וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד גיא אופיר פותח חזית מול האוצר במאבקו נגד גוגל

אלה לוי-וינריב

9.2.2014 / 10:14

עו"ד גיא אופיר במכתב לשר האוצר: "השהה מיידית את ההסכם עם גוגל - או שאעתור נגד האוצר לבג"צ". מה טוען עו"ד אופיר שגוגל מקבלת מהמדינה?

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

משרד האוצר חתם על הסכם עם גוגל ללא מכרז בניגוד לדין, ותוך ויתור על פרטיותם של אזרחי ישראל. כך טוען עו"ד גיא אופיר במכתב ששיגר בסוף השבוע לשר האוצר, יאיר לפיד, בו דרש להשהות התקשרות של משרד האוצר עם גוגל.

אופיר, אשר הגיש לאחרונה עתירה לבג"ץ נגד שר האוצר, רשות המיסים, גוגל ופייסבוק, בשל אי מיסוי גוגל ופייסבוק על הכנסותיהן בישראל, מבהיר במכתבו כי אם לא יקבל תשובה לפנייתו בתוך 14 יום, יגיש עתירה לבג"ץ נגד האוצר. לאחרונה חתם שר האוצר על מזכר הבנות המתווה מסגרת לשיתוף פעולה בין ממשלת ישראל לבין גוגל ישראל. מזכר זה, נטען, נכנס לתוקף ביום בדצמבר 2013, ותחולתו היא למשך שלוש שנים. המתווה חתום אישית על ידי שר האוצר.

במסגרת מזכר ההבנות, מציין אופיר, מתוכננים שיתופי פעולה בין ממשלת ישראל לבין גוגל בתחומים רבים ומגוונים. בין היתר, הקמת מסגרות לשיתוף פעולה בין הצדדים ולחילופי ידע ומידע בתהליכי הכנת תכנית אסטרטגית, קידום פרויקטים משותפים בתחום טכנולוגית המידע והתקשורת בישראל, שיתוף פעולה והעברת ידע בתחום תשתיות הענן, שיתוף פעולה בהגנת מידע והגנת הפרטיות (או חוסר הגנת הפרטיות), שיתוף ידע וניסיון בנושא התפתחות שירותי ממשל זמין בעולם ועוד תחומים אשר בהם תסתייע, ממשלת ישראל "בניסיונה ובמומחיותה של גוגל", כלשון המתווה.

על הרקע הזה כותב אופיר במכתבו: "תמוהה בעיני שמשרד האוצר האמון על גביית המיסים בישראל, מצא לנכון לחתום על הסכם דווקא עם גוגל – קבוצת חברות המתחמקת מתשלום מס ומע"מ בישראל (ובמדינות אחרות). זאת בשעה, שמתנהלת עתירה בבג"ץ בנושא זה (הבג"ץ שאופיר עצמו הגיש, א' ל"ו), ורשות המיסים מקיימת בחינה (או שמא חקירה) בנושא התחמקותה של גוגל מתשלום מיסים". לטענת אופיר, המסר ששולח שר האוצר האמון על גביית המס, בכך שדווקא הוא מתקשר בהסכם יחצ"ני ותקשורתי, עם מעלים מס משמעותי במשק הישראלי – גוגל, אינו ראוי.

עוד טוען אופיר כי המתווה נחתם ללא מכרז, בניגוד לסעיף 2 לחוק חובת המכרזים. "מדובר בשיתוף פעולה שבמסגרתו תהיה לגוגל זכות ראשונים ונגישות למידע רב האצור במערכות המדינה, וערכו הכספי, המסחרי, השיווקי והעסקי של מידע זה לא יסולא בפז. רבות מבין חברות האינטרנט בישראל היו שמחות לקבל מעמד דומה לשיתוף הפעולה עם גוגל, ואף היו מוכנות בתמורה לשלם על כך לאוצר המדינה; וכי המתווה פוגע קשות בפרטיות אזרחי ישראל, שכן מידעים שברשות המדינה, והיו סגורים עד עתה לסריקתה של גוגל, יחשפו ללא דיון ציבורי". עוד נטען, כי עצם חשיפת עובדי המדינה להכרה ולהאדרה שלה זוכה גוגל על ידי שר האוצר, "תבלבל את היוצרות" בקרב עובדי המדינה, ותטשטש בתודעתם את תפקידם הרגולטורי ביחס לגוגל.

"לגוגל", כותב אופיר, "יש אינטרס ברור ליצור קשרים בינאישיים עם עובדי מדינה במשרד האוצר ובממשל זמין, ולהזמין אותם למשרדיה המפנקים הכול בברכת שר האוצר, ו"די לחכימא ברמיזא"". עו"ד אופיר דורש במכתבו, כי שר האוצר יודיע בתוך 14 ימים על השהייתו של המתווה לצורך בחינה מחודשת, שאם לא, כאמור, יעתור לבג"ץ נגד יישום המתווה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מדובר במזכר הבנות בלבד שעוסק בקידום ממשל זמין וחדשנות טכנולוגית במגזר הציבורי. לא מדובר בהתקשרות, ואין למזכר ההבנות כל היבט מיסויי או מסחרי כזה או אחר. כזכור, משרד האוצר חתם בתחילת 2013 על מזכר דומה עם חברת מיקרוסופט. כפי שמסרנו בעבר, אגף התקשוב מזמין חברות גלובליות נוספות למסד שיתופי-פעולה דומים ברוח זו. המזכר נמצא באתר משרד האוצר, והציבור יכול לעיין בו בכל עת. פנייתו של עו"ד אופיר לא הגיעה ללשכתו של שר האוצר, וכשתגיע נשמח לטפל בה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully