וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: צילום תמונות גורם לכם לזכור אותן פחות

מחקר מגלה שהשימוש המוגבר במצלמה פוגע לנו בזיכרון, ושאנחנו זוכרים טוב יותר פרטים של אובייקטים שלא צילמנו

האם השימוש המוגבר במצלמות דיגיטליות ובאפליקציות להפצת תמונות כדוגמת אינסטגרם ופייסבוק פוגם בזכירת האובייקטים המצולמים? מחקר פסיכולוגי חדש שפורסם בתחילת דצמבר בכתב העת Psychological Science מצביע על מסקנות מפתיעות: כאשר אתם מצלמים אובייקט, תזכרו ממנו פחות פרטים לעומת כזה שהתבוננתם בו אך לא צילמתם אותו, דיווח בימים האחרונים הבלוג ReadWrite. ההסבר לכך הוא שאנשים "בונים" על כך שהצילום אוחסן ונשמר איתם, ושהם יוכלו לשלוף אותו ולהיזכר בפרטי האובייקט אם יישאלו עליהם בכל זמן שיחפצו.

זכרון - אילוסטרציה. Valentin Agapov, ShutterStock
זכרון - אילוסטרציה/ShutterStock, Valentin Agapov

במסגרת הניסוי שבוצע במחקר, התבקשו המשתתפים לצלם תמונות של אובייקטים שונים ברחבי מוזיאון. המחקר מצא שהמשתתפים זכרו פרטים רבים ומדויקים בהרבה של אובייקטים שלא צילמו, היות שמלאכת הצילום עצמה גרמה להם שלא לנסות לזכור את הפרטים בעצמם ואף להשמיט אותם מזכרונם. תהליך זה מכונה "אפקט ליקוי צילום תמונה". עם זאת, ישנו סייג בולט לתוצאות שהתקבלו: הזיכרון החזותי של משתתפים שהתמקדו (באמצעות zoom) בפרט ספציפי בצילום הראה תוצאות שלא היו פחותות מאלו של משתתפים שלא צילמו תמונות.

עוד נכתב במחקר, כי לצילום תמונות – אף שמדובר בפעולה אקטיבית יותר מהתבוננות בלבד – עשויה להיות השלכה שלילית על הזיכרון, משום שהיא מפצלת את הקשב של האדם, באופן דומה לשימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה או לפעולות מולטיטאסקינג אחרות. בנוסף, צילום תמונות יכול להוות זרז למה שמכונה "שלח ושכח", בדומה למחקרי זיכרון שהצביעו על נטייה לזכור פריטים שהמשתתפים הונחו לשכוח לעומת אלה שהיה עליהם לזכור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully