וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאפל לא נפל הבורג

עידו קינן

15.9.2012 / 13:20

רוב השמועות לגבי השקת האייפון התבררו כנכונות, אבל על הדרך היו גם שמועות סרק ומתיחות. כמו זו על הבורג החדש והייחודי של החברה

עכשיו, לאחר שהאייפון 5 הוכרז ושם קץ לגל השמועות אודותיו - שרובן התבררו כנכונות, נחמד להיזכר בתקרית אחרת שקשורה לאפל ולשמועות על החומרה שלה. אי אפשר לתרגם כראוי את הכותרת שנתנו בחברת ההפקה השבדית Day4 למתיחת אפל שלהם, שעושה שימוש במשמעות הכפולה של המילה screw – "בורג" ו"לדפוק" – אבל המסר ברור. רשת שלמה, על גולשיה, בלוגריה ואתרי החדשות שלה, נפלה בפח ודנה בלהט בפיתוח הדרקוני החדש של אפל: סוג חדש של בורג, שימנע ממי שאינו מורשה לכך על ידי החברה לפתוח אותו ולגשת לקרביהם של הגאדג'טים של החברה, כמו אייפון, אייפד, מקבוק ואחרים.

המתיחה נשתלה לפני כחודש, כאמור, בקבוצה המוקדשת לאפל באתר קבוצות הדיון רדיט. "חבר צילם לפני זמן מה בחברת הפרי ההיא, נראה שהם אפילו יוצרים את הברגים בעצמם", כתב המשתמש thrownawayyesok, וצירף לינק לאתר שיתוף התמונות imgur, שם הופיע תצלום של מסך מחשב שעליו הודעת אימייל ובתוכה תמונה של בורג שראשו אינו דומה לאלו של ברגים מוכרים בשוק, כמו פלוס, מינוס וכוכב, אלא ראש אסימטרי. "פיתוח בורג אסימטרי", נכתב בראש האימייל, ובגופו "היי [מילה מחוקה], זה הרינדור העדכני מ[מילה מחוקה] שאנחנו עובדים עליו, הוא אסימטרי לחלוטין ואין עדיין כלים מוכרים שפותחו עבורו. בברכה, [מילים מחוקות]".

גולש מודאג שאל, "הוא יודע שאתה משתף את זה ברדיט? אפל מאוד חשאית ומשהו כזה יכול לגרום לעלות לו במשרתו". הטענה אינה פרנואידית: אפל נוהגת לשמור על סודיות שיא לגבי מוצרים חדשים ובאופן כללי, ונקמנית כלפי מי שמפר סודיות ונאמנות, מתוך החברה ומחוצה לה. thrownawayyesok הרגיע: "הוא קול עם זה, הם היו קקות והוא לא עובד שם יותר". גולש אחר דאג יותר לגבי המידע עצמו: "התמונה הזאת מופצת ברחבי האינטרנט. אתה יכול לספק הוכחה כלשהי לכך שזה עיצוב של אפל?"

בורג כל-כך ייחודי, שאפל תוציא עליו פטנט

התקשורת היתה הרבה פחות זהירה. פיתוח טכנולוגי שנועד להגביל את היכולת להתעסק עם מוצרי אפל? נשמע לגיטימי, זו דרכה של החברה מימים ימימה. לא רק שהיא עשתה זאת בעבר, היא עשתה זאת בעבר עם ברגים ייחודיים. תגובת אפל? מה זה משנה. אם אפל תסרב להגיב על הסיפור, זה יעיד על כך שיש לה מה להסתיר. אם היא תכחיש – היא ודאי משקרת. אז מה אם היוזר שפרסם את התמונה הוא יוזר חד-פעמי, שאין לו שום היסטוריה ברדיט? ודאי מדובר באדם שמנסה להסתיר את זהותו כדי שלא ייתבע על ידי אפל.

"יתכן שאפל עובדת על בורג אסימטרי סודי ביותר כדי לנעול אתכם מחוץ למכשירים לנצח", דיווח אתר חדשות אפל Cult of Mac פחות מ-12 שעות אחרי הפרסום ברדיט. הכתב סייג את נכונות הסיפור, אבל פירט את המאמצים של אפל למנוע פתיחה ותיקון של מכשיריה על ידי גופים חיצוניים. מאז 2009, כתב, משתמשת אפל בבורג שהמציאה עם ראש בצורת פנטאלואוב, שנראה כמו פרח בעל חמישה עלי כותרת מעוגלים, כשבהמשך חברות חיצוניות הוציאו מברגים מתאימים. במקרה הנוכחי, "העיצוב של הבורג האסימטרי נראה ייחודי מספיק שאפל תוכל להוציא עליו פטנט, ולמנוע מחברות חיצוניות למכור באופן חוקי מברגים שתואמים לו", נכתב שם.

מ-Cult of Mac זרם הסיפור לאתרים נוספים. חמישה ימים אחרי הפרסום התוודתה חברת דיי4: "רצינו לבחון כמה קל להפיץ דיסאינפורמציה". הבחירה באפל ברורה: היא החברה הגדולה בעולם, היא קובעת סטנדרטים ומגדירה מחדש את השוק מדי מספר שנים, יש לה קהל מעריצים פנאטים וקהל שונאים פנאטים לא פחות, היא חשאית להחריד, ושמועות עליה מופצות במהירות, במיוחד לפני אירועי השקה מדוברים כמו זה שהתקיים רק השבוע.

"אחר הצהריים אחד ציירנו סקיצה של בורג בתוכנת תלת-ממד, בורג מוזר מאוד שראשו אינו כוכב, טראק, פנטאלואוב או משהו, אלא צורה ייחודית ומאוד בלתי שימושית", כתב לוקאס לינדל בבלוג של דיי4. "רינדרנו את התמונה [עיבוד התרשים לתמונה, ע"ק] שלחנו אותה באימייל לעצמנו, צילמנו את המסך עם האימייל והעלינו אותו באנונימיות לפורום ברדיט". ואז? "ואז חיכינו..."

"אנחנו חייבים להפוך לביקורתיים יותר כלפי מה שאנחנו קוראים"

הפרסומים, מאבחנים בדיי4, סייגו את נכונות הסיפור, ובכל זאת דיווחו עליו וגם דנו בהשלכות של הבורג החדש. "למה ברגי אייפון המותאמים ספציפית של אפל לא יוכלו לעצור את קהילת העשה-זאת-בעצמך", הכריזה כותרת בבלוג גאדג'ט לאב של ווירד, ששיחקה את אותו המשחק ופרסמה את הסיפור תוך כדי פקפוק בו תוך כדי אמירה שזה בהחלט נשמע סביר. כך גם באתר חדשות הטכנולוגיה הבריטי ד'ה רג'יסטר. גם ברשתות החברתיות חגגו על הבורג, כולל סרטוני יוטיוב שבהם אנשים מתייחסים לבורג החדש.

"עם כל צעד שהתרחק מהמקור, התפיסה שהסיפור נכון גברה", כתב לינדל מדיי4. "אנחנו חייבים להפוך לביקורתיים יותר כלפי מה שאנחנו קוראים ולחשוב, 'האם זה סביר?', או 'מה מקור המידע הזה?'". הוא סיים בהתנצלות: "אנחנו רוצים לומר סליחה לאלו מכם שחשו מרומים, אבל הכוונה מאחורי הניסוי הזה עשויה לספק תוצאות לטווח אחר, שנקדיש יותר מחשבה לדברים שאנחנו רואים באינטרנט".

ברוח הספקנות והפקפוק שלינדל הנחיל, אני רוצה להציע כאן סיבה חלופית לניסוי של 4דיי: כשיש לך חברת הפקות שמציעה שירותי גרפיקה ו?וידאו, קשה למצוא שיטת פרסום חינמי רחבה ויעילה יותר מרכיבה על גבה של חברה גדולה, מצליחה, חשאית ומועדת לשמועות כמו אפל.

  • עוד באותו נושא:
  • אפל
  • מתיחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully