וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה ביוטיוב: מכחישי איידס סותמים פיות

קבוצת מכחישי איידס הפיצו סרטונים שמסבירים למה איידס לא קיים. כשגולש העלה סרטון נגד, המכחישים מיהרו להשתיק אותו ולגרום להסרתו מיוטיוב

אם למדנו משהו מקיומו של יוטיוב, זו העובדה שקיימים בעולם אנשים ממש הזויים. כאלה שאוכלים דברים מגעילים או רוקדים במקומות מוזרים, או עושים דברים כמו להכחיש איידס. הקבוצה הספציפית הנ"ל עוסקת בהפצת סרטוני יוטיוב הטוענים, ניחשתם נכון, שהמחלה שעד כה גרמה למותם של יותר מ-30 מיליון אנשים, היא פיקציה של הממסד. אחד הסרטונים המרכזיים שלהם נקרא "בית המספרים":

חבורה של הזויים חסרי משמעות? כנראה, אבל טיפשים הם בטוח לא. הם פצחו במשימה להוריד מהרשת כל סרטון המתנגד לעמדתם, ויש הרבה כאלה. אדם בשם מיילס פאוור, למשל, מהמתנגדים להכחשת איידס, העלה סרטון שמנסה להפריך את הטענות שהוצגו בסרטון מכחיש האיידס "בית המספרים". בתגובה, פעלו המכחישים במהירות להסרת הסרטון שלו.

הסרטון של מיילס פאוור:

כדי לעשות זאת המכחישים השתמשו ב-DMCA - חוק המילניום הדיגיטלי לזכויות יוצרים. שהו חוק אמריקאי שמטרתו להגן על זכויות יוצרים באינטרנט, והוא קובע כי בעלי זכויות יוצרים יכולים לשחרר הוראות סגירה לאתרים או סרטונים המכילים חומר המוגן בזכויות יוצרים. לכאורה, חוק לגיטמי לחלוטין - אך באתרים גדולים כמו יוטיוב, הקלות שבה ניתן לנצל אותו לרעה מרשימה במיוחד.

יוטיוב דוגלת בשיטה לפיה ראשית מורידים את הסרטון מהאוויר, ורק אחר כך חוקרים. המכחישים מנצלים את מדיניות זו בכך שהם מדווחים על כל הסרטונים אשר מתנגדים להכחשת איידס כפוגעים בחוק זה, ובכך גורמים להסרתם המיידית. קצת כמו מה שקורה בפייסבוק, כשגולשים מתלוננים על תמונה כמפת זכויות יוצרית גם כשהיא לגמרי מקורית, רק כדי לגרום להסרתה.

טענתם של מפיקי "בית המספרים", סרטון ההכחשה, היא שפאוור משתמש בעצם בקטעים מהסרטון שלהם ומפר זכויות יוצרים. אולם, יש לשים לב למדיניות נוספת של יוטיוב, לפיה אחרי שלוש הסרות חומר בעקבות פגיעה בזכויות יוצרים, המשתמש נחסם - מדיניות אשר מעמידה את המשתמש של פאוור בסכנה אמיתית, ולאו דווקא בגלל פגיעת זכויות יוצרים אמיתית.

פאוור, מצידו, מדגיש כי אין מדובר בפגיעת זכויות יוצרים וכי טענותיהם של מפיקי "בית המספרים" הן טענות שקריות אשר מבוססות על הרצון שלהם לבצע צנזורה לסרטונים שלו - כדוגמא הוא מביא את העובדה שמשתמשים רבים העלו את הסרט "בית המספרים" במלואו ולא דווחו על ידי המפיקים.

סרטון הטענות של מיילס פאוור:

ואכן, פאוור איננו לבד. קבוצה בשם "קרן החזית האלקטרונית" טוענת שיש קבוצות רבות ביוטיוב ובגוגל אשר מנצלות את המדיניות של התאגיד בנוגע לזכויות יוצרים על מנת להשתיק קבוצות מנוגדות. בעיניהם, ספקיות שירות באינטרנט אמורות להימנע מהניצול הזה של חוקי זכויות יוצרים, וכי "הפרקטיקות החוקיות והטכנולוגיות מטשטשות את הגבולות בין זכויות יוצרים לצנזורה", כך מסרו ל"קרנל".

בכל אופן, מדובר בשאלה מעניינת - היכן עובר הגבול בין גניבת זכויות יוצרים לשימוש לרעה בחוקים הבנויים נגד תופעה זו? כמובן שגניבת זכויות יוצרים היא דבר שהאינטרנט צריך ללמוד להתמודד עמו, אך נדמה שרק באינטרנט דיווח הופך אותך לאשם עד שתוכח חפותך, ולא לחף מפשע עד שתוכח אשמתך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully