וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטים, משחקים ופסנתר בננות: קיקסטארטר מסכמת את 2012

עידו קינן

20.1.2013 / 16:15

אתר מימון ההמון Kickstarter פרסם סיכום שנה וחשף שורה של נתונים מעניינים: כמה פרוייקטים מומנו ומי עבר את המיליון?

בעוד שלושה ימים יצא לשוק שעון-היד פבל (Pebble) - שעון עם תצוגת נייר-אלקטרוני שמתחבר אלחוטית לסמארטפון והופך לשלוחה שלו, כשאפשר גם לפתח לו אפליקציות. הייחוד של פבל הוא הדרך שבה הגיע לעולם – מיזם שניסה לגייס מאה אלף דולר בקיקסטארטר, והגיע ליותר מ-10 מיליון דולרים, מכ-69 אלף גולשים. פבל הוא המגייס הגדול ביותר, ואחד מ-17 פרויקטים שגייסו יותר ממיליון דולר, באתר מימון-ההמון, אשר מפרסם כעת את סיכום שנת 2012.

קיקסטארטר, שהוקם ב-2009, סגר את 2012 עם 2.24 מיליון אנשים מ-177 מדינות שהתחייבו לשלם 319 מיליון דולר למימון פרויקטים שונים. 18 אלף מהפרוייקטים הגיעו ליעד המימון ואמורים לצאת לדרך, כשהאתר גוזר עמלה של 5% מהסכום שגויס.

נהוג להאשים את הנגישות החינמית – המורשית והפיראטית – בפגיעה בתעשיית הבידור. בעיית המודל העסקי שולחת אנשים וחברות לגיוס בקיקסטארטר בנסיון להפוך את סדר הדברים – קודם תשלמו כדי לממן את תהליך היצירה, אחר כך תקבלו אותה. כך נולד קיקסטארטר – פרי צ'ן רצה לארגן קונצרט בניו אורלינס אך לא היה לו די כסף לשם כך. הוא חשב לגייסו מחברים עם תשוקה דומה, סיפר על כך ליאנסי סטריקלר, ושנה אחר כך חבר משותף קישר אותם למעצב צ'ארלס אדלר, והשלושה הקימו יחד את האתר, כשצ'ן ממנכ"ל אותו. "היו לנו הרבה מוזיקאים ואמנים בהתחלה, וזה עדיין 95% מהפלטפורמה", אמר ל-CNN המייסד-השותף סטריקלר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמנים עדיין מהווים 95% מהפלטפורמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

83 מיליון דולר למשחקים

בין 17 הפרויקטים שעברו את המיליון אפשר למצוא אלבום מוזיקה, קומיקס רשת ושבעה משחקי וידאו. קטגוריית המשחקים באתר גייסה בסך הכל 83 מיליון דולרים. בקטגוריית הקולנוע מומנו יותר מאלף פרוייקטים. מבין קטגוריות הבידור, המוזיקה זכתה למספר הגדול ביותר של פרויקטים ממומנים, למעלה מ-5000.

כמה מהפרויקטים האמנותיים-בידוריים בקיקסטארטר רשמו הצלחה אמנותית-מסחרית: 10% מהסרטים שנכנסו לבחירה הרשמית של פסטיבל סאנדנס מומנו בקיקסטארטר, וארבעה מהם זכו בפרסים. הספר "פובאר", אנתולוגיה גרפית של סיפורי זומבים שמומנה באתר, נכנס למקום השישי ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס בקטגוריית הספרים הגרפיים. יוצר הסרט "תקרית בניו-בגדד" גייס די כסף להקרינו במשך שבוע כדי שיעמוד בתנאים להיות מועמד לאוסקר, ואכן היה מועמד לפרס הסרט התיעודי הקצר לשנת 2011, המועמדות השניה של סרט שקיקסטארטר היה מעורב במימונו.

יש גם יצירה מסוג אחר. ביוני הצליח פרוייקט מייקי מייקי, ערכה להפיכת חפצים למקשי מגע שמפעילים מחשבים, להגיע ליעד הגיוס שלו (ומאז עבר אותו בתעופה – 568 אלף דולר מיעד גיוס של 25 אלף דולר בלבד), ואיפשר את יצירתו של פסנתר הבננה הראשון בעולם. ועוד בתחום הפירות: ליטל בי פאפס הוא פרויקט לייצור קרטיבים עבודת יד מחומרים מקומיים ומומתקים בדבש. לציון הצלחת הגיוס, בעלות הפרויקט רקחו קרטיב קיקסטארטר, שאת המתכון שלו אפשר לקבל כאן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסנתר הבננות הראשון בעולם/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנחנו לא חנות

אבל לא לכל הפרויקטים יש האפי אנד: פרויקטים שלא מגיעים ליעד לא מקבלים כסף בכלל, וההתחייבויות של הגולשים אליהם בטלות. אחד הפרויקטים שכשלו לגייס את הכסף הוא פרויקט הקיקסטארטר הראשון, שהמנכ"ל צ'ן יזם, אולם פרויקט אחר שלו עם סטריקלר דווקא הצליח לגייס את הכסף תוך שבוע.

עם זאת, גם פרויקטים שהגיעו ליעד לא תמיד מצליחים לעמוד ביעדים שלהם עצמם – בדיקת CNN חשפה שמבין 50 הפרוייקטים הממומנים ביותר, שגייסו יחד כ-40.3 מיליון דולר, 84% איחרו את מועד ההשקה המוצהר, כש-30% מתוכם לא הושקו עדיין נכון לאמצע ינואר. אחד מהם הוא פבל, שתאריך ההשקה המוערך שלו היה בספטמבר אשתקד. בעיה נוספת היא פרויקטים שמגיעים ליעד ונכשלים, ומשאירים את הגולשים שמימנו אותם בלי כספם ובלי תמורה.

הבעיות הביאו את קיקסטארטר לעדכן בספטמבר את מדיניות האתר בנסיון להתמודד עם גולשים – מגייסים ומממנים – שהשתמשו בקיקסטארטר כאתר קניות, במקום להתייחס אליה כפלטפורמת גיוס כספים לפיתוח פרוייקטים, שלצד הסיכויים יש בה גם סיכונים. המייסדים כתבו על כך פוסט בבלוג הרשמי, שכותרתו מסבירה הכל: "קיקסטארטר היא לא חנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully