וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספאם שפיר: מפלגת העבודה מציפה בספאם את מתפקדיה

עידו קינן

13.11.2012 / 11:09

סתיו שפיר, מיקי רוזנטל והיו"ר שלי יחימוביץ' עצמה הם רק חלק מאנשי מפלגת העבודה שמציפים את המתפקדים בספאם

"התקשרו אלי כרגע מהמטה של סתיו שפיר *לשיחה*. שפיר כרגע ירדה בדירוג שלי אפילו מתחת למיקי רוזנטל", כתב בפייסבוק הגולש תומר אשור. כמו שאר חברי מפלגת העבודה, הוא מחוזר על ידי מתמודדים בבחירות המקדימות שיתקיימו בסוף החודש, ומוצף בסמסים, הודעות טלפוניות מוקלטות, שיחות טלפון אישיות ואי-מיילים. רק השיטה הפחות מטרידה, פנייה באי-מייל, אמורה להיפסק בעקבות מכתב מאיים של ועדת הבחירות המרכזית במפלגה, שהגיע אחרי מכתב ממשרד המשפטים.

בניגוד לספאם המסחרי, שנאסר ב-2008 בתיקון לחוק התקשורת, הפוליטיקאים השאירו את הספאם הפוליטי בתחום החוקי. מועמדי העבודה הם לא היחידים שמספימים – בפייסבוק התפרסמו בשבועות האחרונים תלונות על ספאם גם מחברי הליכוד והבית היהודי, לקראת הפריימריז שם.

ספאם מקושר עם נוכלים, עם מפרסמים קטנים, שאין להם תקציב לפרסום המוני יקר דוגמת פרסומות בטלוויזיה, מודעות בעיתונים ושלטי חוצות, ועם מוצרים מפוקפקים, דוגמת תרופות מרשם (ללא מרשם) ותכשירי דיאטה מופלאים. ספאם פוליטי, בניגוד לספאם מסחרי, אינו מוגבל למועמדים אלמוניים או חסרי אמצעים: בין המספימים בעבודה נמנים יו"ר המפלגה ח"כ שלי יחימוביץ', השר לשעבר ח"כ יצחק הרצוג, חבר קדימה לשעבר ח"כ נחמן שי והעיתונאי לשעבר מיקי רוזנטל.

"כל חיי כעיתונאי הקדשתי למאבק למען הציבור. זוהי משימת חיי. המשימה לא השתנתה, אבל הדרך כן", אמר רוזנטל בהודעה מוקלטת שנשלחה לחברי המפלגה. "המטה פועל לפי החוק", מסר בתגובה דובר מטה הבחירות שלו. הוא סירב לאפשר ראיון עם רוזנטל ולהשיב לשאלות בנושא השיחות המוקלטות.

"בקלפי, זכרו איך התייחסו למידע הפרטי שלכם"

מפלגת העבודה סיפקה למועמדים את רשימת החברים בכפוף לחתימתם על התחייבות לשמירה על סודיות. המתמודד עו"ד יהונתן קלינגר, שמרבה לעסוק בסוגיות של פרטיות וספאם, סירב לקחת את הרשימות. "סרבתי לחתום על כתב ההתחייבות לשמירת סודיות כי מבחינתי כל העברה כזו של מידע למועמדים היא פסולה, בלי קשר לכמה המועמד יתחייב לסודיות", כתב בדף הפייסבוק של הקמפיין שלו. "כשאתם באים להצביע בקלפי, זכרו טוב מאוד איך המועמדים התייחסו למידע הפרטי שלכם, מי שלח ספאם, מי החזיק מידע עליכם ומי התקשר אליכם בשישי בצהרים עם הודעה מוקלטת. זה היחס שהוא יתן למאגר הביומטרי, למרשם התושבים, למאגר הילדים המאומצים, לרשומות הביטוח הלאומי".

"עוד לפני הפריימריס, הגיעו אליי כל מיני תלונות מחברים שהתפקדו כדי לתמוך בי שהמפלגה כנראה העבירה את הפרטים שלהם לכל מיני חברי מפלגה", סיפר קלינגר לוואלה! בין השאר, חבריו שהתפקדו למפלגה סיפרו שהחלו לקבל עדכונים מהיו"ר שלי יחימוביץ'. הוא התלונן בחודש מרץ במכתב למזכ"ל מפלגת העבודה חיליק בר, וזה השיב ש"המפלגה מייחסת חשיבות רבה למניעת שימוש לרעה בכתובות הדואר האלקטרוני בפנקס החברים". הוא סיפר כי הוקמה מערכת מרכזית למשלוח הודעות המאפשרת לחברים להסיר את עצמם בקלות, וכי "מאז הקמת המערכת – איש אינו מקבל רשימת כתובות דואר אלקטרוני מהמפלגה. בין אם תאמין או לאו, גם לא יו"ר המפלגה". בר הכחיש שמי שהתפקד למפלגה נרשם אוטומטית לדיוורים של יחימוביץ'.

בניגוד לטענותיו של בר, חברת המפלגה תמר כהן-מרדכי טענה במכתב שכתבה לו, ושפורסם באתר "עבודה שחורה", כי התפקדה למפלגה לפני שנה וכי "במהלך השנה הזאת קיבלתי ממפלגת העבודה, נציגיה, חבריה וגופיה עשרות, אם לא מאות, אי-מיילים וטלפונים ללא הסכמתי המפורשת בכתב. [ההדגשות במקור; ע"ק] הסרתי את עצמי מספר פעמים מרשימת התפוצה, התקשרתי להנהלת המפלגה פעמים רבות – דבר לא עזר. החלטתי לבטל את חברותי במפלגה – אך ורק בגלל ההטרדות הבלתי פוסקות. הובטח לי שכאשר לא אהיה חברת מפלגה לא אקבל יותר אי-מיילים או טלפונים. מאז עברו מספר חודשים ואני עדיין ממשיכה לקבל אי-מיילים". בין השאר סיפרה כהן-מרדכי כי "היום (04-09-12) הוגדשה הסאה כאשר החל מהשעה 20:30 קיבלתי לא פחות מחמש שיחות מוקלטות בקולה של יו"ר המפלגה ח"כ שלי יחימוביץ'". בר התנצל וניסה לעזור, אך התעלם מהטענה לגבי השיחות מיחימוביץ'.

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "יושבת ראש המפלגה כמו גם מזכ"ל המפלגה, אכן מפיצים הודעות לחברי המפלגה הבוחרים. עם זאת, ובניגוד למשתמע מהטענות, טרם צירוף חברים חדשים למייל השבועי של יו"ר המפלגה נשלח מייל המתריע על כך וכן ניתן להסיר בכל עת את השם מהרשימה באופן פשוט וזאת בניגוד למיילים הנשלחים מהמועמדים ללא כל בקרה". דוברי המפלגה ויחימוביץ' לא הגיבו לטענה על השיחות המוקלטות שלה.

הדרך היחידה של המועמדים להציג את עצמם לציבור?

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים נקטה עמדה ושלחה בסוף אוקטובר מכתב שבו הזכירה למפלגות את חובתן לשמור על הפרטיות של פנקס הבוחרים (מאגר מידע של משרד הפנים שמועבר למפלגות) ושל רשימות החברים. "לאחרונה הגיע לרמו"ט מידע על הפצות פנימות של מאגר המידע המכיל את חברי המפלגה", דיווחה רמו"ט. במכתב למפלגות מסביר ראש הרשות, יורם הכהן, כי הפצת פרטי חברי המפלגה למתמודדים לצורך קיום הבחירות אינה חורגת מהמטרה שלשמה הוקם המאגר. אולם הפצה דיגיטלית של המאגר למועמדים רבים, ודרכם לצדדים שלישיים כמו קבלני קולות וספקי שירותי הפצת אימיילים ושיחות מוקלטות, מגדילה את הסיכון לדליפתו ולחשיפת חברותם של אנשים במפלגה, מידע רגיש שדורש הגנה מיוחדת לפי חוק הגנת הפרטיות.

"אני שומע את הטענות על כך שזו הדרך היחידה של המועמדים להציג את עצמם לציבור", אומר חבר המפלגה תומר אשור על הצפת הספאם, "ואני יכול לחשוב על דרכים אחרות, כמו למשל אי-מייל מרוכז מהמפלגה". זו גם ההצעה של רמו"ט: "פתרון אפשרי אחד הינו של הפצת מסרי המתמודדים באופן מרוכז באמצעות מערכת הדיוור של הנהלת המפלגה לחבריה [ההדגשה במקור; ע"ק], ללא צורך בהוצאת רשימת החברים או קובץ כתובות המייל אל מחוץ לארגון", כתב ראש רמו"ט במכתב למפלגות. אם אין אפשרות כזו, "על המפלגה להפיץ לכל החברים שמסרו לה כתובת דוא"ל, הודעה על הכוונה למסרן למועמדים, תוך מתן אפשרות למי שאינו מעוניין בכך להודיע על סירובו", "לכל מועמד יימסר רק החלק הרלוונטי מן הכתובות", ו"כתנאי לקבלת הכתובות, יוחתמו המועמדים על תצהיר" בנוסח דומה לזה שהרשות צירפה בנספח למכתב.

ועדת הבחירות של מפלגת העבודה אימצה את הפתרון. "הגיעו תלונות לידי הוועדה, שעניינן שליחת הודעות דואר אלקטרוני מטעם מועמדים אלה ואחרים בפריימריס לחברי מפלגה, ללא אישור המפלגה [ההדגשה במקור; ע"ק], בניגוד להנחיות קודמות ובחלק המקרים גם בניגוד לחוק", כתב יו"ר הוועדה, יצחק חן, במכתב שנשלח בשבוע שעבר למתמודדים. "לא תותר עוד שליחה עצמאית של הודעות דואר אלקטרוני על ידי המתמודדים בצורה עצמאית ובכוחות עצמם". החלופה שמציגה הוועדה היא אי-מייל מרוכז שיישלח על ידי המפלגה בערך פעם בשבוע, ויכיל לינקים למסרים של המתמודדים השונים. הסנקציות על העוברים על ההוראה "יכולות לנוע מעיצום כספי ועד לביטול המועמדות". כך, המפלגה, ולא המועמדים, היא ששולטת בהעברת המסרים לציבור, והדבר פותח פתח לשימוש לרעה בכוח הזה לקידום או לדחיקה של מועמדים. לא ברור גם מה הצידוק החוקי לאיסור הזה – נטען כי בחלק מהמקרים האימיילים נשלחו בניגוד לחוק, אך לא מצוין על איזה חוק עברו השולחים.

הוועדה קובעת, עם זאת, שמועמד שמחזיק ברשימת אנשים שאישרו לו לשלוח להם הודעות, הוא רשאי לעשות זאת, אך יצטרך להציג את האישורים במקרה של תלונה נגדו. סעיף זה מחזק את המועמדים הוותיקים, שאספו רשימות כאלו לאורך הקריירה הפוליטית שלהם דרך אתריהם הרשמיים, חוגי בית וכיוצא בזה, ופוגע במועמדים החדשים, שמגיעים עם דף חלק.

בלי ספאם - שלא יתלוננו על חוסר שקיפות

"התפקדתי למפלגה כדי להשפיע", כתב בפייסבוק חבר המפלגה ניצן מור-שריד, "ואני בוחר להשפיע בכך שאני לא אצביע למועמדים שמשתמשים במאגר המידע בשביל לזרוק עלי מידע שלא ביקשתי". אבל יש גם דעה מנוגדת. חבר המפלגה אסף הלחמי אומר לוואלה!: " מי שמתפקד לגוף פוליטי ולא רוצה לדעת מה קורה בו, שלא יתלונן אחר כך שהוא לא זוכה לשקיפות, לנאותות, ובשורה התחתונה לדמוקרטיה. כל המתלוננים, ואני עושה הכללה, הם גם כאלה שאומרים 'לא ידענו שיש בחירות למוסדות המפלגה, לא ידענו שנשים משוריינות, לא ידענו איפה הקלפי'. הם לוחצים על כפתור 'הסר אותי' אבל רוצים לקבל את הכל עד סף דלתם. זה לא עובד ככה".

כשחבר המפלגה תומר אשור טען שהשיחה המוקלטת של מיקי רוזנטל העירה את התינוק של המתמודד דובי קננגיסר, כתב לו רעואל שועלי: "אולי הגיע הזמן שהתינוקות יתעוררו. כי עד עכשיו ההורים שלהם ישנים עמוק ולא מוכנים להשתתף בצורה מינימלית בהליך דמוקרטי ויפה של הצערת מפלגה חושבה מאוד בפוליטיקה הישראלית. אני תוהה מה חשב על הפריימריס תומר כשהצטרף למפלגה. איך הוא תכנן להכיר מועמדים חדשים? הרי אסור להם לפנות אליו בשום אמצעי. [...] מקווה שלא יתקשרו אליך יותר, אתה בטח ישן שנ"צ פוליטי בדיוק".

"בעקבות הפיכת מפלגת העבודה לאבן שואבת למועמדים רבים ולקהלים מרובים, אכן ישנה תחרותיות רבה בפריימריס, כפי שאולי לא מתקיים במפלגות אחרות", נמסר בתגובה ממפלגת העבודה. "אנו מצרים על כל תחושת פגיעה בפרטיות של חברי המפלגה, אך מאידך מעודדים מהפעילות העניפה והתחרות הבריאה המתקיימת במפלגה. לאור לקחים שהופקו במערכת הבחירות הקודמת לראשות המפלגה, החליטה מזכירות המפלגה שלא למסור יותר את כתובות הדואר האלקטרוני של הבוחרים. אנו אכן שוקלים, בעקבות הפניות הרבות, להגביל גם את השימוש במספרי הטלפון, אך הדבר יוכל להיעשות רק בבחירות הבאות שייערכו למוסדות המפלגה. באשר לטענות אודות שליחת המיילים המרוכזים, הדבר ייעשה בצורה שיווינית על ידי שליחת מייל אחד אחוד בו יהיו לינקים שווים בגודלם וצורתם לכל מסר של כל מועמד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully