וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

CES 2013: מדוע בוטלה הזכייה בתחרות המוצרים של CNET?

עידו קינן

15.1.2013 / 12:30

מקליט ווידאו דיגיטלי זכה בתחרות גאדג'טים מטעם אתר CNET של גאדג'טים שהוצגו בתערוכת CES. מדוע בוטלה הזכיה?

מקליט הווידאו הדיגיטלי (DVR) "הופר עם סלינג" הושק בתערוכת CES 2013 שנערכה בשבוע שעבר בלאס וגאס, ואפילו הגיע לרשימת המועמדים הסופיים בתחרות Best of CES של אתר הטכנולוגיה המשפיע CNET. המכשיר (שבישראל המקבילות שלו הן ה"יס מקס וה"הוט מג'יק") זכה במקום הראשון בתחרות, עם התואר Best of Show (הטוב ביותר בתערוכה). אלא שהתואר Best of CES הוענק בשבוע שעבר דווקא לטאבלט המשחקים רייזר אדג'. מה קרה באמצע ולאן נעלם ה'הופר'?

את המכשיר מייצרת ספקית הטלוויזיה הרב-ערוצית האמריקאית דיש נטוורק (בדומה ליס מקס והוט מג'יק בישראל). דייויד קרנו, עורך אחראי ב-CNET שעומד בראש צוות ביקורות המוצרים של האתר, כתב עליו כבר בתחילת החודש ביקורת נלהבת. הופר נבחר על ידי עורכי האתר למועמד לפרס Best of CES, אולם הוסר מהרשימה במפתיע זמן קצר לפני ההכרזה על הזוכה.

ב-10 בינואר הוכרז הרייזר אדג' כזוכה, ובאותו יום חשף העיתונאי טים קרמודי מאתר The Verge כי המועמדות של ההופר הוסרה בעקבות דרישה של CBS Corp, בעלת חברת CBS Interactive שמחזיקה ב-CNET. הערת עורך שנוספה לביקורת החיובית של קרנו על ההופר סיפרה: "הדיש הופר עם סלינג הוסר מרשימת המועמדים לפרסי Best of CES 2013 בגלל הליך משפטי פעיל שמערב את חברת האם שלנו, CBS Corp. אנו לא נפרסם יותר ביקורות של מוצרים שמיוצרים על ידי חברות שאנו נמצאים מולן בהליכים משפטיים לגבי אותו מוצר".

ההליך המשפטי המדובר הוא תביעה של רשת הטלוויזיה CBS נגד דיש, בטענה שפיצ'ר הדילוג האוטומטי על הפרסומות הוא הפרה של זכויות היוצרים של הרשת. זאת בזמן שדיש היא אחת המפיצות הגדולות של שידורי CBS (הדבר משול לתביעה של ערוץ הספורט נגד הוט, למשל). גם הרשתות פוקס ו-NBC הגישו תביעות דומות נגד דיש, שמצדה הגישה תביעה לקבל פסק דין הצהרתי שקובע שהשירות שהופר מציע הוא חוקי.

אסור לכתוב ביקורות על מוצרים שעומדים במרכזם של הליכים משפטיים

ב-CNET וב-CBS הסבירו כי המועמדות של הופר הוסרה. כתבת מעקב של The Verge מגלה שזה היה שקר לבן: הופר לא היה סתם מועמד – הוא היה הזוכה; הכלל שאסור לכתוב ביקורות על מוצרים שעומדים במרכזם של הליכים משפטיים לא נקבע מראש אלא בדיעבד, אחרי שנודע ל-CBS כי הופר זכה בפרס. לפי הכתבה, לזלי מונבז - מנכ"ל CBS ואחד המתנגדים הקולניים להופר - הוא זה שהוריד את ההוראה לבטל את מועמדותו.

הפרסום עורר סערה בביצת הטכנולוגיה. האם ביקורות המוצרים המשפיעות של CNET, שאמורות להתפרסם ללא מורא וללא משוא פנים, כפופות לאינטרסים כלכליים של חברת האם? דני סאליבן, בלוגר מוכר בתחום מנועי החיפוש, כתב בטוויטר: "הסוגיה הגדולה יותר היא ש-CNET אומרים בסוף שלא יבקרו עוד מוצרים של גופים שעשויים להיות מעורבים בתביעה מול CBS". "לא מדויק", השיב הטוויטר הרשמי של CNET, "רק מוצרים שמעורבים בהליכים משפטיים פעילים. חל על ביקורות, לא על חדשות". קרמודי מ-The Verge הקשה: "האם CNET יסקרו מוצר של דיש שלא כולל דילוג על פרסומות?" CNET השיבו: "מוצרים ספציפיים שנמצאים תחת הליך משפטי פעיל, לא חברות". ב-CNET אף הבהירו כי "לא נבקר יותר מוצרים שנמצאים בהליך משפטי פעיל עם CBS, אבל נמשיך לספק חדשות לא מוטות".

"אנחנו אמורים לספר את האמת"

"לפעולה הזאת אין קשר ליתרונות המוצר החדש שלנו", מסר מנכ"ל דיש, ג'ו קלייטון, בהודעה לעיתונות, והוסיף כי דיש "מצטערת על כך שנשללה מהצוות של CNET העצמאות המערכתית בגלל טקטיקת היד החזקה של CBS". נשיא תערוכת CES גרי שפירו אמר שהוא "מאוכזב קשות ש-CBS התערבה בפרסי Best of CES של CNET".

הנשורת מהתקרית כבר החלה. "מצטער לדווח שהתפטרתי מ-CNET", צייץ אתמול כתב האתר גרג סנדובל, "אין לי עוד אמון בכך ש-CBS מחוייבים לעצמאות מערכתית". עוד צייץ כי "העובדה ש-CNET לא היו ישרים בנוגע למה שקרה סביב דיש אינה מקובלת עלי. אנחנו אמורים לספר את האמת".

עורכת ערוץ הביקורות טורנטיין פרסמה אמש כתבה שבה סיפרה את הגירסה שלה להתרחשויות. בתמצית, היא אומרת שנאסר עליה לדווח לקוראים כי הופר לא רק היה מועמד אלא נבחר לזוכה, שהיא מצטערת על כך, כי שקלה להתפטר אולם החליטה שנכון יותר להישאר ולהילחם מבפנים, ושבעתיד תעשה כל שביכולתה למנוע התרחשות כזאת שוב.

  • עוד באותו נושא:
  • CES 2013
  • cnet

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully