וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינטרנט הזה, זה לא יתפוס

עידו קינן

8.9.2012 / 12:02

האם הסאן הבריטי לעג ב-1991 לאפשרות שהאינטרנט תשנה לנו את החיים? לפי תיעוד שפורסם - כן. לפחות עד שקוראים את האותיות הקטנות

"?World Wide What", שאלה הכותרת הראשית המזלזלת בגליון ה-20 במאי 1991 של הצהובון הבריטי הסאן, מעל לכותרת המשנה הלעגנית "'רשת' מחשבים תשנה חיים של מיליארדים (כן, בטח)". הטוויטרספירה שיתפה אתה כתבה וצחקה על הסאן הטיפש וקוצר הרואי ההיסטורי שלו. הבדיחה היא עליהם: העמוד מפוברק.

הכתבה המדוברת עסקה ב"גיק המחשבים" טים ברנרס-לי בן ה-35, שהמצאתו, ה-World Wide Web (רשת העמודים והאתרים שפועלת על גבי האינטרנט, שאנחנו נוהגים לכנות בטעות "אינטרנט"), איפשרה למשתמשי מחשבים לצפות במסמכים ובתמונות שאחרים שיתפו ב"סייברספייס" (המרכאות במקור). "הוא משתמש במערכת ה'אינטרנט', שעד כה מחברת רק אקדמאים אבל יכולה לבסוף לכלול את כולם", נכתב שם. מדען אנונימי מצוטט כאומר "זה יכול להיות ענק. הרעיון שזרים מרחבי העולם יחלקו רעיונות באופן מיידי מסעיר את המחשבה", ומדען אנונימי אחר שמפקפק בכך: "הם אמרו שמחשב הסינקלייר C5 ישנה את העולם. עכשיו אתה צריך להתאמץ כדי לתת אחד בחינם". בסוף הידיעה יש הפניה ל"חידת ה'אי' מייל" בעמוד שמונה.

הרמז הבולט לזיוף הוא שם הכתב, "דוט קום". רמזים נוספים: העיצוב העדכני מדי של שער העיתון מלפני 21 שנים, והעובדה ששרת הרשת הראשון אמנם הופעל כבר בשנת 1990, אבל ברנרס-לי הכריז בפומבי על הוורלד ווייד ווב בקבוצת הדיון alt.hypertext רק בתחילת אוגוסט 1991, חודשיים וחצי אחרי מועד הפרסום של הכתבה לכאורה.

"הטוויטריסטים האמינו לעמוד הרשת המבודח שלנו"

מפעיל הטמבלר "האם טוויטר טועה?" סיפר שמדובר בשער מפוברק שהסאן עצמם יצרו, במסגרת פרויקט Hold Ye Front Page, שמציג את ההיסטוריה של העולם כפי שהיא היתה נראית אם הסאן היה מסקר אותה (למשל: שער שהוקדש למפץ הגדול – "הסיפור הנפיץ המלא – עמ' 4-32").

בסאן צחקו על הגולשים הפתיים, ופרסמו כתבה באתר תחת הכותרת "הטוויטריסטים האמינו לעמוד הרשת המבודח שלנו". הכתבה, בחתימת דוט קום, מספרת שעמוד השער המפוברק לקוח מהספר "צעדי ענק" שיצא ב-2006, שהופיע גם ב-Hold Ye Front Page. "למרות רמזים ברורים, כולל העובדה שהסיפור נכתב על ידי העיתונאי הבדיוני דוט קום, לגיונות של מצייצים חשבו שהוא מהסאן האמיתי", נכתב שם. "הם נהנו מלטנף עלינו על שהקלנו ראש בפוטנציאל העצום של הרשת. חלקם הבינו בסופו של דבר שהם עשו מעצמם צחוק".

מכירים את הפתגם הזה עם האבנים ובית הזכוכית? מוקדם יותר השבוע פרסם הסאן ידיעה שלפיה ברוס וויליס מתכנן לתבוע את אפל לאחר שגילה שלא יוכל להוריש למשפחתו את השירים שרכש באייטיונז. אשתו של וויליס, אמה המינג-וויליס, הכחישה את הסיפור בטוויטר שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully