וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זייפתם מלחמה? לא בטוח שמישהו ישים לב

עידו קינן

2.1.2013 / 14:52

ערך בדוי על מלחמה בין פורטוגל לאימפריה המרתית שרד 5.5 שנים לפני שמישהו שם לב שלא מדובר בקונפליקט אמיתי

קונפליקט דיחולי (Bicholim Conflict) הוא מלחמה לא מוכרזת שהתקיימה בין פורטוגל הקולוניאלית לאימפריה המרתית בין 1640-1641. אני יודע את זה רק כי היה עליה ערך מפורט בן 4500 מילים בוויקיפדיה האנגלית. הוא פורסם לפני יותר מחמש שנים ונמחק משם ב-29 בדצמבר, כי קונפליקט דיחולי הוא פיקציה.

משתמש (או משתמשת) וויקיפדיה בשם ShelfSkewed החליט לבדוק את הערך בסוף דצמבר. הוא ניסה לאמת את המקורות שצוינו בו, ולא הצליח לאתר את הספרים והמחקרים שהוזכרו בהערות השוליים. "חיפוש מקוון של Bicholim Conflict או אחד מהמקורות הרבים המיוחסים לערך מחזירים רק תוצאות שאפשר לייחס לערך עצמו", כתב בדף העמדת הערך למחיקה. למשל, אחד הספרים האקדמיים שהוזכרו בו לא נמצא באף אחד ממאגרי המידע שמאנדקסים ספרים כאלו – "לא להצליח למצוא שום זכר לספר שיצא הוצאת אוניברסיטת אוקסופרד שפורסם, נניח, בארבעים השנים האחרונות? מגוחך. אם הספר הזה קיים, הכותב המקורי של הערך הוויקיפדי הזה מחזיק בעותק היחיד שלו".

"אחרי שיקול דעת זהיר וקצת מחקר, הגעתי למסקנה שהערך הזה הוא מתיחה – מתיחה חכמה ומתוחכמת, אבל בכל זאת מתיחה", כתב ShelfSkewed. "אם אני טועה בקשר לזה אני איראה כמו אידיוט מושלם, אבל יש יותר מדי דברים מטרידים בערך הזה מכדי להתעלם".

שישה וויקיפדים הסכימו למחיקה, והערך הוסר. הדיילי דוט מדווח שעם מחיקתו נמחקה גם ההיסטוריה שלו, ולכן קשה לאתר את מחברו. אולם החשד נפל על משתמש בשם A-b-a-a-a-a-a-a-b-a, ששלושה חודשים אחרי פרסום הערך הציע לתת לו את המעמד האקסקלוסיבי של "ערך מומלץ" (שניתן לכ-3700 מבין 4.1 מיליון הערכים באנגלית). ההצעה לא התקבלה, אבל חודש קודם לכן הערך זכה למעמד של "ערך מוצלח" (שהוענק לכ-16 אלף ערכים באנגלית).

אף שהוא נמחק, הערך עדיין מסתובב באינטרנט: רשיון ה-CC של וויקיפדיה מתיר להעתיק ממנה ערכים תמורת קרדיט, גם לשימוש מסחרי, והערך מוצג באתרים שמשתמשים בהרשאה הזאת. בחנות הספרים המקוונת של בארנז אנד נובל יש אפילו ספר על קונפליקט דיחולי בהדפסה לפי הזמנה, של הוצאת ספרים שמתמחה ביצירה אוטומטית של ספרים מערכי וויקיפדיה. המחיר הוא 19.95 דולרים, אבל אם תמהרו אולי תספיקו לקנות אותו במבצע: רק 19.14 דולרים לספר עם הערך שהצליח לשטות בעולם במשך חמש וחצי שנים.

  • עוד באותו נושא:
  • ויקיפדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully