וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הזיז את התמונה שלי?

מאמן כושר העלה לפייסבוק תמונה של בחורה מלאה שמצא בגוגל, כדי להמחיש לגולשים איך נראים כשלא עושים כושר. הבחורה גילתה את הפוסט המשפיל, והשיבה מלחמה

האינטרנט מלא באנשים חסרי זהות. הם מופיעים בממים עם כיתוב מצחיק, הם משמשים לנו כאילוסטרציה לדוג מתוך גוגל אימג'ס. אנחנו מקלידים "אישה זקנה עם כובע" וקופצים לנו אלפי פרצופים אנונימיים שעונים להגדרה, מקלידים "בחור מכוער צוחק" ורק צריכים לבחור. המבחר וקלות החיפוש מעניקים לנו את האשליה שכל הפרצופים האלה הם רק קריקטורות חסרות שם, דמויות שנמצאות שם לשימושנו. כאילו מרגע שמישהו מצטרף לגלריית האילוסטרציות הלא-רשמית של גוגל אימג'ס, פרצופו הופך לנחלת הכלל. מי זוכר בכלל שפעם אדם אמיתי צילם את עצמו והעלה לרשת, לפני שהוא נהיה פאנץ' בפוסט המצחיק שלנו? ברוב המקרים, האדם שמאחורי התמונה ממילא לעולם לא ייתקל בפוסט.

אבל הפעם, זה דווקא קרה. זוהר אברהמי, מאפרת ובלוגרית אופנה, נחרדה לגלות שתמונה שלה בביקיני הפכה לדאחקה אנונימית של מישהו אחר. תמונתה הופיעה בעמוד הפייסבוק של אבי שלג, מאמן כושר, שהשווה בין תמונתה של אברהמי - בעלת הגזרה המלאה - לתמונתה של בחורה עם גוף של מכון כושר, כדי להמחיש לעוקביו ולקוחותיו את ההבדלים. בתגובות לתמונה של אברהמי כינו אותה חבריו של שלג דאבה, שמנה, עצלנית ועוד שלל עלבונות.

אברהמי הנדהמת מיהרה לכתוב פוסט בנושא. "התרסקתי", כתבה, "בחיים לא נתקלתי בשימוש כזה אכזרי, מחפיץ ומעורר בחילה של תמונה שלי [...] הבחור הזה, הנחמד, לא עצר לרגע וחשב שלמרות שאני דאבה רצינית, אני אמיתית. אני בן אדם. יש לי רגשות, משפחה, חיים". היא הוסיפה קישור לעמוד של שלג וביקשה: "קחו לכם זמן ותוודאו שאין לכם חברים שמתאמנים אצלו במרכז, תשננו את השם שלו כדי שבחיים לא תתאמנו אצלו ותשתפו".

הפוסט המלא:

בתוך פחות מיממה צבר הפוסט אלפי לייקים ומאות שיתופים. מגיבים רבים יעצו לאברהמי להגיש תביעה, וחיזקו את ידיה. שלג עצמו הגיב בשרשור שהוא לא התכוון לפגוע, ושהוא פשוט מצא את התמונה של אברהמי בגוגל אימג'ס. שלג מיהר להסיר את הפוסט הפוגעני, ופרסם במקומה התנצלות. "ההשוואה היתה דבילית", כתב, "אני רוצה לבקש סליחה מזוהר וממשפחתה ומכל מי שנפגע מהפוסט הזה [...] כשהשתמשתי בתמונה לא ידעתי מי אותה בחורה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מאמן כושר העלה תמונה של בחורה ללא רשותה לרשת. פייסבוק, צילום מסך
פוסט ההתנצלות של שלג/צילום מסך, פייסבוק

סביר להניח שזו לא הפעם הראשונה או האחרונה שפרשה כזאת מתרחשת. לכולנו יצא לשלוף מדי פעם תמונה אנונימית מגוגל אימג'ס, במחשבה שהפורום בו היא תוצג מספיק פרטי כדי שאיש לא ייפגע, ושגלריית הדימויים הבילאומית הזאת היא גדולה מספיק בשביל שבעל התמונה לא יגלה. אבל למרות שזה מרגיש כמו משחק ילדים, כולנו עוברים או קרובים לעבור על החוק. "גם אם מצאת תמונה ברשת - אסור לך להשתמש בה, אלא אם כן הרשו לך", מבהיר יהונתן קלינגר, עורך דין העוסק בתחום המידע והטכנולוגיה, "חוק זכויות יוצרים קובע, כברירת מחדל, שלכל תמונה יש זכויות ושהיוצר שלה הוא הבעלים של אותן זכויות".

גם אם אני סתם אזרח פרטי ששם את זה על הוול שלו להצחיק את החברים?

"מבחינת זכויות יוצרים על התמונה, יכול להיות שאם אתה רק שולח את זה בצ'אט לחבר זה ייחשב כ'שימוש הוגן', אבל זה לא נשמע שזה מה שקרה במקרה הזה. לפי תיאור המקרה בפוסט, הבחור גם השתמש בתמונה כדי לקדם את אימוני הכושר שלו. אם השתמשו בשמה לצורך עשיית רווח, זה גם אסור על פי חוק הגנת הפרטיות, וגם יש פה השפלה וביזוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully