וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה נגד אפל: עכשיו הקומיקס

עידו קינן

9.9.2012 / 16:15

מתנגד להסכם פשרה בתביעה נגד אפל בחר להגיש לבית המשפט את חוות דעתו באמצעות קומיקס

הוצאות הספרים הגדולות אימצו ב-2010 את "מודל הסוכנות", מדיניות של חנות הספרים המקוונת אייבוקסטור של אפל, שבה ספר דיגיטלי חדש מתומחר ב-13-15 דולר, והמו"ל משלם לאפל עמלה של 30% על המכירה. אחר כך דרשו ההוצאות מאמזון ומקמעונאי ספרים דיגיטליים אחרים לחתום על הסכם חדש, שיעביר אל ההוצאות את השליטה בתמחור הספרים. הדבר מונע מהקמעונאיות להתחרות זו בזו על כספם של הצרכנים, ובכך הופך אותן לצינור בלבד, ואת הוצאות הספרים לקמעונאיות בפועל.

משרד המשפטים האשים את ההוצאות ואת אפל בתיאום מחירים, שנועד להעלות את מחירי הספרים הדיגיטליים ולגרום לצרכנים לשלם עשרות מיליוני דולרים יותר ממה שהיו משלמים אלמלא התיאום. שלוש הוצאות, הרפרקולינז, האצ'ט וסיימון ושוסטר, גיבשו הסכם פשרה עם משרד המשפטים, שבמסגרתו יבטלו את החוזים עם אפל ועם קמעונאים אחרים שמגבילים את יכולתם של הקמעונאים לקבוע את התמחור, ושאוסר על מכירת הספר במחיר נמוך יותר על ידי קמעונאים מתחרים.

עו"ד בוב קוהן, מנכ"ל חברת רויאלטי שייר למיקור חוץ של טיפול תמלוגים, ביקש להגיש חוות דעת נגד ההסכם כידיד בית המשפט (Amicus Curiae). דניס קוט, שופטת בית המשפט הפדרלי המחוזי במנהטן, התירה זאת, בתנאי שלא יחרוג מחמישה עמודים. קוהן, שהטיעונים שלו נגד הפשרה החזיקו 93 עמודים, החליט להחליף את הטקסט בקומיקס. "חשבתי על הרעיון להשתמש בתמונות אשר, כפי שאנחנו יודעים, מציירים אלף מילים", הסביר בראיון לניו יורק טיימס. הוא פנה לבתו, שלומדת קולנוע בהרווארד, והיא קישרה אותו לסטודנטית ג'וליה אלכסייבה שלומדת איתה. קוהן דיבר עם אלכסייבה על הנושא, שלח לה תסריט והיא איירה אותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תביעה בציורים - כך זה נראה. מתוך הקומיקס שהגיש קוהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זה בלתי אפשרי לספר סיפור מורכב בחמישה עמודים בלבד"

"חמישה עמודים?", שואל קוהן המצויר את השופטת קוט המצויירת בפריים הראשון של הקומיקס. "חמישה עמודים", היא משיבה. בפריימים הבאים נראה קוהן מקליד את טיעוניו לתוך הלפטופ. אישה נכנסת לחדר ושואלת על מה הוא עובד. הוא משיב לה, ובשיחה ביניהם מסביר חלק מטיעוניו. השיחה ביניהם נמשכת למחרת על ספסל ציבורי. בסוף השיחה, כשהאישה מבינה את טיעוניו ומשלימה אותם, הוא אומר לה: "היית צריכה להיות עורכת דין". "לא, לא בשבילי", היא עונה. "למה לא?" "אני סופרת", היא עונה וקורצת, "וזה בלתי אפשרי לספר סיפור מורכב בחמישה עמודים בלבד!"

התובעים במשפט לא ראו את חוות הדעת של קוהן בעין יפה. "חוות הדעת של מר קוהן מתרכזת בעיקר ב(1) ביקורת על הסמכויות ותחום השיפוט של המדינה בהגשת התלונה (2) הבעת תסכול על הוראת בית המשפט לפיה חוות הדעת תוגבל לחמישה עמודים".

ביום חמישי שעבר אישר בית המשפט את הסכם הפשרה. בקיץ הקרוב יפתח המשפט של החברות שסירבו להצטרף להסכם הפשרה – אפל, פינגווין גרופ USA ומקמילן.

  • עוד באותו נושא:
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully