודיה, חברת הביטוח תממן לך את הקסדה החדשה".

כמו קסדת אופניים רגילה, גם הובדינג היא לא פתרון קסם שיציל את חייכם במקרה של תאונה קשה. אלסטין: "יש תאונות שבהן רוכבים נפגעים ממכונית ב-100 קמ"ש, ובתאונה כזאת הגוף שלך יספוג הרבה פגיעות באיברים פנימיים, וקסדה בכלל לא תעזור. כל מה שאני יכולה להגיד זה שאני יודעת הרבה על תאונות אופניים, ולא הייתי משתמשת בשום מוצר אחר. בולם הזעזועים הגזי הרבה יותר יעיל מהקלקר בקסדות".

- יש מתחרים, מעתיקנים?

"עד כה לא. יש לנו כמה פטנטים שמכסים את המוצר, אז כרגע אנחנו בטוחים. אבל אני בטוחה שיהיו בעתיד. יש כבר יישומים לכריות אוויר מחוץ לתעשיית הרכב – יש תיק גב עם כרית אוויר למי שנקלע למפולות, אתה יכול למשוך בחוטים ולהחליק על המפולת; יש כריות אוויר לרוכבי סוסים, להגן על הטורסו. אבל טכנית הן שונות, אתה מחובר בחוטים לאוכף, כשהקשר מתנתק זה מתנפח; יש קסדת אופנוע שהיא קסדה רגילה עם כרית אוויר שמגינה על הצוואר והכתפיים. אני חושבת שלקסדת האופנוע יש אלגוריתם, אבל היא פועלת רק אם אתה מתרסק לתוך משהו, לא אם אתה נופל לצד. זה לא אלגוריתם מתוחכם כמו שלנו.

- תעשו קסדות גם לאופנועים?

"בטח. הרבה אנשים אומרים לנו שצריך לעשות לאופנועים, לרכיבה על סוסים וכו'. עד כה התרכזנו במוצר הזה, ואנחנו חברה של 16 אנשים וזה הולך להיות מושק בכל העולם, והידיים שלנו מלאות. כרגע אנחנו מוכרים בשבדיה, נורבגיה ודנמרק. השלב הבא יהיה גרמניה, בריטניה, צרפת. אנחנו עובדים במהירות המירבית, כי רוכבי אופניים צריכים את המוצר".

הובדינג הציגה השבוע את היכולות של הקסדה הבלתי נראית באירוע גרילה בסטוקהולם. מול קהל עוברים ושבים, ולצלילי צופר אמבולנס שהגיעו מאייפון מחובר למגבר, רוכבי אופניים ביצעו התנגשויות מכוונות ונפלו על המדרכה, כשהקסדות הבלתי נראות שלהם מתנפחות ומגינות על המוח שאינו מספיק חכם להימנע מרכיבה על אופניים מלכתחילה. אם השתכנעתם, תוכלו להזמין קסדה דרך אתר הובדינג ב-4000 קרונות (כ-2400 שקל) לחתיכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully