וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הופכים רעיון לסטארט-אפ?

רומי מיקולינסקי

21.11.2013 / 10:36

יש לכם רעיון מבריק לאפליקציה שתהפוך אתכם לעשירים. אחלה, אבל עכשיו מתחילה העבודה הקשה

הדרך מרעיון לסטארט-אפ היא לא תמיד קצרה. צריך מזל, צריך כסף, צריך מישהו שיבנה את המוצר, צריך להבין את השוק, וזה לא כל כך פשוט. סדרת כתבות זו תנסה להבהיר מה מצפה לכם אם אתם רוצים להשיק מוצר/ לפתח אפליקציה ו/או להקים סטארט-אפ, שתהיו מוכנים לפני שאתם יוצאים לדרך ומשאירים כמה עשרות אלפי שקלים אצל כל מיני אנשים שיבטיחו לכם כל מיני הבטחות.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

פרק ראשון: מרעיון כללי לתכנית עבודה

אז יש לך רעיון מדהים למוצר/ סטארט-אפ/ אפליקציה. ברכותינו, תצטרף למועדון: במקומות מסוימים בארץ ובעולם נדמה שכל בנאדם שני הוא סטארטאפיסט, ומהצד זה נראה די פשוט. זה לא, וצריך לקחת בחשבון שקיימת תחרות עזה בתחום. רק בארץ ל-8 מיליוני תושבים יש 18 מיליוני רעיונות, אבל בסין יש מיליארד איש עם כמה מיליארדים של רעיונות לא רעים בכלל.

ומה עם הכסף? רוב הסטארט-אפים לא מגיעים לאקזיט כלל, ורוב הרעיונות לא מגיעים לגיוס. היום קיימת זהירות גדולה בהשקעות, והרבה פעמים צריך מוצר ומשתמשים - כלומר עבודה של חצי שנה לפחות - עוד לפני הגיוס הראשוני בכלל.

עוד לא יצאה לכם הרוח מהמפרשים? אתם עדין כאן?

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

יופי, כי אתם צריכים להתרגל לשמוע הרבה מאד "לא". גם מאנשים קרובים. ואי אפשר בלי לציין את המחיר האישי הגבוה: הספקות, ההוצאות, הלחצים. אם זה מחיר שאתם מוכנים לשלם, הגיע הזמן לשלב הבא.

אישה עייפה מול מחשב. ShutterStock
אישה עייפה מול מחשב/ShutterStock

קודם כל - מחקר שוק

מחקר שוק יסודי הוא כלל ברזל לפני שיוצאים לדרך. הנה סוד – תמיד יהיה מישהו שיחשוב על משהו דומה, אבל זה לא יהיה בדיוק הרעיון שלכם. יותר מזה, הרעיון שלכם, בשלב ההשקה, כבר לא יהיה בדיוק אותו רעיון שהיה לכם בהתחלה . ועד שתגיעו לשלב המוצר, הרעיון ישתנה שוב - כאן כבר השוק יהיה זה שיקבע איך הוא ייראה.

אבל זה תמיד טוב שמישהו יהיה שם לפניכם, כך שתוכלו לראות מה המתחרים עושים ומה היתרון שלכם עליהם. בסופו של דבר, יש מקום גם לפפסי וגם לקולה, גם לפייסבוק וגם לטוויטר. בשנה האחרונה, למשל, יצאו לא מעט אפליקציות שידוכים, שלכולן מנוע דומה – ההיכרות מתאפשרת רק לאחר ששני הצדדים אומרים שהם בעניין. טינדר היא הגדולה ביותר, אבל יש גם את הינג', באנג ווית' פרנדס ועוד. איך שורדים לצד המתחרים? מוצאים ייחוד. בין אם זה במודל העסקי, השיווקי, או בקהל היעד.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

גיליתם מה מייחד אתכם מהמתחרים. מה עכשיו?

עכשיו נכנסים לתהליך של רעיון-> תכנון-> אפיון-> עיצוב.

כדי להבין בדיוק איך הרעיון שלכם הולך לעבוד, כדאי שיהיה לכם מושג אם זה מוצר או שירות. בכל מקרה הרעיון שלכם כנראה יעבוד על מכשיר סלולרי/ מחשב, ולכן כל מפגש של המוצר/ שירות/ אפליקציה שלכם עם לקוח - יהיה על גבי מסך. כדי להבין כמה מסכים צריך וכמה פעולות הלקוח שלכם אמור לבצע בכל אינטראקציה שלו עם הרעיון שלכם (בין אם זה בצורת תשלום/ קליק/ הורדה/ שיתוף) – מישהו (בדרך כלל מאפיין) צריך לתכנן כמה מסכים יהיו ואיך הם יראו. אחר כך ייכנס לתמונה גם מעצב (לפעמים המעצב והמאפיין הם אותו אדם). בין הדברים שתפצחו בשלב זה - מה יהיה על כל מסך, מה יהיה הסדר של המסכים ואיזה גודל יהיה כל כפתור. זה יאתגר אתכם. זה ירגיז אתכם. אבל זה יגרום לכם להתכנס סביב המהות האמיתית של הרעיון שלכם.

אילוסטרציה. שאטרסטוק, ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock, שאטרסטוק

למה אסור להתאהב ברעיון/ מוצר

עכשיו יש כבר משהו בידיים – עד לתכנות זה בגדר טיוטה, ואחרי התכנות זה בגדר פיילוט/בטא. בזמן הזה אתם תתחילו לפגוש את המציאות: אם אתם הולכים לקראת הקמת עסק והשקת מוצר, שמאחוריו עומדת חברה שיודעת לעבוד (בין אם היא נשענת על פרילאנסרים או שיש לכם עשרות או מאות עובדים), חשוב לדעת להפעיל אנשים ולהבדיל בין מה שחשוב ואפילו הכרחי למוצר ובין מה שנחמד שיהיה.

אז איך מבדילים בין מה ש"נחמד" למה ש"חייבים"? בכדי לשרוד את הקשיים ולהקים מיזם מצליח נדרשים הרבה תחומי מיומנות, וכמעט תמיד איזושהי מיומנות חסרה - ניהול אנשים, בניית תכנית עסקית, עמידה ביעדים, אפיון טכנולוגי, תכנות, עיצוב, אבולוציה של רעיונות, שיווק, משפטים, כספים, יכולת סגירת עסקאות - הכי חשוב זה היכולת לקבל החלטות ולבצע אותן. מי שלא מקבל החלטות - השוק יקבל אותן בשבילו, וזה מקום לא טוב להיות בו. הגדירו לעצמכם מראש מהם התפקידים של כל אחד ואחת, ומהו תהליך קבלת ההחלטות, מי שותף בו ומי קובע ברגעי מחלוקת: בין המעצבים למתכנתים, בין השיווק לכספים, בין המשקיעים לבין המנכ"ל. יהיו הרבה כאלה.

ועכשיו, אלא אם אתם וואן-מאן-שואו – ויש מעט מאד כאלה – אז אתם חברה. אולי לא משפטית עדיין, אבל כדי להצליח צריך הרבה דברים: ראיתם את הרשימה בסעיף הקודם? לרוב האנשים תהיה במקרה הטוב תכונה או שתיים שבהם יש להם יתרון. זה אומר שצריך צוות. וצוות זה כסף ואגו.

עוד על כסף, אגו, משקיעים, לקוחות, BETA TESTING, מתכנתים ומעצבים - בפרקים הבאים.

רומי מיקולינסקי היא חוקרת וכותבת המתמחה באסטרטגיה דיגיטלית, שותפה בחברת SIMPLIFY ומרצה על תרבות דיגיטלית בבצלאל.

  • עוד באותו נושא:
  • סטארט אפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully