וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסולת האלקטרונית מאיימת להציף את העולם

TECH

17.12.2013 / 18:24

המכשירים האלקטרוניים שאנחנו זורקים אינם מתכלים, הם רק הולכים ומצטברים ובעתיד הם גם יתרבו. האשמה העיקרית: סין

המסך שעליו אתם קוראים את הידיעה הזאת הוא זבל. או לפחות הוא יהיה זבל כשתחליפו אותו באיזה מכשיר אלקטרוני שיהיה הדבר הגדול הבא בעוד כמה שנים, ובכך תתרמו גם אתם לכמות הפסולת האלקטרונית שקיימת בעולם, וצפויה לגדול בשליש עד שנת 2017.

כל מדינה מגדירה פסולת אלקטרונית בצורה אחרת. בארה"ב למשל רק מכשירי צריכה אלקטרוניים כמו מחשבים וטלוויזיות נחשבים לפסולת אלקטרונית, בעוד באירופה כוללים כל דבר שמגיע עם סוללה או כבל חשמלי. כך או כך – זוהי פסולת בעייתית במיוחד כיוון שהיא אינה מתכלה, ומכילה חומרים רעילים כמו עופרת וכספית. בשנים הקרובות, כמות הפסולת הזאת תגיע ל-72 מיליון טון – פי 11 ממשקל הפירמידות במצרים.

פסולת אלקטרונית זבל אשפה מזבלה מגרש גרוטאות מחשבים ציוד אלקטרוני מכשירים. ShutterStock
לאן כל זה יילך?/ShutterStock

היוזמה לפתרון בעיית הפסולת האלקטרונית, ה- StEP, מצאה כי בשנה החולפת ייצר העולם 54 מיליון טון של פסולת אלקטרונית - בממוצע 20 קילו לכל בן אדם על כדור הארץ. ה- StEP, שביסס את התחזית על מידע שנאסף מארגוני או"ם שונים, ממשלות וארגוני מדע לא ממשלתיים, מיפה את כמויות הפסולת האלקטרונית של כל מדינה. מתברר שהאשמה העיקרית היא סין, שבשנת 2012 בלבד ייצרה 12.2 מיליון טון של מכשירים אלקטרוניים. במקום השני נמצאת ארה"ב עם ייצור של 11 מיליון טון באותה שנה.

אך בכל הנוגע לייצור פסולת אלקטרונית ארה"ב מובילה, כיוון שהמכשירים האלקטרוניים שיוצרו בארה"ב צפויים לצאת משימוש ולהפוך לאשפה מוקדם יותר ומהר יותר מאלו שיוצרו בסין. עם זאת, ארה"ב הגיעה רק למקום השביעי בהפקת פסולת אלקטרונית עם 30 קילו בממוצע לבן אדם, כשבמקום הראשון נמצאת דווקא קטאר. ישראל, אגב, ייצרה בשנת 2012 כ-147 אלף טון של פסולת אלקטרונית, שזה בערך 25 קילו לבן אדם. קשה לדעת מה יביא איתו עתיד, אבל הי, יצא אייפון חדש, מישהו יודע איפה הפח?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully