וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה בראשות פייק לבני

עידו קינן

27.11.2012 / 19:22

עמוד הפייסבוק של התנועה החדשה של ציפי לבני היה נראה מוזר מדי כדי להיות אמיתי - ובאמת כך. וגם: הממים על תנועת ה'תנועה'

"בדיקה" היתה המילה היחידה בסטטוס הראשון של דף הפייסבוק של המפלגה החדשה של ציפי לבני. עמוד האודות נערך רק בחלקו: "אודות. תיאור. כותרת: התנועה בראשות ציפי לבני. לחכות שדודי יגיד מה לשים פה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרדיט: הדס ימיני/מערכת וואלה!, צילום מסך

פני עמוד הפייסבוק כפני הקריירה הפוליטית?

גולשים הגיבו שם בלעג על ההתנהלות הלא מקצועית הזאת, שאולי מהדהדת את הקריירה הפוליטית הבעייתית של לבני עצמה – מאיבוד השלטון למפלגה שקיבלה פחות קולות ממנה, דרך ההפסד לשאול מופז ועד החזרה לפוליטיקה עם תנועה שנקראת "התנועה", ולוגו שנראה כמו התבנית של קדימה, שמישהו שכח להוציא ממנה את הקלקר ולמלא אותה בתוכן אמיתי. ואם המפלגה כל כך מקושקשת, מדוע שדף הפייסבוק לא יהיה מקושקש? אלא שבניגוד למפלגה, העמוד הוא זיוף סאטירי, אחד מכמה שנפתחו היום אחרי ההכרזה על המפלגה החדשה.

"פתחתי את העמוד לפני שזה נהיה מיינסטרים", אומר יוצר העמוד, דן קופר. "עכשיו כולם פותחים לעצמם עמוד דבילי, כולל ציפי. זה היה זמן קצר אחרי ההכרזה שלה ונראה אמין. האנשים הראשונים שנכנסו היו אנשים שחושבים שזה אמיתי. כתבתי, 'דודי, תכניס את הטקסט', ובמקרה הראשון שהצטרף קראו לו דודי, אז אנשים קנו את זה שזה עמוד אמיתי. זה היה עניין מקרי לגמרי. התחילו לתקוף אותו שמה".

"זה מייצג את כל הקדנציה שלה"

לבני מצטרפת לטרנד ישראלי טרי של נוכחויות רשת פוליטיות שמתחזות לאמיתיות. בתחילת השנה פעל פרופיל טוויטר מזויף של יאיר לפיד, שהיה מספיק משכנע כדי להפיל בפח את "פנאי פלוס", ובאפריל נפתח עמוד פיקטיבי למפלגתו "יש עתיד", זמן קצר אחרי שרשם אותה. ביולי נפתח דף מזוייף לבנימין נתניהו, שמשכפל סטטוסים של נתניהו האמיתי ויוצר גרסאות פארודיות שלהם. הדף זוכה לטוקבקים רציניים של אנשים שחושבים שמדובר בעמוד הרשמי.

- קופר, למה עשית את זה?

קופר: "ראיתי ב'הארץ' שהעלו משהו קצר על העמוד ואמרו שזה נסיון לתקוף את ציפי לבני על סתימת הפיות שלה. זה בכלל לא העניין. הרעיון הוא שציפי לבני, במהלך כל הקדנציה שלה כראש אופוזיציה, לא אמרה שום דבר חוץ מגמגום ממלכתי פוליטיקלי קורקט, אם בכלל. העמוד מגומגם באותה מידה, עם הצעות ממלכתיות כמו 'לא נקבל הפרעה לסדר הציבורי בעמוד'. זה מייצג את כל הקדנציה שלה – מישהי שלא אמרה כלום במהלך ארבע שנות הכנסת האחרונה, ועכשיו מנסה לשווק את עצמה באריזה גרועה לא פחות. אני מתנצל בפני כל אלה שמחקתי את התגובות שלהם לצורך אותה פואנטה".

- איך אתה יודע שאנשים לקחו את העמוד ברצינות?

"שלחו לי הודעות אישיות של תמיכה, והודעות של קבלני קולות שמחפשים דילים. כואב הלב שיש הרבה אנשים עם כוונות טובות שבאו לעמוד הזה – זה לא לעג כלפיהם. יש לה אהדה בציבור הרחב, ואם האנשים האלה תמכו בלבני ארבע שנים למרות הגמגום והפלגמטיות שלה, לא פלא שהם מגיעים לעמוד מגומגם ופלגמטי ומגיבים שם. זה כמו אנשים שמגיעים לפייק ביבי וממשיכים לדבר איתו כאילו הוא אמיתי. הם מאמינים לכל מה שיוצא לו מהפה גם ככה".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגולשים לקחו את העמוד המפוברק ברצינות/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפייקים חייבים את הצלחתם לתמימותם של הגולשים

כאן המקום להודות שבפח של פייק לבני נפל גם החתום מעלה. בסטטוס הבדיקה הגבתי אני: "זה סופי: האישה היא פארודיה על עצמה" – ורק מאוחר יותר הבנתי שמדובר בפייק. הפייקים חייבים את הצלחתם לתמימותם של הגולשים, כמו גם לעובדה שכל אחד יכול לפתוח דף פייסבוק ולהציג את עצמו כמייצג אדם או ארגון (הדבר מנוגד לתנאי השימוש של פייסבוק, אך אלה נאכפים בדיעבד, ורק אחרי שמישהו מתלונן). בטוויטר פתרו את הבעיה באמצעות חשבונות מאושררים, שנושאים חותמת של טוויטר שמבטיחה שמדובר בחשבון רשמי ולא בזיוף.

לבני פרסמה הערב הבהרה בדף הפייסבוק הרשמי שלה: "לכל מי ששאל, העמוד הזה הוא כרגע העמוד הרשמי לעדכונים של התנועה". "לא עשינו מהלך עדיין על עמוד מפלגה", אמר לוואלה איציק אדרי, המייעץ ללבני בענייני דיגיטל. "כל הפעילות קורית בעמוד שלנו. פנינו לפייסבוק, העברנו רשימה וביקשנו מהם לסגור את כולם".

לבני בארץ הממים

מלבד להתמודד עם עמודי פייסבוק מזויפים נאלצה ציפי לבני להתמודד היום - כצפוי - גם עם שורה של ממים אינטרנטיים שלועגים לצעד הפוליטי שעשתה, ובעיקר - לשם של התנועה החדשה שלה, אם אפשר לקרוא לזה שם.

ליאור בן עמי מציע שם ואות למפלגה החדשה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יניב אידלשטיין מצביע על מקור אפשרי להשראה לשם התנועה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-100meme מציעים ויז'ואל אפשרי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ויש גם טייק קולנועי של יונתן שקדי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לשחר אבן מנדל התנועה מזכירה שיר של 'נטאשה'

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully