וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנים החדשות של פייסבוק

עמי רוחקס-דומבה

11.2.2013 / 11:35

פייסבוק רוצה לשדרג את האמוטיקונים שלה, ולצורך כך נעזרת במאייר מומחה מבית אולפני האנימציה 'פיקסר'

משתמשי פייסבוק עומדים לזכות בקרוב ברגשנים חדשים שיאפשרו להם להביע רגשות בצורה טובה יותר בכתיבת סטטוסים. מהם רגשנים? מדובר, כמובן באמוטיקונים/סמיילים – אותם סמלים גרפים בצורת פרצופים המסמנים רגשות באמצעות הבעות פנים.

למרות שכבר היום ניתן להשתמש ברגשונים בפייסבוק, היוזמה במהלך החדש היא לחדש אותם בצורה כזו שתאפשר למשתמשים להביע רגשות בצורה מדויקת יותר. אחד האתגרים במהלך של פייסבוק הוא לייצר רגשנים למגוון רחב של רגשות מורכבים כמו התבוננות, הערצה, אהבה אימהית, נחישות, מסירות, התפטרות ועוד.

ואיך אפשר לתאר את ההבדל בין בושה לחרטה, או בין ביישנות לצניעות בתמונה דיגיטלית זעירה? כדי להצליח בכך פנתה פייסבוק למאט ג'ונס, מאייר סיפורים בחברת האנימציה הנודעת פיקסר. ג'ונס היה אחראי בין השאר על האיורים בתכנון הסרט "וולאס וגרומיט". כעת ביקשה ממנו פייסבוק שימציא עבורה מחדש את הרגשנים שלה.

הרגשנים המסורתיים די משעממים

ג'ונס עוסק לעומק בתרגום הבעות פנים לציור. עבור אחד מסרטי פיקסר הוא עבד עם פסיכולוג ששימש כיועץ למיקרו-רגשות. "פייסבוק הייתה ערמומית מספיק כדי להבין שהרגשנים המסורתיים די משעממים", אמר ג'ונס לאתר buzzfeed. "כדי לצור שפה אוניברסלית שתהיה הצלחה אמיתית צריך לשאוף להבנה מידית של הרגש, בדיוק כמו בסרטים מצוירים. בפיקסר אנחנו רואים מצבים רגשיים בכל יום, עם כל ציור שאנחנו עושים. העבודה שלנו מבוססת על שנים של מחקר, וכל הזמן אנחנו לומדים תנועות והבעות פנים של אנשים בחיים האמיתיים".

מי שהתחיל לעבוד עם פייסבוק על שיפור הרגשונים שלה הוא דצ'ר קלטנר מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. הוא פנה בנושא לפיקסר, וכך הוא מצא את ג'ונס, ונתן לו לבנות רגשנים לחלק מהרגשות האוניברסליים הקלאסיים, דוגמת כעס, גועל, פחד, שמחה, עצב והפתעה. הוא אהב את מה שראה - והחליט להעלות את הרמה: הוא מסר לג'ונס את "ביטויי הרגשות אצל בני אדם וחיות" - ספרו של צ'רלס דרווין שפורסם 13 שנים. הספר בוחן דמיון בין תנועות פנים של בני אדם ובעלי חיים כדי לתמוך בתאוריה של דרווין כי לבני אדם ובעלי החיים יש אב קדמון משותף. "זה היה אתגר גרפי לעצב קריקטורה טובה של מה שהוא חושב", אמר ג'ונס וסיפר שחלק מממצאיו של דרווין היו מיושנים למדי. את הביטוי 'מבוכה' תיאר, למשל, כשיעול קל. "זה מאוד מאפיין את התקופה הוויקטוריאנית. בימינו, ההגדרה למבוכה קצת יותר רחבה", אומר ג'ונס, עליו חביבים במיוחד פרצופים המביעים רגשות שליליים, כמו סלידה. בכאלה, הוא מסביר, יש סיכוי טוב לצייר דמות מצוירת גולמית, לעומת הרגשות החיוביים – שהם יותר מתוחכמים ולכן יותר קשים לאיור.

לצד ההשקעה ביצירת שפה גרפית חדשה וייחודית של רגשות, השיקה פייסבוק בסוף חודש שעבר תוספת ניסיונית לממשק כתיבת הסטטוסים באתר, המאפשר בחירה של פעילות והרגשה ללא צורך בהקלדה. אם אתם רוצים, למשל, לפרסם סטטוס שמצהיר כי אתם באמצע צפייה בפרק של 'דוקטור פיל', פשוט בוחרים את הפעולה ואת שם התוכנית (חלקן מוגדרות מראש) ומפרסמים. אותו הדבר אם אתם רוצים, למשל, לפרסם סטטוס המציין שאתם באמצע ביס של השוקולד הכי טוב שאכלתם אי פעם. פשוט בוחרים את הפעולה "אוכל/ת" ואת שם השוקולד. אם הוא לא מופיע ברשימה אפשר להקליד אותו.

פרסומת ממוקדת בפעולה?

הממשק החדש אמנם נמצא עדיין בשלבי ניסוי וטרם נחשף לכלל המשתמשים, אבל אין ספק כי הצמידות בין ההשקה שלו לבין פיתוח הרגשנים החדשים אינו מקרי, והוא כנראה הכלי שיאפשר שימוש ברגשנים שג'ונס מאייר בימים אלו. אף על פי שבמבט ראשון נראה כי מטרת הרגשנים היא לשפר את הקשר הבין אישי בין המשתמשים, ייתכן ופייסבוק עושה זאת מתוך מטרה אחרת לגמרי. המעבר לשימוש בשפה מובנית המורכבת מרגשנים ותבניות טקסט מוכנות מראש יעזור לפייסבוק לקשר בין מפרסמים לקהל הידע באמצעות היתוך מידע יעיל יותר.

אפשר לדמיין איך יגיב יצרן השוקולד לנוכח הידיעה כי שמשתמש מסוים מתלהב מהשוקולד שלו או משתמש אחר חווה ברגעים אלו ייסורי מצפון כלפי בת הזוג שלו - בשני המקרים פייסבוק תהנה מעמלת פרסום. פייסבוק יכולה גם למכור "פעילויות ממומנות" שבהן מפרסמים יכולים לשלם כדי להיכנס לרשימת הפעילויות ממנה המשתמש יכול לבחור (למשל: "כיף לי בדיזינגוף סנטר").

למרות ההודאה של פייסבוק באתר techcrunch כי היא לא מתכוונת להשתמש בביטוי הרגשות במנוע הפרסומות שלה, לא נחטא בציניות אם נתייג את המהלך תחת הכותרת "פרסומת ממוקדת פעולה". קשה להאמין כי הרגשנים החדשים והפעולות המובנות בכתיבת הסטטוס, לא ישמשו את המפרסמים בפייסבוק לצורך מיקוד הפרסומות ברשת החברתית על סמך פעילות המשתמש.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully