וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמזון, קני לי הפתעה

עידו קינן

6.12.2012 / 16:45

מתכנת אמריקאי כתב תוכנה שעושה עבורו קניות אקראיות באמזון. את המוצרים המפתיעים שהוא מקבל הוא מסקר בבלוג שפתח

התחושה הזאת שקניתם משהו שאתם לא ממש צריכים, רק כי הוא היה שם כשקריז הקניות תקף אתכם? אז דריוס קזמי האמריקאי כתב בוט שעושה את השופינג האקראי הזה בשבילו באמזון. לקזמי נותר רק לשלם, לחכות שהמשלוח יגיע, לגלות איזה ספר, אלבום מוזיקה או דיוידי הבוט קנה לו, ולדווח על כך בבלוג שפתח, Random Shopper ("קונה אקראי").

ההשראה לפרויקט של קזמי, מפתח משחקים וטכנולוגיות משחקים במקצועו, הגיעה מרכישות backorder באמזון - הזמנת מוצר שלא נמצא במלאי, שיישלח כאשר הוא יהיה זמין. "אז אתה שוכח שהזמנת אותו, ושנה אחר כך הוא מגיע - וזה כמו מתנה שקנית לעצמך", הסביר קזמי בבלוג. בתחילה חשב לכתוב תוכנה שתקנה עבורו דברים שהוא עשוי לאהוב, אבל אז חשב שזה משעמם מדי, והחליט לתכנת בוט שיקנה לו דברים באופן אקראי. "איך הרכישות הללו יגרמו לי להרגיש? האם הן יהיו פחות משמעותיות מהזבל שאני ממילא קונה בעצמי על בסיס קבוע?"

כך נולד לפני כשלושה שבועות Amazon Random Shopper, שבכל הרצה מקבל מקזמי תקציב בדולרים, בוחר מילה אקראית ממאגר, מריץ חיפוש עליה באמזון ורוכש את הפריט הראשון שעולה פחות מסכום הגג. אם הפריט עלה פחות מהתקציב, הבוט רץ מחדש עם מילה חדשה, עד למיצוי התקציב כולו.

"המשלוח הראשון קצת קריפי"

לפני שבועיים הגיע המשלוח הראשון: הספר "בלשנות קרטזיאנית" מאת נועם חומסקי ודיסק של המלחין האוונגרדי ההונגרי אקוס רוזמן. "לינגוויסטיקה ודיסוננס", כינה זאת קזמי. "בסך הכל, זה היה משלוח קצת קריפי. הוא שלח לי ספר שכתב מישהו שידוע במיפוי ומידול המוח האנושי, ושלח לי מוזיקה שהיא מאוד מכנית וכמעט אקראית". ההזמנה המקרית השנייה כבר נעשתה והחבילה אף יצאה לדרך, אך לקזמי עדיין אין מושג מה הוא יקבל בה.

במסגרת כתיבת הבלוג התמודד קזמי עם ביקורת בסגנון "בהודו יש ילדים רעבים" עקב העובדה שהוא מבזבז 50 דולר בחודש על פריטים אקראיים. "אני רואה את זה כך: אני מוציא 50 דולר בחודש על ציוד לאמנות. יש אנשים שיכולים להוציא 50 דולר בחודש על ציוד לציור: קנבס, צבע, מברשות וכו'. עבורי זה קצת יותר מופשט מזה, אבל זה מה שאני עושה", נימק את פועלו.

לא כל הבוטים טהורים

בוטים אחרים שרצים על אמזון פועלים בשירות סוחרים ומוכרים, וכוונותיהם לא תמיד טהורות. קרלוס בואנו, מהנדס בפייסבוק שכתב ספר ומציע אותו למכירה באמזון, סיפר בתחילת השנה איך בוטים השתלטו על אסטרטגיית התמחור שלו. הספר שלו, "לורם איפסום", ספר ילדים על מדעי המחשב, הוצע למכירה על ידי בוט, בעותק משומש ובמחיר גבוה פי יותר מ-3 מהמחיר המקורי. בואנו הופתע: לספר לא הודפסה מהדורה, והוא מודפס לפי דרישה, כך שלא סביר שיש ממנו עותקים משומשים למכירה. ואז הוא הבין את התרגיל: אם מישהו יזמין את הספר המשומש במחיר המופקע, הבוט יזמין את הספר מבואנו במחיר המקורי, ימכור אותו לקונה התמים וירוויח את ההפרש. בוטים אחרים התחילו להציע גם הם את הספר, ותחרות המחירים הורידה את המחיר המוצע אל מתחת למחיר המקורי. זאת אומרת שאם מישהו יקנה את הספר מהבוט, הבוט יצטרך לקנות אותו במחיר המקורי מבואנו, ולמכור אותו במחיר הפסד. את הפערים ניסו הבוטים להשלים באמצעות הוספת דמי טיפול ומשלוח.

זה לא הסתיים בכך. מלחמת הבוטים השפיעה על אמזון, שהלבישה על הספר של בואנו הנחה של 28% (לשמחתו, בואנו גילה שאמזון סופגים את ההנחה, והוא ימשיך לקבל את אותו הסכום עבור כל עותק שנמכר). כך, בוטים שהתחרו ביניהם על מחירו של מוצר שלא נמצא ברשותם גרמו להורדת המחיר אצל המוכר האמיתי.

בואנו הזכיר בפוסט שלו את סיפורה של הוצאת בטאסקריפט. הבוט שלה אוסף ערכי וויקיפדיה אקראיים, מאגד אותם לספר ומעלה אותם למכירה בהדפסה לפי דרישה. בטאסקריפט מצאו דרך מושלמת לעשות כסף מכלום: הטקסטים בחינם (רשיון השימוש של וויקיפדיה מתיר שימוש מסחרי בתכנים ללא תשלום, תמורת קרדיט בלבד), העריכה בחינם (על ידי בוט שעלות התכנות שלו חד-פעמית, ושאינו מקבל משכורת), וההעמדה למכירה בחינם (אין עלות הדפסה כי אין מהדורה, ואמזון גובה רק עמלה על עותקים שנמכרו). בוטים דומים לאלו שהריצו את הספר של בואנו הציעו למכירה ספרים משומשים של בטאסקריפט. "אבסורד עתידני מענג", קרא לזה בואנו: "תוכנת מחשב, שמתחזה לבן אנוש, מציעה למכירה ספר על מחשבים שמתחזים להיות אנושיים, בעוד תוכנות מחשב אחרות מעמידות פנים שיש להן עותקים משומשים של הספר. ספר שמעולם לא נכתב, וממילא לא הודפס ונקרא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully