וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

'ביבי נתניהו' בפייסבוק: העמוד - פייק, מחיקתו - אמיתית

עידו קינן

16.12.2012 / 21:00

פייסבוק נענתה לבקשה מטעם גורם לא ברור ומחקה את עמוד 'פייק ביבי', שפרסם סאטירה על ראש הממשלה. מפעילו מתקומם

לדעתי זו פגיעה בחופש הביטוי ופגיעה בסאטירה", אומר בן מאירי, מפעיל דף הפייסבוק הסאטירי "ביבי נתניהו", שפעל במשך כחצי שנה ונסגר בשבוע שעבר על ידי פייסבוק בעקבות תלונה שהוגשה נגדו. "אפשר להתלונן ולסגור כל מי שמגיב נגד השלטון, כמו שעשו כשדיווחו על [הממיסט] עמיר שיבי בזמנו. אז זה היה בנאדם פרטי, היום זה עמוד סאטירי, פייק ביבי, מחר זו תהיה ארץ נהדרת".

מאירי פתח את הדף כבדיחה, כפי שסיפר לוואלה בראיון בשם בדוי באוגוסט. הוא שכפל תמונות שפורסמו בדף הפוליטי הרשמי (להבדיל מהדף הממלכתי) של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועיוות את הטקסטים המקוריים שצורפו אליהן. "גם לאחר הצעדים שנעשה, המשפחות בישראל, מעמד הביניים והשכבות החלשות יישארו עם יותר כסף בכיס. והשבוע, קניתי טלפון סלולרי חדש, מכשיר האייפון. טוב, נכון יותר להגיד שקיבלתי מהעבודה. אבל מישהו מימן את זה כנראה. ותראו אפשר לזרוק ציפורים על חזירים. טכנולוגיה מדהימה", כתב למשל פייק ביבי.

הדף המזוייף עוצב כך שיזכיר את הדף הרשמי, עם אותה תמונת פרופיל ושער, כשביניהם מבדילים שם העמוד ("ביבי נתניהו" הפמיליארי ולא "בנימין נתניהו" הרשמי), מספר האוהדים (כ-7700 לפייק מול 392 אלף לאמיתי), תיאורו כדף סאטירי (הזמין רק למי שנכנס לעמוד האודות) ושורת התיאור, שבתחילה הייתה מועתקת מהדף המקורי ובהמשך עודכנה לנוסח "ברוכים הבאים לדף האישי שלי. הפייסבוק זה הכלי שמקשר ביני לביניכם, לכן אשמח שתלחצו 'לייק' ותביעו את דעתכם בכל נושא. או שלא תלחצו ‘לייק’ ואבכה”; הבדל חשוב נוסף הוא אופיים הסאטירי-אבסורדי של הסטטוסים. ובכל זאת, הדף המזוייף נתפס כאמיתי בעיניי גולשים רבים, שפנו אליו וכתבו לו כאילו מדובר בדף הרשמי, והפיל גם את ידיעות אחרונות, שפרסמו צילומסך שלו במקום של העמוד האמיתי בכתבה על קניית לייקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרסם את הפוסטים המקוריים של נתניהו עם טוויסטים קטנים. פייק ביבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרה של זכויות יוצרים או סאטירה?

דוברת הליכוד, נוגה כץ, אמרה לי באוגוסט כי "הנושא בטיפול במחלקה לפשעי מחשב במשטרה". כתבתי אז כי ספק אם פייק ביבי עובר את הגבול בין חופש ביטוי קיצוני לבין עבירה על החוק הישראלי, אולם יתכן שאנשי נתניהו ימצאו אוזן קשבת דווקא אצל איש הקשר שלהם בפייסבוק, שם נוהגים לסגור חשבונות בשרירותיות, בלי נימוקים מפורטים וללא אפשרות ערעור אמיתית. וכך אכן קרה: לא המשטרה גרמה לסגירת העמוד, אלא תלונה על הפרת זכויות יוצרים שהגיש בן בלנקי, שעבד בעבר בחברת "בלינק" שניהלה את הדף הרשמי, והיום עובד כפרילאנס עם מועמד פוליטי שהוא מסרב לחשוף את שמו.

"גיליתי שהעמוד נסגר לפני יומיים כשנכנסתי לאתר", מספר מאירי. "אמרו לי שבגלל הפרת זכויות יוצרים. אני לא רואה מדוע זה הפרה של הזכויות, זו סאטירה אז זה לא שונה מכל meme שעושים על ביבי או כל עמוד סאטירי אחר. מה גם שאני נתתי קרדיט צילום בכל פעם שהיה אחד בעמוד המקורי. הסגירה קצת כואבת לי כי היו לי די הרבה עוקבים (7700 בערך בפעם האחרונה שבדקתי) וכי זה היה הבייבי שלי".

תלונות לפייסבוק הן שיטה יעילה לגרום למפעילת הרשת החברתית להסיר תכנים, גם אם התכנים לא באמת הפרו את הכללים (במתקפה של פעילי ימין על הממיסט השמאלני עמיר שיבי, פייסבוק הסירה גם תמונות של ילדיו, למשל). אולם השימוש שנעשה בשם ראש הממשלה בתלונת זכויות יוצרים כדי לסגור עמוד סאטירי הוא בעייתי, ונראה כמו סתימת פיות במסווה של תלונה טכנית (מה גם שהדף הרשמי של נתניהו עצמו לא נותן קרדיט לצלמים, ובכך פוגע בזכותם המוסרית על פי חוק זכויות היוצרים).

"זה לא אישי"

"זה לא משהו שיש לי אישית נגד מישהו", אמר בלנקי בשיחה עם וואלה. "זה לא שאני בן בלנקי באתי להתנכל לבן מאירי. אני מועסק עכשיו על ידי מטה של מפלגה, כפרילאנס. היו שם דברים בעמוד עצמו שהוצאו מהקשרם, דברים של זכויות וכאלה. אם באמת לא היתה שום סיבה, אז לא היו סוגרים את העמוד. בקשו ממני לטפל בזה כבנאדם שמכיר את הדברים האלה".

- אני מבין שלא פעלת מטעם עצמך, ולכן אני שואל מי עומד מאחורי הבקשה הזאת, שאלה שאתה לא מוכן לענות עליה.

"העברתי הלאה, ביקשו ממני פשוט, אני לא אעביר שמות. ברגע שירצו ליצור קשר או לחזור, אני אגיד. קטונתי. אני לא מתנכל למישהו דווקא. התוכן שם באנגלית הועתק נכון, אבל בעברית היו שינויים קטנים כאלה ואחרים, שיצרו בעיות, פניות של עיתונאים, הוצאו דברים מהקשרם ויש עם זה בעיות. פרט לי, לך ולעוד כמה אנשים שמסתכלים, היו גם אנשים מחו"ל שקראו את הדף".

מאירי ערער בפני פייסבוק על הסגירה, והם מסרו לו את פרטיו של בלנקי ואמרו שהעמוד יוחזר אך ורק אם השניים יסכימו ביניהם על החזרת הדף ובלנקי יאשר זאת באי-מייל."העברתי את הבקשה שלו למי שזה רלוונטי, ואני מקווה שהם יעדכנו", אמר בלנקי.

מהליכוד טרם נמסרה תגובה.


עוד בנושא:

- בנימין נתניהו, גרסה 2.0

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully