וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטופחאם: כך מחנכים ברוסיה נהגים עבריינים

עידו קינן

11.9.2012 / 12:46

קבוצת אקטיביסטים רוסים הכריזה מלחמה על נהגים שמזלזלים בחוק. את פעולות התגמול הם מתעדים ומעלים ליוטיוב

סרטון: גבר נשען על מכסה מנוע של טויוטה כסופה, שחונה במאונך לשורת מכוניות וחוסמת את יציאתן ואת הכביש. אדם בטרנינג אפור עם לוגו אדום ומדבקה ענקית בידו מבקש ממנו להזיז את המכונית. בעל המכונית מסרב. המדבקה נשלפת ומודבקת על השמשה הקדמית – היא כל כך גדולה שהיא מכסה חצי ממנה. הכיתוב עליה אומר: "לא אכפת לי כלום, אני חונה איפה שבא לי!". בעל המכונית מתנפל על המדביק ומתחיל להכותו. שני גברים נוספים, אחד בטרנינג דומה ומצלמפון שלוף שמתעד את האירוע והשני במעיל שחור, נחלצים לעזרתו. בעל המכונית שולף אקדח. השלושה מכניעים אותו וגבר נוסף במעיל עור שחור מחלץ מידו את האקדח, ואז מגיעה המשטרה.

ברוכים הבאים לערוץ היוטיוב של "СтопХам" ("סטופחאם"), קבוצת אקטיביסטים רוסים שהכריזו מלחמה נגד נהגים שמזלזלים בחוקים ופוגעים באחרים בנסיעה על מדרכות, חניה במקומות אסורים וכדומה.

סטופחאם ("עצור את החצוף" בתרגום חופשי), שבראשה עומד דמיטרי חוגונוב, הוקמה לפני שנתיים על ידי נאשי (בעברית: "שלנו"), תנועה שקמה ב-2005 בעידוד לשכת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואשר מגדירה עצמה "תנועת צעירים אנטי-פשיסטית דמוקרטית". שיטות הפעולה של פעילי סטופחאם: פניה מנומסת לנהגים להפסיק את התנהגותם הפסולה, הדבקת מדבקות, חסימת מכוניות בגופם וריסוס קצף לכיבוי אש. וכמובן: תיעוד העבירות והעבריינים בווידאו ופרסום באינטרנט, טקטיקה שמכונה "שיימינג" (ביו?ש בעברית).

הבחור ששלף אקדח כנראה לא חושש מבושה (או מרשויות החוק), אבל יש אנשים שזה מפחיד אותם. "תמחק עכשיו את מה שצילמת! כאן, שאוכל לראות", דורשת אישה שהתעקשה להחנות את הלקסוס השחורה שלה במקום אסור במוסקבה, למרות שפעילי סטופחאם מסבירים לה שיש בקרבת מקום חניה חוקית ופנויה. לפי הסרטון, היא מסרבת לזוז וממשיכה לצעוק: "תמחק את ההקלטה כאן ועכשיו! שלא תעיז לשים את זה ביוטיוב! אני נשבעת, אני אמצא אותך בכל מקום. יש לך מושג עם מי אתה מתעסק? אני אתלוש לך את הגפיים!". הוא העיז.

סטופחאם העלו את הסרטון ליוטיוב בתחילת מאי, והוא נצפה 5.6 מיליון פעמים, וקיבל שם 36 אלף לייקים מול 1800 דיסלייקים בלבד. "יש מגרש חניה נפלא ב-50 רובל ליד מרכז הסחר", סיפר דובר נאשי, איליה פדייב, ליומון קומרסנט. "ניגשנו לאחת מעברייניות החניה, אישה בלקסוס שחורה, וביקשנו ממנה להזיז את רכבה. בתגובה היא התחילה להעליב אותנו והתקשרה לקרובי משפחה של חברים. כמה בחורים הגיעו בפורשה שחורה ומיד התחילו בקטטה".

האישה המצולמת היא מדינה מינגייב, אשתו של תמרלן מינגייב, סגן השליח הצ'צ'ני הנשיאותי לרוסיה. בהמשך הסרטון היא נראית מדברת בטלפון וקוראת למישהו לבוא. זמן קצר אחר כך עצרה לידם בחריקת בלמים פורשה קאיין, ואחריה האמר ו-SUV, מהם יצאו 15 אנשים, בהם אסלאם, בנם של המינגייבים. האנשים יצאו מהמכוניות והתחילו להכות את פעילי סטופחאם. הקטטה נמשכה כעשר דקות עד להגעת המשטרה, שפתחה בהמשך בחקירה פלילית.

נשיא צ'צ'ניה, רמזן קדירוב, אמר לסוכנות אינטרפקס: "אני זועם על השפה שבה השתמשה מינגייבה. אישה צ'צ'נית, אמא צ'צ'נית, לא צריכה לדבר ככה. זו שפה וולגרית. היא התנהגה בצורה מגונה. כצ'צ'נית, היא צריכה לדעת שזה נוגד את הנורמות המוסריות שלנו". אמר ופיטר את סגן השליח מינגייב. עם זאת, קדירוב טען לפרובוקציה רוסית: "יותר מ-20 צעירים העליבו את מינגייבה ולא הגיבו לנכונות שלה להזיז את הרכב. הם רצו עימות, יחסי ציבור. ברור שמישהו מוציא אותם לרחובות. מישהו עומד מאחוריהם. הסרטון באינטרנט השמיט את תגובתה השלווה של מינגייבה".

הסרטונים של סטופחאם הם טיפה בים – כבישי רוסיה מצולמים כל הזמן, ואנחנו לא מדברים על מצלמות מהירות. שוטרים מושחתים שעוצרים נהגים בהאשמות שווא על עבירות תנועה בנסיון לקבל שוחד, חברות ביטוח שמסרבות לשלם במקרה של תאונה ואזרחים שמביימים תאונות דרכים כדי להונות את חברות הביטוח, מביאים נהגים רוסים רבים להתקין במכוניותיהם מצלמות לוח מחוונים דיגיטליות, שמצלמות בלי הפסקה. בזכותן מלאה הרשת בתיעודי עבירות תעבורה, עבירות לא תעבורתיות, "תאונות" יזומות ותאונות אמיתיות. כאן אפשר לקרוא עוד על תופעת ה-dash-cams, וכאן לראות עוד ועוד סרטונים. סעו בזהירות.

עזר בהכנת הידיעה: הבלוגר אלכס טורובסקי

  • עוד באותו נושא:
  • סטופחאם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully