וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקרה העצוב של ד"ר V: האם העיתונאי דחף את הממציאה להתאבדות?

עיתונאי שהכין כתבת רשת על גולף כלל בכתבה אאוטינג קיצוני לאישה שבמרכזה - והיא התאבדה. בטוויטר זועמים ומוחים על פרסום הכתבה: האם העיתונאי הרג את גיבורת הכתבה שלו?

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מקצוע העיתונאות הוא אחד מהמקצועות, בדומה לרפואה, המסוגלים להשפיע בצורה דרסטית ומוחלטת על חיים של אנשים. החלטה אחת יכולה להציל חיים של אדם, או להרוס אותם לחלוטין. על עיתונאים מוטלת אחריות רבה למושא הכתבות שלהם, שמכניסה אותם לדילמה תמידית: האם לפרסם את הסקופ המרעיש שלך, או לצנזר אותו ובכך לשמור על צנעת הפרט?

עבור העיתונאי קיילב האנן, הדילמה הייתה די פשוטה: קודם כל הסקופ. הכול התחיל כשהעלה בשבוע שעבר כתבה לאתר גרנטלנד, על ממציאה מסתורית שהחברה שלה פיתחה מקל גולף "נעלה מכל הבחינות", ה-Oracle GXI. לכאורה, כתבה פשוטה על גולף.

אך מתברר שלפני חודשיים, בזמן הכנת הכתבה, האמן מצא כמה סתירות בעברה של הממציאה, דוקטור אסאי אן וונדרבילט, העונה לכינוי ד"ר V. הוא החל לחטט בעברה. בן היתר, הוא גילה שלמרות שד"ר V טענה שלמדה באוניברסיטת MIT, אין שום תיעוד ממשלתי לגבות את הטענה, ושבשנים שאמרה שעבדה על פרויקט ממשלתי סודי - למעשה עבדה כמוסכניקית.

בסופו של החיפוש, האנן גילה עובדה מפתיעה: דוקטור V היא למעשה טרנסג'נדרית, תגלית שהשאירה את האנן עם "צמרמורת לכל אורך עמוד השדרה" לדבריו. בהתרגשות גמורה, התחיל האנן לכתוב את הכתבה כשהוא מתמקד בסיפורה האישי המלא של דוקטור V, סוטה לחלוטין מכל הקשר למקל הגולף שעיצבה.

לאחר שסיים את הכתבה, הוא הודיע לוונדרבילט ולמנכ"ל החברה, גרי וורדן, כי בכוונתו לפרסם את סיפור חייה בפומבי, ובכך למעשה הוציא אותה מהארון מול המנכ"ל. וונדרבילט התנגדה באופן גורף להחלה וכינתה את הכתבה "פשע שנאה", אך אלו לא מנעו מהאנן להמשיך בכתיבה.

לא הרבה זמן לאחר מכן, האנן גילה שוונדרבילט התאבדה. מה שלא מנע ממנו לפרסם את הכתבה. בהתחלה התגובות היו חיוביות לרוב, משבחות בעיקר את עומק המחקר והמקצועיות של האנן:

תגובות בטוויטר לפרשת דוקטור וי. טוויטר, צילום מסך
תגובות בטוויטר לפרשת דוקטור וי/צילום מסך, טוויטר

אך במהרה, ככל שהסיפור התפשט ברשת, יותר ויותר אנשים מצאו את עצמם שואלים את השאלה המהותית: "האם כתבתו של האנן הרגה את וונדרבילט?"

לבסוף הסיפור התפוצץ באינטרנט, כשפעילים להט"בים פרסמו אותו בשלמותו, מגנים בתוקף את האאוטינג חסר הרחמים שנעשה לדוקטור V. הטוויטר התמלא קריאות מחאה נגד האנן, מאמרים חריפים ודיונים קשים בנושא. תגובות שנמחקו מהטוויטר של האנן במהירות עצומה - הוכיחו שכנראה שחופש הביטוי מותר רק בצד אחד של המתרס.

תגובות בטוויטר לפרשת דוקטור וי. טוויטר, צילום מסך
תגובות בטוויטר לפרשת דוקטור וי/צילום מסך, טוויטר

העורך הראשי של הגרנטלנד, ביל סימונס, פרסם טור שמסביר את הצד של המערכת לגבי הסיפור. "אנחנו נוטלים סיכונים, זו אחת הסיבות שהקמנו את 'גרנטלנד'", כתב, "אם אתה לא עושה טעויות, אתה לא עושה כלום. אנחנו לומדים מכול טעות שלנו". לגבי ההתנהלות של האנן, כתב סימונס: "הוא מעולם לא איים להוציא אותה מהארון בכתבה, הוא רק דיווח על סיפור ובדק סתירות שהתגלו על העבר שלה, זה הכול". למרות שהמאמר מגן על ההתנהלות העיתונאית של האנן, סימונס מודה שנעשתה אצלם טעות בשיקול דעת, שהמערכת גילתה בורות וחוסר טאקט כלפי מצבה של ד"ר V, ושיש סיכוי שכתבתו של האנן "השפיעה על ד"ר V בדרכים שלא יכולנו להבין או לצפות", מה שיגרום למערכת להפיק לקחים בעתיד. סימונס ציין שהכתבה תישאר באוויר, כדי שאנשים ילמדו ממנה לקח, ולא יחזרו על הטעות של הגרנטלנד.

  • עוד באותו נושא:
  • טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully