וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקמן ודונקי-קונג נכנסים למוזיאון

עידו קינן

5.12.2012 / 12:05

מוזיאון MoMA הניו-יורקי רכש 14 משחקי מחשב קלאסיים שיוצגו בו בשנה הבאה. "אלו דוגמאות חשובות של סינתזה של עיצוב, ארכיטקטורה ואמנות יישומית"

פורטל, פקמן, סימסיטי, טטריס, Another World, דונקי קונג, flOw ועוד - 14 משחקי וידאו קלאסיים בסך הכל, נרכשו להצגה במוזיאון הניו יורקי לאמנות מודרנית MoMA. המשחקים יוצגו במומה החל ממרץ 2013. 14 המשחקים הם חלק מרשימה של כ-40 משחקים שהמוזיאון מתכוון לרכוש בשנים הקרובות. המוקדם שבהם הוא Spacewar מ-1962 - אחד ממשחקי הווידאו המוקדמים ביותר, בו שני שחקנים מטיסים ספינות חלל ומנסים להשמיד זה את זה. הוא שוחק על המחשב הקדום PDP-1. המאוחר ביותר הוא מיינקרפט מ-2011, משחק עצמאי שבו השחקנים נלחמים על הישרדותם תוך שהם אוספים משאבים, בונים מבנים ונלחמים.

"משחקי וידאו היו חלק מחיינו עשרות שנים, והם דוגמאות חשובות של סינתזה של עיצוב, ארכיטקטורה ואמנות יישומית", הסבירה פאולה אנטונלי, אוצרת בכירה במחלקה לארכיטקטורה ועיצוב, לבלוג האמנות הייפראלרג'יק. באתר המוזיאון כתבה: "המשחקים נבחרו כדוגמאות מצטיינות של עיצוב אינטראקציה. הקריטריונים שלנו שמו דגש לא רק על האיכות החזותית והחוויה האסתטית של כל משחק, אלא גם היבטים רבים אחרים, מהאלגנטיות של הקוד ועד העיצוב של התנהגות השחקן, שנוגעים לעיצוב אינטראקציה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היילכו השניים יחדיו?/מערכת וואלה!, צילום מסך

משחקי וידאו הם אמנות?

"האם משחקי וידאו הם אמנות?", שאלה אנטונלי והשיבה: "בוודאי שכן, אבל הם גם עיצוב". חולק עליה ג'ונת'ן ג'ונס, בעל בלוג על אמנות בגרדיאן: "העולמות שנוצרים על ידי משחקים אלקטרוניים הם יותר כמו גני משחקים שבהם החוויה נוצרת על ידי האינטראקציה בין שחקן לתוכנה. השחקן לא יכול לטעון להחלת נקודת המבט שלו על החיים על המשחק, בעוד יוצר המשחק ויתר על האחריות הזאת. המשחק לא 'שייך' לאף אחד, ולכן אין אמן, ולפיכך אין יצירת אמנות".

איך קונים משחקי וידאו לתצוגה במוזיאון? מומה רכש עותקים של הפורמטים המקוריים שעליהם ישבה התוכנה, כמו קסטות ודיסקים, החומרה, כמו קונסולות ומחשבים, את קוד המקור בשפת התכנות המקורית שבו נכתב, "כדי שנוכל לתרגם אותו בעתיד, אם הטכנולוגיה המקורית תצא משימוש", מסמכי תיעוד ועותקי קוד מוערכים על ידי המתכנת או המעצב המקורי. במסגרת הרכישה, אנשי המוזיאון ראיינו את היוצרים והמעצבים של המשחקים, כדי לקבל מהם הערות והארות על יצירותיהם.

המשחקים הקצרים יהיו זמינים למשחק על ידי מבקרי המוזיאון, כשלדברי אנטונלי "הנראטיב והמסר של המשחק דורשים שהשחקן ישתלב בו למשך כל אורך המשחק"; משחקים ארוכים יותר יוצגו עם הדגמה אינטראקטיבית שתאפשר משחק מוגבל בזמן; משחקים שההתקנים שלהם עדינים מדי או קשים מדי לאיתור ילוו באמולציה אינטראקטיבית על מחשב חדש יותר; משחקים ארוכים או מסובכים מדי למשחק מזדמן יוצגו עם סרטון שמדגים את הקונספט ואת הדמויות; ומשחקים שדורשים שנים ומיליוני שחקנים, כמו איב אונליין, יוצגו עם סיור מודרך בעולמות האלטרנטיביים שלהם.

  • עוד באותו נושא:
  • מומה
  • פקמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully