וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכניסה לאתר לתומכי זכויות אדם בלבד

עידו קינן

10.10.2012 / 12:29

מנגנון אימות חדש נועד לוודא לא רק שמול המסך ישנו אדם אמיתי, אלא גם שמדובר באדם מוסרי ונוח לבריות

קפצ'ה היא שער שמוצב בכניסה לשירותים מקוונים, שמאפשר לבני אדם לעבור אבל חוסם אורחים ממוחשבים לא רצויים. גירסת קפצ'ה חדשה בשם Civil Rights CAPTCHA לוקחת את ההבחנה הזאת צעד פוליטי אחד קדימה, ומאפשרת כניסה רק למי שהוכיחו שלבם במקום הנכון.

המונח קפצ'ה, שנטבע על ידי סטודנטים באוניברסיטת קרנגי מלון, מורכב מראשי תיבות באנגלית של Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. מטרתו היא למנוע מבוטים לבצע פעולות המוניות בלתי רצויות, כמו הצפת טוקבקי ספאם או העלאת הצעות מחיר במכירות פומביות.

הגירסה הנפוצה של קפצ'ה מציגה טקסט שבו האותיות מעוותות, שבני אדם מצליחים לקרוא בקלות, מקלידים ועוברים את השער, בעוד מערכות ממוחשבות מתקשו לפענחו ונשארים בחוץ. המטרה - למנוע רישום או תגובה אוטומטיים והצפת אתרים דרך המחשב.

קפצ'ת זכויות האדם, שפותחה על ידי ארגון זכויות האדם Civil Rights Defenders, לוקחת את כל הנושא צעד קדימה. היא מתבססת הן על פענוח טקסטים מעוותים והן על הבנה של רגשות אנושיים. אפשר להטמיעה בכל אתר, והשימוש בה הוא בחינם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקפצ'ה מציגה לגולשים מידע על פגיעה בזכויות אדם, ושואלת לתחושתם בנושא, מבין שלוש אפשרויות שמוצגות באותיות מעוותות. קפצ'ה לדוגמה: "הרשויות בבלארוסיה הפסיקו את שידוריהן של יורוניוז וטי.אן.טי, תחנות שהיו מקור חשוב של חדשות עצמאיות. איך זה גורם לך להרגיש?" התשובות האפשריות: "מחורבן מאוד", "צעיר" ו"באמת מרוצה". תשובה "נכונה" תתן לגולש להיכנס; תשובה "לא נכונה" תאלץ אותו לחכות חמש שניות ולענות על שאלה אחרת. בארגון מסבירים שכל העובדות השליליות שמוצגות בקפצ'ה מבוססות על אירועים אמיתיים שבהם הופרה ההכרזה האוניברסלית של זכויות האדם של האו"ם, ולא על הערכים הסובייקטיביים והאישיים של אנשי הארגון.

השיטה מזכירה את מכונת ווייט-קאמפף מספרו של פיליפ ק. דיק, "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?", שעובד לסרט "בלייד ראנר". המכונה דמויית הפוליגרף בוחנת תגובות פיזיולוגיות של הנבחן לשאלות רגשיות פרובוקטיביות, כדי לברר אם מדובר באדם או ברפליקנט.

קפצ'ת זכויות האדם פוגעת בחופש הגלישה של בוטים ואנשים שמאמינים בזכותן של מדינות להתגונן בדרכים קיצוניות. איך זה גורם לכם להרגיש – זעם, תקווה או גלידה תות-בננה?

עוד בנושא:

חידוש טכנולוגי נוסף נועד לעזור בחיפוש נעדרים

  • עוד באותו נושא:
  • capcha

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully