וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחת האי-מייל עשתה נזק של 300 מיליון דולר

עידו קינן

10.1.2013 / 9:13

אקטיביסט סביבתי באוסטרליה פיברק הודעת בנק לעיתונות, שהתקבלה ללא חשד. התוצאה: צניחת מניה של חברת כרייה

מתיחת אינטרנט של אקטיביסט ירוק באוסטרליה גרמה לנפילה של כ-9% במנייתה של חברת כריית הפחם האוסטרלית ווייטהייבן קואול - שהם 300 מיליון דולר אוסטרלי (כ-1.19 מיליארד שקלים). כדי ליצור את הנזק העצום הזה לא היה צורך באמצעים מתוחכמים: המתיחה כללה זיוף אתר אינטרנט, כתובת אי-מייל והודעה לעיתונות, ובוצעה ממאהל מחאה ביער באמצעות מחשב נייד שמחובר לאינטרנט דרך טלפון סלולרי.

האקטיביסט ג'ונת'ן מוילן בן ה-24 מניוקאסל שוהה מזה כחצי שנה במאהל של ארגון פרונטליין אקשן און קואול ביער לירד סטייט, שפועל במחאה נגד תוכנית של ווייטהייבן להקים מכרה פחם באזור. לטענת הארגון, הקמת המכרה כרוכה בהשמדת 13.6 קמ"ר של בית גידול טבעי של דובי קואלה ובפגיעה בקרקע החקלאית, שתאלץ חקלאים לעזוב את האזור.

מוילן החליט לפברק הודעה לעיתונות מבנק ANZ, שלפיה הבנק חזר בו מהכוונה להעניק לווייטהייבן הלוואה של 1.2 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-4.75 מיליארד שקל) להקמת המכרה. "ההחלטה קשורה לתנודתיות של שוק הפחם הגלובלי, צפי להתנפחות העלויות ומדיניות האחריות התאגידית של ANZ", נכתב בהודעה. "אנו רוצים להבטיח ללקוחותינו שלא נשקיע בפרוייקטי פחם שגורמים לעקירה משמעותית של חקלאים ממקומם, נזק לא מקובל לסביבה, או עימות חברתי", צוטט כביכול בהודעה ראש הקיימות התאגידית של הבנק, טובי קנט. לשם הפצת ההודעה, מוילן רכש דומיין שייראה כאילו הוא שייך לבנק ANZ ב-25 דולר אוסטרלי, ופתח עליו אתר מזויף וחשבון אי-מייל שממנו שלח את ההודעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא נשקיע בפרוייקטי פחם". ההודעה המזויפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

ציבור המשקיעים האמין להודעה, והמניה של ווייטהייבן קואול, ששווי השוק שלה הוא 3.5 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-13.88 מיליארד שקל), צנחה עד שהמסחר בה הופסק. רוב הערך שאבד הושב עם חידוש המסחר, אחרי שהחברה והבנק הודיעו כי מדובר במתיחה.

המפלגה הירוקה באוסטרליה הביעה תמיכה במתיחה. הסנאטורית כריסטין מילן, מנהיגת המפלגה הירוקה, אמרה שהמתיחה היא "חלק מהיסטוריה ארוכה וגאה של אי ציות אזרחי, שפוטנציאלית עובר על החוק, כדי להצביע על עוולה". חברתה למפלגה, הסנאטורית לי ריאנן, צייצה בטוויטר: "ברכות לגו'נת'ן מוילן, פרונטליין אקשן און קואול, על חשיפת ההשקעה של ANZ במכרות פחם".

הרשות האוסטרלית לניירות ערך והשקעות (ASIC) פתחה בחקירה לבדוק אם המתיחה מהווה עבירה על חוקי התאגידים. במסגרת החקירה פשטה הרשות על המאהל והחרימה את המחשב והסלולרי של מוילן. העונש המקסימלי הקבוע בחוק לפרסום הצהרות שקריות או מטעות כאלו הוא עשר שנות מאסר וקנס של עד 495 אלף דולר אוסטרלי לאדם, ו-4.6 מיליון דולר אוסטרלי לארגון.

  • עוד באותו נושא:
  • מתיחה
  • ANZ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully