וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנס או אנסת? הסיפור שהעסיק את הרשת השבוע

הנושא שהכי העסיק את קהילת הפייסבוק השבוע זה ויכוח על הגדרה עצמית, לאחר שחשוד באונס ביקש שיפנו אליו בלשון נקבה - כי הוא מגדיר עצמו כאישה. מבולבלים? כולנו

פייסבוק מציג: 56 זהויות מיניות. פייסבוק, צילום מסך
פייסבוק מציג: 56 זהויות מיניות/צילום מסך, פייסבוק

לפני מספר שבועות פייסבוק הכריזה שהיא מוסיפה לא פחות מ-56 מגדרים לבחירה בהגדרות הפרופיל של המשתמש. אפילו מומחים למגדר הודו שהכמות קצת מוגזמת ושיש ברשימה כמה כפילויות ועודף ניואנסים, אבל הכוונה של פייסבוק ממילא הייתה בעיקר הצהרתית: לקדם את העיקרון שלכל אחד מאיתנו יש זכות להגדרה עצמית, ושהאפשרויות להגדרה כזאת הרבה יותר מורכבות ומגוונות ממה שכופים עלינו. במילים אחרות, לא חשוב כמה גולשים ישתמשו בפועל ב-56 האפשרויות החדשות, מה שחשוב זה שהשיח הקווירי עבר מחדרי חדרים למיינסטרים של תאגיד הרשת החברתית הגדול בעולם.

כשאנס (לכאורה) מגדיר את עצמו כאישה

מתוך השיח הזה צמח השבוע אחד הדיונים המוזרים והמאתגרים ביותר שנראו בפייסבוק לאחרונה, סביב זכות ההגדרה העצמית של אנס. הכול החל כשבעמוד הפייסבוק של "מצעד השרמוטות" הפמיניסטי, העוסק בזכות של נשים להפגין מיניות, עלה "מם" (תמונה עם כיתוב) נגד אונס, שפרסם משתמש בשם א' (השם המלא שמור במערכת). אחת מחברות העמוד הבחינה במם שפרסם א', ופנתה למנהלות העמוד בדרישה להסיר ולחסום אותו מהקבוצה, בטענה ש-א' – שפרסם מם נגד אונס, למרבה האירוניה - אנס את חברה שלה.

כשמנהלות העמוד לא נענו לבקשתה, לדבריה, חשפה חברת העמוד את הסיפור בקבוצת הפייסבוק "שיח פמיניסטי", כדי להזהיר נשים מפני א'. "הוא אנס את ד' (השם המלא שמור במערכת – ר"ר)", כתבה, "אותי הוא הטריד מינית לפני מעל שנה וחסמתי. מזלי שבכך זה הסתכם". המגיבות, שחלקן הכירו את א' מהעמוד של "מצעד השרמוטות" וחוגים דומים, הזדעזעו מהתגלית, אבל כאן סיפור השיימיניג הרגיל קיבל תפנית מוזרה.

"אפשר לשאול למה פונות אליה בלשון זכר?" שאלה פתאום אחת המגיבות בשרשור, כשהיא מתכוונת ל-א' האנס לכאורה. לקורא מן הצד זו נראית כמו שאלה מוזרה, אך מתברר ש-א' למעשה מגדיר את עצמו כאישה, למרות שאין לו "פרפורמנס" של אישה – כלומר, הוא אינו מתלבש או מתנהג כאישה, אך דורש שיפנה אליו כאישה כי הוא מרגיש ככזו.

כמו שפייסבוק לימד אותנו, לכל אחד יש זכות להגדרה עצמית ויכול לבקש מהסביבה לכבד את הזהות שלו גם אם היא אינה קונבנציונלית – אך האם הזכות הזאת קיימת גם כשמדובר באנס לכאורה, שאם אכן אנס אז הזהות שלו כגבר היא מאוד רלוונטית לפשע שלו? האם בכלל יש לו זכות לדרוש מאחרים לכבד את ההגדרה העצמית שלו, כשהוא עצמו לא כיבד את גופה ונפשה של הנאנסת? או שמדובר בשני דברים נפרדים, וגם כשאנחנו מוקיעים אנס - עדיין עלינו לשמור על חירות ההגדרה העצמית ברמה העקרונית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"לא ייתכן שזכר ביולוגי יאנוס אישה ועדיין יבקש שיתייחסו אליו כאנסת"

הרוחות התלהטו בשרשור בין המגיבות, וכשהפעילה החברתית ואושיית הרשת אורטל בן דיין הצטרפה לדיון, והרחיבה אותו לסוגיה של "מה זה אומר בכלל להגדיר את עצמך כאישה" – זה כבר הפך לשיחת היום בקהילת הפייסבוק, ולאחד משרשורי-הכאב-ראש האלה שמוצפים שבוע שלם ולכל אחד יש מה להגיד. "מישהו/י יכול להסביר לי איך יתכן שאדם שהוא זכר ביולוגי עם פרפורמנס גברי (כלומר, סיסג'נדר) מגדיר את עצמו טרנסית ומבקש שיפנו אליו בלשון נקבה?" כתבה בן דיין בהתייחסה ל-א' האנס לכאורה, בפוסט פייסבוק שצבר מעל 350 תגובות, ובו השתתפו רבים מהקהילה הלהט"בית+, מתפלספים ומתווכחים בנושא הזכות להגדרה עצמית.

"מה זה משנה איך זה ייתכן, תכבדי אותה ותפני אליה בלשון נקבה", ענה לה מגיב אחד. "הזהות המגדרית לא תלויה לא במין הביולוגי ולא בנראות המגדרית", טען אחר. מגיבים שמגדירים את עצמם כ"טרנסים" או "ג'נדרקווירים" התרעמו על עצם הצגת השאלה, שהעידה לדעתם על טרנספוביה. מנגד כתבה אחת המגיבות, שהכירה את א': "כשלמישהי יש נראות גברית, היא חייבת לקחת על זה אחריות. במקרה הספציפי, ההתנהגות של א' הרבה פעמים הייתה מאוד גברית, וכל ניסיון לציין את זה נתקל בתלונות טרנספוביה". בן דיין כתבה: "לא ייתכן שזכר ביולוגי עם פרפורמנס גברי יאנוס אישה עם איבר מין זכרי ועדיין יבקש שיתייחסו אליו כאנסת ממין נקבה וכאישה".

השרשור נמשך עד השעות האחרונות ומוליד עוד ועוד שרשורים ותתי נושאים בנושא, מטרנסיות ועד לייצוגים והגדרות של מיעוטים אחרים בחברה, והסוף לא נראה באופק. אם לא הספקתם להביע שם את דעתכם, עוד לא מאוחר מדי להצטרף ולבחור צד. או צדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully