וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכב המוות חי ברשת

עמי רוחקס דומבה

7.2.2013 / 13:20

פרויקט קיקסטארטר מנסה לגייס 852,000,000,000,000,000 דולר כדי לבנות את כוכב המוות מ'מלחמת הכוכבים', לאחר שהממשל האמריקאי ויתר על הרעיון

זוכרים את כוכב המוות של דארת' ויידר מסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים"? כבר שלושה חודשים שאזרח אמריקאי מצפון קולורדו בשם ג'ון ד. (John D) מנסה להקים אותו גם במציאות. ב-14.11.2012 הוא הגיש עצומה לממשל האמריקאי, הקוראת לנשיא אובמה "להבטיח משאבים ומימון, ולהתחיל בבנייה של כוכב המוות בשנת 2016". על פי העצומה, בניית כוכב המוות תאיץ את הכלכלה האמריקאית ותייצר מקומות עבודה חדשים.
את העצומה הגיש ג'ון באתר הבית הלבן We the People, וחתמו עליה 34,435 אזרחים - מספר הגבוה מכמות המינימלית הנדרשת להתייחסות הממשל (25,000 חתימות), עובדה שחייבה את וושינגטון להגיב בצורה רשמית לבקשה.

כוכב המוות (או בשמו הרשמי: "תחנת קרב מסלולית DS-1") אליו מתייחסת העצומה, הוא כלי נשק דמיוני שמשמש בסרטי "מלחמת הכוכבים" כנשק רב עוצמה בידי ה-Sith, הלא הוא דארת' ויידר, שמנסה להשתלט על האימפריה. בסוף הסרט מצליח הג'דיי לוק סקייווקר לפוצץ את כוכב המוות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"להבטיח משאבים ומימון, ולהתחיל בבנייה של כוכב המוות בשנת 2016". העצומה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עניין של 852,000,000,000,000,000 דולר

אם נעזוב לרגע את שאלת המוסר הגלומה בנשק מסוג זה, שאלה אחרת מטרידה את מנוחתנו: האם פרויקט כזה הוא ישים טכנולוגית? ואם כן - כמה הוא יעלה? מסתבר ששאלה זו הטרידה גם מספר סטודנטים לכלכלה מאוניברסיטת Lehigh האמריקאית שמנהלים בלוג בשם centives - שמטרתו מחקר עלויות פיתוח של פרויקטים מוזרים. הם הגיעו למסקנה שעלות בנייה של כוכב מוות מפלדה תסתכם ב-852 קוודריליון דולרים ($852,000,000,000,000,000 ). סכום השווה ל-13,000 פעמים התוצר הלאומי הגולמי של כל העולם יחד בשנה שעברה.

"התחלנו להעריך עד כמה כוכב המוות גדול", כותבים הסטודנטים בבלוג. "מצאנו דיווח שמדבר על כדור בקוטר של 140 קילומטרים עשוי מפלדה. אבל כמה פלדה? כדי לחשב זאת, החלטנו לעצב את כוכב המוות עם צפיפות פלדה דומה לספינת מלחמה מודרנית. אחרי הכל, מדובר בשתי פלטפורמות נשק צפות, כך שזה נראה סביר. הגענו בחישוב לכמות פלדה השווה ל-1,000,000,000,000,000 טונות. בהתבסס על הכמות הזו ועל מחיר הפלדה בשנה שעברה הגענו למחיר. בדקנו גם כמה כוכבי מוות כאלו אפשר לייצר, ועל פי כמות הברזל בעולם ממנו אפשר להפיק פלדה, המסקנה היא כי ניתן לבנות שני מיליון כלי נשק כאלו. כמו כן, בהתבסס על יכולת הפקת הפלדה היום בעולם - אנו צופים כי תהליך הבנייה של כוכב המוות ייקח כ-833 אלף שנות עבודה".

הממשל לא מעוניין לפוצץ כוכבי לכת אחרים

התגובה של הממשל האמריקאי הגיעה בחודש שעבר, מאת פול שוקרוס, ראש ענף המדע והחלל במשרד ניהול ותקציב בבית הלבן. בתגובתו, הרצינית בהחלט, נטען שהעלות המוערכת של הפרויקט מנוגדת לרצון הממשל לצמצם את החוב של ארצות הברית, בעוד שכניסה לפרויקט שאפתני כזה רק תגדיל אותו.
אפשר להגיד שמדובר באנדרסטייטמנט. הצעת התקציב של משרד הביטחון האמריקאי לשנת 2013, אותה שלח הנשיא אובמה לקונגרס, עומדת על 613.9 ביליון דולרים. הרבה כסף, אבל הרבה פחות כסף מה-852 קוודריליון דולרים הדרושים לבניית הכוכב. אין ספק כי גם אם ארצות הברית הייתה רוצה לבנות נשק חללי כזה, ספק אם היא הייתה יכולה לגייס משאבים לעשות זאת.

סיבה נוספת שמצוינת בתגובה היא חוסר רצונו של הממשל האמריקאי לפוצץ כוכבי לכת אחרים. מן עניין של סדרי עדיפויות. הסיבה השלישית, ואולי המוצדקת ביותר לטעמנו, קשורה לטכנולוגיה: "למה לממשל להשקיע כל כך הרבה מכספי משלם המיסים האמריקאי, בנשק כמו כוכב המוות שיש לו פגם בסיסי - חללית חד מושבית הנהוגה בידי איש אחד, יכולה לפוצץ אותו", כותב שוקרוס. בכך הוא מתייחס למבצע היחיד של לוק סקייווקר בסוף הסרט "מלחמת הכוכבים", בו הוא זורק את שליט האימפריה הגלקטית פלפטין לליבת כוכב המוות, ומפוצץ אותו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מוסיף שוקרוס בתגובה, שלמרות שלא מתוכננת השקעה בכוכב המוות - "אם בכל זאת תסתכלו למעלה לשמיים, תוכלו לראות משהו מרחף בחלל, וזה לא הירח – זו תחנת חלל. כן, כבר יש לנו תחנת חלל בינלאומית ענקית, בגודל של מגרש כדורגל, שחגה במסלול סביב כדור הארץ ועוזרת לנו ללמוד כיצד בני אדם יכולים לחיות ולשגשג בחלל במשך תקופות ארוכות". התגובה גם מציינת את שתי המעבדות הרובוטיות המשוטטות סביב מאדים במטרה לגלות האם אי פעם היו חיים על כוכב הלכת האדום.

לצד הטיעונים הרציניים, מוסיף שוקרוס בעקיצה כי "למרות שאין לנו כוכב מוות, יש לנו רובוטים צפים המשמשים כעוזרים בתחנת החלל, נשיא שיודע להשתמש בחרב אור (כלי נשק מהסרט) ובתותח מרשמלו מתקדם, וסוכנות לפרויקטי מחקר ביטחון מתקדמים (DARPA) התומכת במחקר לבניית זרועו של לוק, רובוטים צפים, וגם כאלו שהולכים על ארבע".

הרשת תשלם את הקוודריליוני דולרים?

הוויתור של הממשל האמריקאי על כוכב המוות אמנם שלח את אלפי המעריצים של הרעיון לתהום האכזבה, אך הם לא נואשו. היוזמה קמה לתחייה כפרויקט באתר kickstarter, המאפשר גיוס כספים מגולשים מרחבי העולם. יעד המימון של הפרויקט עומד על 850 קוודריליון דולרים ($850,000,000,000,000,000 ), ונכון לכתיבת שורות אלו, הצליח הפרויקט לגייס 119,000 דולרים מ-624 גולשים. מרשים, אבל לא מספיק בשביל הסופר-נשק שמשמיד כוכבים.

עידוד לפרויקט מגיע גם מהרשתות החברתיות. בטוויטר אפשר למצוא דיונים רבים בנושא בחיפוש של התגית #DEATHSTAR ובפייסבוק יש דף רשמי לכוכב המוות בשם Death Star עם יותר מ-7000 משתמשים. בנוסף, אפשר למצוא דף יחסי ציבור של כוכב המוות בשם Death Star PR עם יותר מ-9000לייקים, דף ייחודי לעצומה בנושא תחת השם Petition to Reconstruct the DeathStar עם 312 לייקים וקהילה של תומכי הכוכב עם 12,180 לייקים. אלו שרוצים להכיר את כוכב המוות עד הפרטים הקטנים יוכלו להיעזר באינפוגרפיה מפורטת וכן בחיפוש ויזואלי של כתבות בנושא ברשת החברתית פינטרסט.

מעלים את הרף

המחאה המקוונת סביב סירוב הבית הלבן לבנות את כוכב המוות אולי לא עזרה לחותמי העצומה, אבל היא בהחלט עזרה לנאס"א, סוכנות החלל האמריקאית. אתר הסוכנות זכה בעקבותיה ל-100,000 רישומים חדשים למנגנון ההתרעות שמודיע לכל גולש מתי תחנת החלל הבינלאומית עוברת מעל הבית שלו וניתן לצפות בה.

גם הממשל האמריקאי נהנה מהעצומה של כוכב המוות, והודעה בבלוג של הבית הלבן מאתמול חשפה מהלך שדרוג של ממשק המשתמש מגרסה Petitions 1.0 ל- Petitions 2.0, והשקת ממשק API לאתרי צד שלישי שיוכלו להשתמש בשירות הזה החל מחודש מרץ הקרוב. מסתבר שעם הכניסות, מגיע התיאבון.

יוזמי העצומה אמנם היטיבו עם נאס"א והבית הלבן בכך שיצרו לשני הארגונים הללו תהודה ברשת, אבל הם הערימו קשיים דווקא על יזמי עצומות שיבואו בעקבותיהם. בהודעה אחרת של הבית הלבן שהתפרסמה באמצע חודש ינואר השנה לאחר המענה של שוקרוס, נאמר כי צוות אתר We the People החליט להעלות את רף המינימום לקבלת מענה מהממשל מ-25,000 ל-100,000 חתימות בתוך 30 ימים. בהחלטה לא צוין כי היא קשורה לעצומת כוכב המוות, אולם ניתן להניח כי הנשיא אובמה הרואה באתר העצומות כלי לשמירת הקשר עם ציבור הגולשים, אינו חושב שתגובה לבקשה לבניית כלי נשק בדיוני היא הדרך לעשות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully